بهترین درمان آفتاب سوختگی : این روزها گرفتن حمام آفتاب برای تیره كردن پوست ...


این روزها گرفتن حمام آفتاب برای تیره كردن پوست رواج بسیاری دارد ولی آیا می‌دانید، همین آفتاب می‌تواند چه آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به‌وجود آورد؟

درمان آفتاب سوختگی , بهترین درمان سوختگی , بهترین درمان سوختگی با گیاهی


آفتاب می‌تواند تاثیرات فراوانی روی پوست شما داشته‌باشد، از آفتاب‌سوختگی‌های خیلی ساده که مثلا به خاطر این است که یک روز تعطیل را در هوای آزاد گذرانده اید و در اثرماندن زیاد در معرض تابش نور خورشید پوست صورت‌تان به سوزش افتاده است تا مشکلات شدیدی که در اثر آفتاب گرفتن زیاد به وجود آمده است. اگر شما روش صحیح برخورد با هرکدام را بدانید مسلما خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید از آن آسیب‌ها رهایی یابید.



  چرا پوست تغییر رنگ می‌دهد ؟

این روزها بین جو‌ان‌ها افراد بسیاری هستند كه دوست دارند پوست‌شان را برنزه كنند چون اعتقاد دارند زیباتر می‌شوند ولی آیا می‌دانید این رنگ طلایی و قهوه‌ای پوست كه در اثر تاثیر آفتاب به‌وجود می‌آید به دلیل صدمه دیدن اپیدرم یعنی لایه بیرونی پوست شماست. در واقع سلول‌های ملانوسیت بدن رنگدانه ملانین به رنگ قهوه‌ای ترشح می‌كنند كه با افزایش تابش اشعه ماورای بنفش، ترشح ملانین نیز افزایش می‌یابد. هر چه رنگ قهوه‌ای توسط سلول‌های ملانوسیت بیشتر ساخته شود تیرگی پوست بیشتر می‌شود، اما متاسفانه قرار گرفتن در معرض اشعه‌های فرابنفش خورشید باعث می‌شود پوست زودتر پیر شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد. برای كاهش این اثرات می‌توانید هنگام قرارگرفتن زیر نورآفتاب از یك ضدآفتاب باspf بالای 30 استفاده كنید.



‌کـــرم‌هــای‌مناســب آفتاب‌سوختگی

آفتاب سوختگی به دلیل آسیب دیدن پوست از اشعه‌های فرابنفش خورشید به‌وجود می‌آید. بیشتر آفتاب‌سوختگی‌ها باعث می‌شوند كه پوست قرمز شده و هنگام دست زدن به آن داغ و كمی درد داشته باشد. در سوختگی نوع اول فقط لایه بیرونی و سطحی پوست آسیب می‌بیند. معمولا این آفتاب سوختگی چند ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب خود را نشان می‌دهد و ممكن است بهبود آن از چند روز تا چند هفته طول بكشد. تماس 15 تا 30 دقیقه‌ای  یك پوست حساس با آفتاب می‌تواند ایجاد آفتاب‌سوختگی كند. برای آرام شدن می‌توانید از مسكن‌هایی چون آسپیرین و ایبوبروفن استفاده كنید، همچنین كمپرس سرد نیز می‌تواند موثر باشد. ‌از دیگر راه‌ها برای كم كردن درد و احساس ناراحتی استفاده از ژل آلوورا و كرم‌های مرطوب‌كننده است.
البته باید بدانید، تماس بیش‌ازحد در مدت كوتاه مثل استفاده از دستگاه‌های برنز‌كننده نیز باعث ایجاد آفتاب‌سوختگی می‌شود.



  برای چه نوع آفتاب‌سوختگی باید به پزشك مراجعه كنید؟

آفتاب می‌تواند سوختگی‌های شدیدتری را نیز روی پوست شما ایجاد كند؛ یعنی سوختگی نوع دوم كه در آن لایه‌های عمیق‌تر پوست و بعضی از عصب‌ها آسیب می‌بینند. معمولا این نوع سوختگی دردناك‌تر است و مدت زمان بیشتری طول می‌كشد تا پوست بهبود یابد. از علائم آن می‌توان به قرمزی، تورم، باد كردن و تاول اشاره كرد. اگر روی پوست‌تان تاول به‌وجود آمده ‌است تاول‌ها را نتركانید زیرا تاول‌ها برای محافظت از لایه‌های زیرین پوست تشكیل می‌شوند و تركاندن آن‌ها ممكن است به عفونت بینجامد. اگر تاول خودبه‌خود باز شد به آرامی پوست مرده را از روی آن بردارید و یك پماد آنتی‌بیوتیك در محل آن قرار دهید و  بعدیك گاز خشك روی تاول قرار داده شود، پانسمان خشك می‌تواند از عفونت جلوگیری كند. در این موارد كه پوست تاول می‌زند بهتر است به پزشك مراجعه كنید.



