بنزین دوباره سه نرخی می‌شود : با اجرای فازدوم هدفمندی یارانه‌ها بنزین دوباره ...



با اجرای فازدوم هدفمندی یارانه‌ها

بنزین دوباره سه نرخی می‌شود

بنزین اگرچه چند روزی است دو نرخی شده است، اما احتمالا به زودی دوباره شاهد سه نرخی‌شدن آن خواهیم بود.

ایسنا:  از ابتدای خرداد‌ماه بنزین 100 تومانی به دلیل كاهش فشار بر سامانه سوخت از سبد قیمتی بنزین حذف شد و در حال حاضر بنزین معمولی با دو نرخ نیمه یارانه‌ای 400 و آزاد 700 تومان در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود.

اما در صورت افزایش قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای و آزاد در مرحله‌ دوم اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها و ادامه‌ عرضه ذخیره بنزین 400 تومانی در كارت‌های سوخت باز هم بنزین سه نرخی می‌شود.

البته ممكن است، با افزایش قیمت بنزین نیمه‌ یارانه‌ای و آزاد، برای مصرف بنزین 400 تومانی ذخیره شده در كارت‌های سوخت مهلت زمانی تعیین شود و بعد از مدتی دوباره بنزین دو نرخی شود، اما با توجه به این‌كه در حال حاضر نزدیك به دو میلیارد لیتر بنزین 400 تومانی در كارت‌های سوخت موجود است، قطعا باید برای مصرف بنزین 400 تومانی زمانی طولانی‌تر نسبت به ضرب‌الاجل مشخص‌ شده برای مصرف بنزین 100 تومانی تعیین شود.

به گزارش ایسنا، با وجود این، احتمال دو نرخی‌شدن بنزین در مرحله‌ دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها وجود دارد؛ براین اساس اگر در مرحله‌ دوم تنها قیمت بنزین آزاد افزایش یابد و قیمت بنزین نیمه‌یارانه‌ای به روی 400 تومان ثابت بماند، بنزین هم دو نرخی می‌ماند.

این در حالی است كه در این گزینه امكان كاهش حجم سهمیه ماهانه بنزین به كمتر از 60 لیتر نیز به دلیل افزایش‌نیافتن بنزین نیمه یارانه‌ای وجود دارد.

البته با توجه به این‌كه احتمال افزایش قیمت بنزین آزاد به حدود هزار تومان در فاز دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها بسیار زیاد است، درصد ثابت‌ماندن بنزین نیمه یارانه‌ای بر روی 400 تومان به دلیل اختلاف زیاد بین قیمت بنزین یارانه‌ای و آزاد، بسیار ضعیف است.

در نتیجه باید بار دیگر منتظر سه نرخی‌شدن بنزین در آینده‌ای نزدیك بود!/ایسنا


ویدیو : بنزین دوباره سه نرخی می‌شود