برگزاری کنسرت در مشهد شایسته نیست : علم‌الهدی: برگزاری کنسرت موسیقی در مشهد ...


علم‌الهدی: برگزاری کنسرت موسیقی در مشهد به دلیل وجود حرم امام رضا شایسته نیست امام جمعه مشهد گفت: از آنجایی که فرهنگ ما فرهنگی دینی است، سینما هم باید در جهت توسعه و ارتقاء فرهنگ دینی گام بردارد. ایسنا: آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با هنرمندان بسیجی که صبح پنج شنبه 8 اسفند در دفتر امام جمعه برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون فیلم‌های ارزشی بسیاری در خصوص دفاع مقدس و ارزش‌های دینی و معنوی تولید شده است و از آنجایی که جامعه ایران، جامعه‌ای انقلابی است باید تولید فیلم‌های ارزشی در جهت ترویج اسلام رواج یابد.

امام جمعه مشهد ضمن تقدیر و تشکر از حضور هنرمندان بسیجی، تصریح کرد: بسیاری از مشکلاتی که در حوزه فیلم و سینما مطرح است، توسط خود شما هنرمندان باید حل شود و در این زمینه نه کاری از بنده و نه کاری از دستگاه‌های اجرایی ساخته است.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: جریان دینی هم در فیلمنامه‌نویسی و فیلم‌سازی باید حضور پررنگ‌تری داشته باشند مثلا در سال گذشته فیلمی در ماه مبارک رمضان در تلویزیون به نمایش گذاشته شد که اصلا این فیلم کارشناس دینی نداشت همان‌طوری که این فیلم‌ها نیاز به تخصص شما هنرمندان دارد، فیلم‌های دینی هم متخصصین برجسته‌ای را در زمینه حدیث، کلام و فلسفه می‌طلبد که در صورت فقدان چنین فقهایی هزینه ساخت فیلم به هدر رفته است.

برای رستاخیز از رهبری استفتاء شد


علم‌الهدی یادآور شد: به طور مثال آقای درویش در فیلم رستاخیز با اینکه از مقام معظم رهبری در خصوص نمایش دادن چهره حضرت علی‌اصغر(ع) و حضرت ابالفضل العباس(ع) استفتاء گرفتند، اما برخی از مداحان به نمایش این تصاویر انتقاد کردند.

وی با تاکید بر اینکه سینما مولود انقلاب است، افزود: امروز سینمای ایران در منطقه حرف اول را می‌زند و می‌توان به صراحت گفت سینمای ایران با سینمای ترکیه قابل مقایسه است.

عضو مجلس خبرگان خاطر نشان کرد: تمام بازیگرانی که قبل از انقلاب در عرصه هنر سینما فعالیت داشتند، عنصری سرنوشت‌ساز در این فیلم‌ها محسوب نمی‌شدند و صرفا به خاطر ذوق و قریحه هنری‌شان در این فیلم‌ها حضور پیدا می‌کردند و البته برجستگی این بازیگران مربوط به دوران بعد از انقلاب است.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: سینمای دوران پهلوی با سینمای بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست، چرا که سینمای ایران بعد از کودتای 28 مرداد 1332 تا قبل از انقلاب ابزار سلطه آمریکا و غرب و مستشارانش بر ایران بود همچنین از این ابزار برای سرگرمی و ابتذال جوانان انقلابی در راستای منحرف کردن آنان از جریان بیداری بود.

علم‌الهدی افزود: هر رشته هنری همانند بسیاری دیگر از رشته‌ها مسائل خاص خودش را دارد و ما نمی‌توانیم این مسائل را با هم تلفیق کنیم، چرا که این مسائل باید آسیب‌شناسی شود.

وی با بیان اینکه هنر مثل علم است و ابزار پرورش احساس است، تصریح کرد: بشر بدون بال احساس و عقل نمی‌تواند زندگیش را ادامه دهد، چرا که اگر علم نباشد جریان فکری بشر رشد نمی‌کند و با رکود عواطف و احساسات، انسان قادر به ادامه زندگی نیست.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: آنچه باعث خیر و شر در عرصه هنر می‌شود مربوط به کاربرد و مصرف هنر است و اگر از هنر در جهت ترویج احساسات سالم انسانی استفاده شود، چیزی مقدس‌تر از هنر نیست.