  چگونه از پیری ناشی از آفتاب جلوگیری کنید؟

وقتی پوست مقابل اشعه‌های مضر خورشید قرار می‌گیرد بسیار زودتر آثار پیری و چروك‌ها روی آن ظاهر می‌شود. جالب است بدانید، بیش از 80 درصد نشانه‌های پیری پوست در بزرگسالی به دلیل نور آفتاب‌هایی است كه قبل از 18 سالگی روی پوست شما اثر گذاشته‌اند بنابراین بسیار ضروری است که برای کودکان از همان سنین کودکی ضد آفتاب استفاده کنید چون در طول زمان اشعه‌های فرابنفش خورشید به بخشی از پوست به نام الاستین آسیب می‌زنند. وقتی این الاستین‌ها كاهش می‌یابند درنتیجه پوست شروع می‌كند به شل شدن، كش آمدن و توانایی خود را برای برگشتن به حالت طبیعی بعد از این شل شدن از دست می‌دهد.



  جدی‌ترین عارضه ناشی از آفتاب چیست؟

گاهی بر اثر آفتاب زیاد روی پوست، لك‌هایی كوچك قرمز یا قهوه‌ای یا حتی رنگ پوست به‌وجود می‌آید(پوست در این ناحیه شاخ‌دار و زبر است) و بیشتر در سر و گردن و دست‌ها و... مشاهده می‌شود و در واقع یك عارضه پیش سرطانی است. این نوع لك‌ها كه كراتوزیز نامیده می‌شوند معمولا بعد از 40 سالگی به‌وجود می‌آیند البته گاهی در افراد جوان‌تر نیز مشاهده می‌شوند. افرادی با پوست روشن‌، موهایی روشن یا قرمزگون و چشمان آبی و سبز بیشتر از همه در معرض خطر هستند،  توصیه  می‌شودبا دیدن این عارضه حتما سریعا به پزشك مراجعه كنید.



  بهترین روش برای التیام آفتاب‌سوختگی‌

یك پیشنهاد خوب برای التیام آفتاب‌سوختگی، حمام آب سرد است؛ این حمام هم می‌تواند به‌صورت دوش آب ولرم رو به سرد استفاده باشد یا آنكه وان حمام را از آب ولرم متمایل به سرد پر كرده و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن بخوابید و در همین حین به ناحیه صورت هم مرتب آب بپاشید البته هنگام خشك كردن مراقب باشید حوله را با شدت روی پوست خود نمالید.

برای تسكین بیشتر هم می‌توانید: مقداری جوش شیرین (۲ قاشق غذاخوری) یا یك فنجان سركه سیب را در آب ولرم موجود در وان یا حتی لگن بزرگ ریخته و پوست آفتاب سوخته را در محلول آب و جوش شیرین به‌مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید.



آفتاب زیاد باعث تغییر رنگ غیرطبیعی و فعالیت غیرنرمال رنگدانه‌های پوستی می‌شود. به این معنا كه بعضی از قسمت‌های پوست تیره‌تر به‌نظر می‌رسند و بعضی قسمت‌ها، رنگی روشن‌تر خواهند داشت و به عبارتی پوست 2 رنگ می‌شود



  لک‌های بزرگ ناشی از آفتاب را چه کنید؟

ملاسما به‌عنوان لك‌‌های بزرگ قهوه‌ای شناخته‌می‌شود كه روی چانه، بینی،  پیشانی و گونه به‌وجود می‌آید. از آنجایی كه بیشتراوقات شروع و واضح شدن این لكه‌ها در دوران بارداری است به لك‌های دوران بارداری هم معروف است و ممكن است بعد از بارداری از بین بروند. از نظر اندازه این لك‌ها به شكل و اندازه یك اثر انگشت تا لك‌های بزرگ و وسیع‌تر دیده می‌شوند، البته مردان نیز می‌توانند این لك‌ها را داشته‌باشند.

