بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی دنیا : سایت آمازون به مدیریت جف بزوس هم چنان و با ...


سایت آمازون به مدیریت جف بزوس هم چنان و با قدرت تمام در دنیای تجارت الکترونیکی پیشتازی می کند. شرکت بزوس در سال 2007 حدود 15 میلیارد دلار سوددهی داشت که 38 درصد بیشتر از سال گذشته آن بود.

سهام آمازون در بورس روز به روز بیشتر می شود و بزوس موسس این سایت اینترنتی به ثروت بیشتری دست می یابد. سال 2008 ثروت شخصی او را معادل 8 میلیارد دلار تخمین زده بودند. این شرکت 16 ساله به عنوان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی دنیا شناخته می شود ولی بزوس تغییرات عمده ای در سال های اخیر در آن ایجاد کرده است.

آمازون دایره فروش محصولات خود را گسترده تر کرده و حال به کمپانی های دیگر هم خدمات گوناگونی ارائه می دهد. اما بزوس با چالش های دیگری هم مواجه است. آمازون در سال های گذشته 500 نیروی کار جدید استخدام کرده و در حال ساخت یک مرکز توزیع تازه است. این کمپانی همچنین به سختی تلاش می کند تا وارد بازار دانلود دیجیتالی موسیقی و فیلم شود و به فرمانروایی اپل در این عرصه خاتمه دهد.


بزرگ ترین کمپانی های اینترنتی دنیا , بزرگ ترین سگ دنیا , تصاویر بزرگ ترین پل طبیعی دنیا


ـ شما در سال های گذشته 500 نیروی تازه استخدام کرده و مرکز توزیع جدیدی ساختید. در مورد شرایط اقتصادی نگران نبودید؟

سه ماهه آخر سال 2007 برای خیلی از شرکتها شرایط دشواری ایجاد کرد و ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم. شاید ما به خاطر اینکه قدمت دیرینه ای در عرصه فعالیت هایمان نداریم، نمونه خوبی در عرصه اقتصادی نباشیم.

ـ در مورد آمازون کیندل بگویید. چه هدفی را با این محصول دنبال می کردید؟

هر کتابی به هر زبانی حتی به صورت چاپ شده باید در کمتر از 60 ثانیه قابل دسترسی باشد. ما سه سال روی این پروژه کار کردیم و فروش خوبی با آن داشتیم.

ـ چه تعداد فروختید؟

می دانید که جواب این سوال را نمی دهم. فقط این را می گویم که کیندل به خوبی خواسته های ما را برآورده کرد.

تقریباً هر تلاشی در مورد ای بوک ها شکست خورد، چرا فکر می کنید که در مورد کیندل باید این پروژه موفق باشد؟ما تصمیم گرفتیم که این پروژه را توسعه دهیم. اولین کاری که کردیم تلاش برای مشخص کردن خصوصیات اصلی یک کتاب بود که می بایست دوباره اجرا می کردیم. خصوصیت اول اینکه وقتی شما در حال خواندن هستید، دیگر متوجه جوهر یا چسب یا کاغذ و غیره نمی شوید و همه این موارد ناپدید می شوند و شما در دنیای مولف کتاب هستید. خیلی از دستگاه های الکترونیکی امروزی محو و ناپدید نمی شوند. برخی از آنها فوق العاده سخت و زمخت هستند.

ـ چطور روی پیشرفته شدن آن کار کردید؟

ما به چیزهایی نگاه کردیم که کتاب های معمولی نمی توانستند داشته باشند. یکی از آنها این بود که شما می توانید هر لغتی که می خوانید را جست وجو کنید و معنای آن را بدانید. پیشتر وقتی شما به لغتی برمی خوردید که معنای آن را نمی دانستید، می بایست از مفهوم متن آن را حدس می زدید. خیلی ها در حدس زدن قوی نیستند.

ـ وقتی شما آمازون را تأسیس کردید، چگونه شد که تصمیم به فروختن کتاب ها گرفتید؟

من به انجمن فهرست کاتالوگ ها رفتم و به طبقه بندی محصولاتی که بهتر می شد از طریق ایمیل سفارش داد نگاهی انداختم. در این رده بندی لباس ها در ردیف اول قرارداشتند. غذاهای خوراکی هم رتبه بالایی داشتند.

کتاب ها در رتبه بیستم جای گرفته بودند. ولی در بخش کتابها نسبت به همه بخش های دیگر آیتم های بیشتری وجود داشت. ما فکر کردیم که می توانیم فروشگاهی با گزینه های کامل بسازیم. بزرگ ترین فروشگاه های کتاب حدود 150 هزار کتاب دارند. وقتی آمازون در سال 1995 تأسیس شد، این سایت یک میلیون کتاب را در خود جای داده بود. با این ایده بنیادی ما کار خود را توسعه داده و به نقاط مختلف کشور رفتیم.

ـ شما و همسرتان

من و همسرم. او رانندگی می کرد درحالی که من برنامه های تجارت را می نوشتم. می خواستم قبل از اینکه به سیاتل بروم، شرکت را ثبت کنم. با توجه به اینکه میزان استفاده از اینترنت در سال 300/2 درصد رشد داشت، هدر دادن وقت ایده مناسبی نبود. به دوستم در سیاتل زنگ زدم و گفتم که آیا می تواند وکیلی در سیاتل به من معرفی کند که بتواند شرکت ثبت کند و او وکیل طلاقش را به من توصیه کرد. آمازون را یک وکیل طلاق ثبت کرد.

