بهای بلیط یکسره به مریخ چند است؟! : شرکت خصوصی غیر تجاری «مارس وان»، کار جمع ...


شرکت خصوصی غیر تجاری «مارس وان»، کار جمع آوری تقاضا نامه های افراد خواهان مهاجرت به مریخ را شروع کرد. بر اساس طرحِ باس لانس دروپ- بازرگان هلندی و مبتکر این ایده، 10 سال دیگر یعنی در 22 آوریل 2023 میلادی، 4 نفر به عنوان مهاجر بر روی کره مریخ، فرود خواهند آمد. تابناک:شرکت خصوصی غیر تجاری «مارس وان»، کار جمع آوری تقاضا نامه های افراد خواهان مهاجرت به مریخ را شروع کرد. بر اساس طرحِ باس لانس دروپ- بازرگان هلندی و مبتکر این ایده، 10 سال دیگر یعنی در 22 آوریل 2023 میلادی، 4 نفر به عنوان مهاجر بر روی کره مریخ، فرود خواهند آمد.

 با توجه به عدم امکانات و تجهیزات فنی برای بازگشت به زمین، آنان تا آخر عمر در آنجا خواهند ماند. همین امر باعث ارزانی این پروژه می شود.


داوطلبان سفر به مریخ، می بایست با ارسال پیام تصویری 1 دقیقه ای علت تصمیم خود را برای مهاجرت، بیان کند. دریافت پیام های تصویری، 2 سال بطول خواهد انجامید. برای اثبات جدیت در تصمیم مهاجرین به مریخ، سازماندهندگان، مبلغ 25 دلار از داوطلبان دریافت می کنند.

انتظار می رود که بیش از 1 میلیون، درخواست تصویری دریافت شود. بر اساس آن، 4 نامزد برای سفر، انتخاب شده و آماده سازی آنها شروع می شود. به مریخ نوردان، راه های مختلف مقابله با وضعیت های استرس زا و پر تنش، آموزش داده می شود. در نظر است که نامزدان سفر به سیاره قرمز با حضور در پایگاه شبیه سازی شده ی مریخ، مثل برنامه ی آزمایشی «مارس – 500» در روسیه، امکان خروج از آن را نداشته باشند.

تا زمان اعزام اولین ساکنین به کره ی مریخ در سال 2022 ، زمینه های لازم برای حیات در این سیاره مهیا خواهد شد. چندین سفینه ی «دراگون» ذخایر غذایی، بلوک های مسکونی و سیستم های تامین زندگی و هوا را به آنجا منتقل می کند.

طرح «مارس وان» از ریسک بیشتری نسبت به پروژه پرواز بالستیکی به دور مریخ که قرار است در سال 2018 انجام شود، برخوردار است. یوری بوبییف- رئیس بخش روان شناسی انستیتوی مسائل پزشکی- بیولوژیکی آکادمی علوم روسیه می گوید:

«در هر صورت زمانی خواهد رسید که افرادی که از قبل آمادگی خود را برای اقامت دائم و عدم بازگشت اعلام کرده بودند، نظر خود را تغییر دهند. که البته دیگر کاری از دستشان بر نخواهد آمد. به احتمال زیاد این تغییر عقیده در اولین ماه، بوجود می آید. اگر بلیط آنها یک سره باشد، زمین شاهد درخواست های فراوان بیهوده ای برای کمک رسانی خواهد بود».

یوری بوبییف در خصوص انزوای طولانی مدت افراد، آزمایشات گذشته را به یاد آورد که تصمیم گرفته بودند تا برای دو سال در فهرست غذایی، غذای دلخواه شرکت کنندگان را در نظر بگیرند. دقیقا پس از یک ماه آنان از غذای دوست داشتنی شان خسته شده و به چیز دیگری نیاز داشتند. در انزوا نه فقط طعم و اولویت ها تغییر می کند، بلکه تصمیمات قبلی به گونه ی دیگری ارزیابی می شود. از همه مهمتر هصوصیات شخصی فرد نیز دستخوش تغییرات می شود. وی در ادامه می گوید:

«درک این موضوع که آنها دارای بلیط یکسره هستند، همه چیز را عوض میکند. این ها دیگر آن انسانهایی نیستند که در زمین می شناختیم. در صورت بروز تحولات منفی در سفینه و عدم توانایی در تنظیم وضعیت آنها از زمین، ماموریت پروازی آنها بی معنی خواهد شد».

ولادیمیر مالیگین- رئیس دپارتمان روان درمانی دانشگاه پزشکی مسکو عقیده دارد که اکثر کسانی که مایلند سفر بی بازگشت به مریخ داشته باشند، از سلامت روانی برخوردار نیستند. جسارت به چنین اقدامی نمی تواند منطبق با استدلال های معقول باشد:

«یا این واکنش افسردگی به چیزی است و یا بخشی از افسردگی است که هر دو نشان دهنده ی عدم سلامتی است. البته هنوز تبدیل به بیماری نشده است، اما به هرحال یک آسیب است. در میان آنها افراد مشکل دار فراوانند».

هم اکنون داوطلبان، بیش از 10 هزار نامه ی الکترونی از 100 کشور جهان به کمپانی «مارس وان» ارسال کرده اند. به نظر می رسد که فقط بروز فورس ماژور می تواند سیل عظیم درخواست کنندگان را سد کند. اگر کمپانی نتواند 6 میلیارد دلار مورد نیاز را جمع آوری کند، طرح آنها با شکست روبرو خواهد شد. بخش اعظم هزینه ها از محل پخش شو های زنده ی تلوزیونی تامین خواهد شد. قرار است که این برنامه ها از مریخ به صورت زنده پخش شود.


ویدیو : بهای بلیط یکسره به مریخ چند است؟!