برگشت ناگهانی دلار از کف 94 : روز چهارشنبه مسیر قیمتی سکه و دلار تغییر کرد ...



روز چهارشنبه مسیر قیمتی سکه و دلار تغییر کرد تا هر دو دارایی پرطرفدار بازارهای داخلی با افزایش قیمت روبه‌رو شوند. در پنجمین روز هفته، بهای دلار با 20 تومان افزایش به 3287 تومان رسید. این بیشترین نوسان دلار در 70 روز گذشته بود. دیروز قیمت سکه با 3 هزار تومان رشد به 908 هزار تومان رسید. از نظر فعالان، افزایش تقاضای معامله‌گران ارزی که احساس کرده بودند دلار به کف قیمتی خود رسیده، عامل اصلی رشد دلار بود.

به گفته آنها، در ساعات انتهایی فعالیت بازارها در روز سه‌شنبه، با شکسته شدن مرز 3260 تومان در بازار غیررسمی، تقاضای ارزی معامله‌گران افزایش یافت. این افزایش تقاضا در روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد تا دلار پس از یک هفته اولین افزایش خود را تجربه کند. «کاهش حجم ارز موجود در بازار» و «بالا رفتن قیمت حواله درهم»، از دیگر عواملی بود که به معکوس شدن جهت حرکت دلار کمک کرد. با وجود افزایش روز چهارشنبه، نظرها درباره آینده قیمتی دلار متفاوت است. گروهی از فعالان روند افزایشی قیمت را موقتی می‌دانند و اعتقاد دارند دلار با فروش ارزهای خریداری شده، به سطح قیمت روزهای پیشین بازمی‌گردد.

این در حالی است که گروهی دیگر، معتقدند زاویه دید معامله‌گران غیررسمی به دلیل متغیرهای برون‌زا تغییر کرده و جدا از خرید در قیمت‌های پایین، این عامل نیز به رشد دلار کمک کرده است، عاملی که موجب می‌شود دلار تا تغییر نگاه این دسته از معامله‌گران به قیمت‌های پایین‌تر بازنگردد. روز چهارشنبه، تغییر جهت دلار موجب مقاومت سکه در برابر کاهش اونس شد تا این کالای گران‌بها پس از 2 روز کاهش، اولین رشد خود را تجربه کند.

تکرار چهارشنبه
روز چهارشنبه دلار پس از 5 کاهش متوالی اولین افزایش خود را تجربه کرد تا سرنوشتی مشابه آخرین چهارشنبه خردادماه داشته باشد. چهارشنبه هفته گذشته بهای دلار پس از 5 کاهش متوالی با 5 تومان افزایش به قیمت 3295 تومان رسید. در آن‌ مقطع، اکثر فعالان بازار ارز افزایش قیمت صورت گرفته را ناشی از تحرکات معامله‌گران عنوان کردند. به گفته آنها معامله‌گران غیررسمی که با پایین آمدن دلار از قیمت 3270 تومان، احساس کرده بودند دلار به کف قیمتی خود رسیده، با خریدهای ارزی خود زمینه افزایش قیمت را فراهم کردند. حال پس از گذشت یک هفته، بار دیگر شاخص بازار ارز پس از 5 روز کاهش متوالی، اولین افزایش خود را در روز چهارشنبه به ثبت رساند و چنان‌که اشاره شد با 20 تومان رشد به قیمت 3287 تومان رسید. در پنجمین روز هفته دلار معاملات خود را از ابتدای روز با افزایش آغاز کرد.

در سومین روز تابستان، دلار معاملات خود را با قیمت 3275 تومان آغاز کرد که افزایشی 8 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. عامل اصلی شروع افزایشی دلار، تحرکات بازیگران غیررسمی در ساعات انتهایی روز سه‌شنبه و رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی بود. در ادامه روز چهارشنبه، دلار به افزایش خود ادامه داد و تا ساعت 4 بعدازظهر بهای این ارز به 3287 تومان رسید، رقمی که 20 تومان بالاتر از قیمت روز پیشین بود. مانند چهارشنبه گذشته، اکثر فعالان خریدهای ارزی معامله‌گران غیررسمی در کف قیمت بازار را عامل اصلی رشد دلار عنوان کردند. شکست مرز 3260 تومانی دلار در بازار غیررسمی، بیشتر معامله‌گران بازار ارز را در موضع خرید قرار داد تا جهت قیمتی دلار با مقاومت آنها تغییر کند. این در حالی است که چهارشنبه گذشته، مرز مقاومتی دلار سطح 3270 تومان بود تا ظرف یک هفته 10 تومان از این مرز کاسته شده باشد.

به گفته فعالان، کاهش حجم ارز موجود در بازار در غیاب بازیگران بازارساز رسمی و افزایش قیمت حواله درهم در بازار کشور همسایه نیز به افزایش 20 تومانی روز چهارشنبه کمک کرد. آخرین باری که شاخص بازار ارز چنین نوسانی داشت به 26 فروردین سال جاری بازمی‌گردد. این رکورد 70 روزه، هیجان معامله‌گران بازار ارز در روز گذشته را به میزان زیادی بالا برد. «دنیای اقتصاد» در گزارش‌های دو روز گذشته خود از اظهار نظر برخی از فعالان پیرامون تلاش برخی از معامله‌گران برای کاهشی کردن قیمت‌ها و خرید ارز در کف قیمت‌ها خبر داده بود. روز گذشته، قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز همسو با رشد دلار حرکت کرد تا پس از 2 روز کاهش، اولین افزایش خود را تجربه کند و با 3 هزار تومان افزایش به قیمت 908 هزار تومان رسید.

افزایش ناگهانی قیمت دلار , قیمت دلار , دلار

نرخ دلار , قیمت روز دلار , تبدیل دلار به تومان

 

اخباراقتصادی  -  دنیای اقتصاد


ویدیو : برگشت ناگهانی دلار از کف 94