بلوك كشورهای حامی ایران در شورای امنیت تقویت می شود :         اولین چالش آمریكا ...



 

 

 

27 تیر اعلام پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت از سوی ایران , شورای عالی امنیت ملی , آدرس ساختمان شورای عالی امنیت ملی

 

اولین چالش آمریكا در سال 2011/

بلوك كشورهای حامی ایران در شورای امنیت تقویت می شود

كارشناسان معتقدند،تركیب جدید شورای امنیت بلوك كشورهای حامی ایران را تقویت و آمریكا را در اجرای اقدام های یك جانبه گرایانه بیشتر با مشكل روبه رو خواهد كرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از نیویورك نوشت: هند و آفریقای جنوبی از امروز (شنبه ) با پیوستن به شورای امنیت سازمان ملل متحد بلوك كشورهایی را كه تمایلی به حمایت از اعمال تحریم های جدید علیه ایران ندارند در این كارگروه قدرتمند تقویت می كند.

برخی تحلیلگران می گویند، واشنگتن ممكن است در سال 2011 از پیگیری اقدامات دیگری علیه ایران صرف نظر كند.

آلمان، پرتغال و كلمبیا نیز از اول ژانویه به عنوان اعضای دوره ای به مدت دو سال به شورای امنیت 15 عضوی سازمان ملل خواهند پیوست.

علاوه بر موضوع هسته ای ایران، دیپلمات های شورا به دیگر مسایل كلیدی موجود در دستور كار شورای امنیت در سال 2011 اشاره می كنند و خطر تجدید جنگ های داخلی در ساحل عاج و سودان، تنش در شبه جزیره كره، گسترش شورای امنیت و انتخاب مجدد بان كی مون به عنوان دبیركل سازمان ملل را برای یك دوره پنج ساله دیگر از سال 2012 از جمله این مسایل می دانند.

رویترز می نویسد: تركیب جدید شورای امنیت باعث خواهد شد تا اگر آمریكا همچنان تمایل به دور پنجم تحریم ها علیه تهران داشته باشد كار برای واشنگتن در این شورا پیچیده و بغرنج شود.

بسیاری از كارشناسان اقتصادی و سیاسی با اشاره به شرایط جدید جهانی ابراز عقیده می كنند، چهار دور تحریم های آمریكا علیه صنایع هسته ای، موشكی، مالی و كشتیرانی ایران بی تاثیر بوده است.

آنان می گویند، این در حالیست كه بسیاری از شركت های آمریكایی و اروپایی به خصوص در سال 2010میلادی كه جمعه شب خاتمه یافت متضرر شده اند...../تحلیل:ایرنا


ویدیو : بلوك كشورهای حامی ایران در شورای امنیت تقویت می شود