علم‌الهدی در خصوص برگزاری کنسرت در استان خراسان گفت: این مسئله مربوط به 8 سال پیش یعنی زمان اولین سفر آقای احمدی‌نژاد به استان خراسان بود که بنده به هیئت دولت گفتم اگر برنامه فرهنگی متناسب با شهر مشهد و در شان علی ابن موسی الرضا(ع) است برگزاری این قبیل مراسم در این شهر مقدس اشکالی ندارد.

وی با بیان اینکه حلال خدا در همه جای دنیا حلال، و حرام خدا در همه جای دنیا حرام است، خاطر نشان کرد: برگزاری کنسرت در نقطه‌ای از استان و عدم برگزاری اینگونه برنامه‌ها در مشهد مربوط به مسئله حرام و حلالی امر نیست بلکه برگزاری کنسرت در مشهد مقدس بنا به وجود مرقد علی ابن موسی الرضا(ع) شایسته نیست.

تبلیغات در خصوص فیلم‌های دفاع مقدس بسیار کمرنگ است

در بخش دیگری از این نشست، معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: بسیاری از فیلم‌های ارزشی که در حوزه دفاع مقدس ساخته می‌شود در مرحله اکران با شکست مواجهند، چرا که در رابطه با این فیلم‌ها تبلیغات لازم انجام نمی‌گیرد.

سید هادی منبتی اظهار کرد: تبلیغات فیلم‌های دفاع مقدس باید با همکاری صدا و سیما و از طریق نصب بنرهایی در سطح شهر توسط شهرداری انجام گیرد، چرا که این قبیل فیلم‌ها برای تاثیرگذاری بر فرهنگ و اجتماع مردم تولید شده است.

معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه دیروز در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم اختران هیچ یک از مسئولین استانی حتی برای خوش‌آمدگویی هم به دیدار هنرمندان نیامدند، تصریح کرد: ما نیازمند کمک‌های مادی مسئولین خراسانی نیستیم، اما دیدارشان می‌توانست قوت قلبی برای ادامه کار ما باشد.

منبتی با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم اختران با دیگر جشنواره‌ها بسیار متفاوت بود، افزود: ما نیازمند توجه و وقت‌گذاری مسئولین هستیم تا به مشکلات و معضلات در حوزه هنری گوش فرادهند.

معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه متاسفانه هزینه فیلم‌های دفاع مقدس تنها به وسیله بخش خصوصی تامین می‌شود، عنوان کرد: بنده 18 سال سابقه فعالیت هنری را در تهران دارم اما اصالتا زاده خراسان هستم و در دوران دفاع مقدس در لشکر 5 نصر خراسان فعالیت داشتم و از همین طریق با هنر آشنا شدم.

منبتی با تاکید بر اینکه سرزمین خراسان، سرزمین کهن و هنرپرور است، تصریح کرد: جشنواره فیلم اختران با تمامی جشنواره‌هایی همچون جشنواره بین‌المللی فیلم پلیس و جشنواره فیلم فجر که در آنها مسئول بوده‌ام، بسیار متفاوت بوده است.

وی با اشاره به اینکه کار جمعی مثل جشنواره فیلم فجر کار سخت و دشواری است، ادامه داد: در مدت 4 ماه نزدیک به 50 الی 60 نفر به طور مداوم کار کردند و بیش از 300 فیلم کوتاه تنها از استان خراسان رضوی در قالب انیمیشن به این جشنواره ارسال شد.

وی خاطر‌نشان کرد: 50 مورد از این فیلم‌ها در جشنواره به مرحله داوری رسیده است که آثار خوبی در آنها دیده می‌شد، اما متاسفانه خبری از مدیرکل ارشاد و‌ معاونت فرهنگی و بنیاد شهید در این جشنواره نبود.


ویدیو : برگزاری کنسرت در مشهد شایسته نیست