ـ شما همیشه در مورد تصمیمات بزرگ به شدت علمی کار می کنید؟

در مورد تصمیمات تجارت بله. در مورد تصمیمات شخصی به این نتیجه رسیدم که آنها با طبیعت علمی من زیاد
هم خوانی ندارند و برای همین در مورد تصمیمات شخصی مثلاً در مورد انتخاب شغل یا همسر بیشتر فکر می کنم. اگرچه به هر حال برای این مسایل هم ملاک ها و معیارهایی دارم.

ـ یعنی شما برای انتخاب همسر فهرست مشخصی داشتید؟

تقریباً. یک لیست کوتاه. من زنی می خواستم که بتواند مرا از زندان جهان سوم بیرون بیاورد. من دنبال یک آدم پر و غنی می گشتم برای اینکه افرادی که این خصوصیات را ندارند، واقعاً مرا کلافه می کنند.

ـ یکی از بزرگ ترین اقدامات شما، تحقیقی مهندسی به نام 89 شکست خورد. چه اتفاقی افتاد؟

اگر شما تصمیم بگیرید که فقط می خواهید کارهایی که بلدید را انجام دهید، می دانید که موفق هستید و شانس زیادی دارید. کمپانی ها به ندرت به خاطر کارهایی که در سعی کردن آنها شکست خورده اند مورد انتقاد قرار
می گیرند. ولی آنها خیلی اوقات به خاطر چیزهایی که برای آنها تلاش کرده و شکست خورده اند، نقد می شوند.

ـ آیا شما تاکنون به خاطر چیزی که تلاش کردید و به نتیجه رسیده مورد انتقاد واقع شده اید؟

وقتی ما کامنت های مشتریان را در سایت گذاشتم، واقعاً جنجال های زیادی رخ داد. من نامه هایی از ناشرانی داشتم که می گفتند «شما تجارت خودتان را نمی فهمید. شما وقتی چیزی می فروشید، پول درمی آورید. اظهارات منفی مشتریانتان را پاک کنید.» به هر حال وقتی شما تصمیم می گیرید در امری پیشگام باشید باید با اینکه در موردتان سوءبرداشتی کنند، کنار بیایید.

ـ آمازون در سال 2007 سالی رویایی داشت و سود آن 38 درصد افزایش یافته بود. درست است؟

بله، تقریباً همین حدودها.

ـ یعنی شما نمی دانستید؟

من آن آمار و ارقام را فراموش کرده ام.


بزرگ‌ترین جامعه جنسی دنیا , فروشگاه اینترنتی بزرگ , فوت و فن از بزرگ ترین آشپزهای دنیا


ـ دلیل رشد و موفقیت آمازون چیست؟

یکی دو فاکتور مهم تأثیرگذار هستند که همه آنها به تجارت ما مربوط می شوند. تجارت ما گزینشی، مقرون به صرفه، قیمت پایین و با ارسال سریع همراه است. تجارت بین المللی هم خوب پیش می رود. سود ما در ایالات متحده 55 درصد و در خارج از امریکا 4 درصد است.

ـ تجارت موسیقی خیلی سریع در حال تغییر است. فکر می کنید چه اتفاقی بیفتد؟

در درازمدت دیگر معنا نخواهد داشت که موسیقی از طریق رسانه های فیزیکی قابل عرضه باشد. البته این پروسه چند سالی است که شروع شده و به احتمال زیاد چند سال دیگر هم طول می کشد.

ـ به نظر شما آمازون خیلی دیر وارد بازی فروش موسیقی آن لاین نشد؟

شما می دانید که بازیکنان قوی تر در این عرصه بودند که در کار خود موفق هم بودند.

چه کسانی؟

نمی دانم. فراموش کرده ام (با خنده) به هر حال فهرستی در دفتر کارم دارم. ما سه سال در این زمینه کار کردیم که افراد خارج گود به سختی می توانند ببینند. ما نمی خواستیم خدمات موسیقی ارائه دهیم که برپایه فرمت MP3 نباشد. ما سرویسی داریم که با هر دستگاهی قابل اجراست.

ـ خریده شدن یاهو از سوی مایکروسافت چه تأثیری روی آمازون دارد؟

نظری ندارم.

ـ تلاش برای اجاره دادن قدرت کامپیوتری و توانایی های تجارتی آمازون به دیگر کمپانی ها چطور پیش رفته است؟

ما روی تجهیزات وب سرویس خود به مدت چهار سال کار کردیم و این پروژه را بسط داده ایم.

ـ گوگل بعد از اقدام شما اعلام کرد که قصد دارد به این تجارت وارد شود و حتی یکسری از این خدمات را رایگان عرضه می کند. این برای شما چه معنایی دارد؟ما عادت نداریم راجع به کمپانی های دیگر حرف بزنیم. این موضوع هم مثل تجارت اینترنتی ما قرار نیست برنده ای داشته باشد. هر کمپانی محصولات متفاوتی با استراتژی متفاوتی به مشتریانش عرضه می کند.

 ـ شما به ثروت زیادی دست یافته اید، با این پول ها چه کار می خواهید بکنید؟

سوال خوبی است. نمی دانم. والدین من بنیاد خانوادگی بزوس را راه اندازی کرده اند و روی تحصیلات تمرکز کرده اند. من خودم روی آمازون تمرکز دارم و چند ایده دیگر هم در سر دارم که آنها را برای خودم نگه می دارم.

منبع: مجله خلاقیت

 


ویدیو : بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی دنیا