خوشبختانه ملاسما به‌راحتی با بعضی از كرم‌ها از بین می‌رود. در این میان مجموعه داروهای مالیدنی به پوست از خانواده هیدروكینون كه داخل پوست نفوذ كرده و موجب متوقف شدن روند رنگدانه‌سازی می‌شوند، مهم‌ترین اقدام درمانی است(البته مصرف این كرم‌ها در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است) اگر شما هم ملاسما دارید حتما همیشه از ضد‌آفتاب استفاده كنید، چون آفتاب این لك‌ها را بدتر می‌كند و حتی گاهی عامل اصلی به‌وجود آمدن آن‌هاست.



  می‌توان لک‌های پیری را در خانه درمان کرد؟

علت اصلی لك‌هایی كه به‌عنوان لك‌های پیری می‌شناسیم واقعا پیری نیست، تنها این لك‌های كوچك قهو‌ه‌ای یا خاكستری با افزایش سن بدتر می‌شوند. لك‌های پیری نتیجه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هستند و به همین دلیل است كه این لك‌ها در مناطقی كه بیشتر در معرض آفتاب هستند بسیار دیده‌می‌شود مثل دست‌ها،  صورت و...كرم‌های روشن‌كننده، لایه‌بردارهای اسید میوه و هر درمانی كه پوست را روشن كند، می‌تواند در كاهش این لك‌ها موثر واقع شود. این لك‌های پیری هیچ ضرری ندارند ولی اگر در بعضی موارد شدت گرفتند و باعث به‌وجود آمدن وضعیت‌های جدی پوستی مثل ملانوما(تومرهای سیاه رنگ عمیق در پوست)  شدند بهتر است حتما با یك پزشك مشورت كنید.



  چگونه از آسیب‌های آفتاب در امان باشید؟

1. از ظهر تا 3 بعد از ظهر از آفتاب‌ دوری‌ كنید.

2. برای‌ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری‌ خارج‌ از منزل‌ از كرم‌ ضد‌آفتاب‌ استفاده‌ كنید. محصولاتی‌ كه‌ قدرت‌ محافظت‌كنندگی‌ آن‌ها 15 یا بیشتر است‌، محافظت‌ تقریبا كامل‌ ایجاد می‌كنند. كرم‌هایی‌ كه‌ قدرت‌ محافظتی‌ كمتری‌ دارند، محافظت‌ نسبی‌ ایجاد كرده و باعث‌ تیره‌ شدن‌ خفیف‌ پوست می‌شوند. برخی‌ از این‌ كرم‌ها در برابر آب‌ و تعریق، مقاوم‌ هستند ولی‌ باید پس‌ از شنا یا مواجهه‌ طولانی‌‌مدت‌ دوباره‌ از آن‌ها استفاده‌ كنید. روغن‌ معدنی‌ یا كره‌ كاكائویی،  باعث‌ محافظت‌ در برابر آفتاب‌ نمی‌شوند. ضد‌آفتاب را هر 2 تا 3 ساعت تمدید كنید.

3. برای‌ حداكثر محافظت،‌ از یك‌ داروی‌ محافظت‌‌كننده فیزیكی‌ مثل‌ پماد اكسیدروی‌ استفاده‌ كنید. پس‌ از شنا و در مواجهه‌های‌ متعدد،  دوباره‌ از آن استفاده‌ كنید. استفاده‌ از كرم‌های‌ محافظت‌كننده‌ به‌ویژه‌ در نواحی‌ حساس‌تر به‌ سوختگی،‌ مثل‌ پوست‌ بینی،  گوش‌ها، پشت‌ ساق‌ها و پشت‌ گردن‌ مفید هستند.

4. اگر به‌ندرت‌ دچار سوختگی‌ می‌شوید، از یك‌ كرم‌ ضد‌آفتاب‌ استفاده‌ كنید كه‌ باعث‌ تیره‌ شدن‌ پست نشود و حداقل‌ محافظت‌ را ایجاد كند.

5. از لباس‌هایی‌ به‌ رنگ‌ خنثی‌ مثل‌ خرمایی‌ استفاده‌ كنید. از رنگ‌های‌ روشن‌ و سفید بپرهیزید زیرا آفتاب‌ را روی‌ صورت‌تان‌ منعكس‌ می‌كنند.

6. اگر اصرار بر آفتاب‌ گرفتن‌ دارید، مواجهه‌ خود را با آفتاب‌ در روز اول‌ به‌ 5تا10 دقیقه‌ در هر طرف‌ بدن‌ محدود كنید و هر روز 5 دقیقه‌ به‌ این‌ زمان‌ اضافه‌ كنید.


ویدیو : بهترین درمان آفتاب سوختگی