برگزاری نماز جماعت به امامت محمدرضا شریفی نیا! : برگزاری نماز جماعت به امامت ...



محمدرضا شریفی نیا , نماز جماعت , احکام نماز جماعت

برگزاری نماز جماعت به امامت محمدرضا شریفی نیا!

مهرجویی اولین فیلمسازی است که به طور واضح بعد از سال 71 شخصیتهای زن فیلمهایش چادری می شوند و صحنه های نماز در فیلمهایش دیده میشود. مثلا «لیلا» با آن مانتوهای شیکش وقتی شب عروسی «رضا» می خواهد به خانه برگردد چادر سرش می کند. یادم می آید در نسخه جشنواره ای «لیلا» یک صحنه نماز جماعت به امامت محمدرضا شریفی نیا وجود داشت و آن قدر تماشاگران به این صحنه شعاری خندیدند که در نمایش عمومی آن صحنه حذف شد.

سعید عقیقی منتقد و فیملنامه نویس متبحر ایرانی که نگارش فیلمنامه آثاری مانند «صداها»، «هفت پرده» و «شبهای روشن» را در کارنامه دارد در تازه ترین صحبتهایش درباره داریوش مهرجویی در مجله «تجربه» نکات جالبی را درباره کارنامه سینمایی مهرجویی بیان کرده است. بخشهایی از گفته های وی را در ادامه می خوانید:


در نسخه جشنواره ای «لیلا» یک صحنه نماز جماعت به امامت محمدرضا شریفی نیا وجود داشت
 مهرجویی اولین فیلمسازی است که به طور واضح بعد از سال 71 شخصیتهای زن فیلمهایش چادری می شوند و صحنه های نماز در فیلمهایش دیده میشود.  مثلا «لیلا» با آن مانتوهای شیکش وقتی شب عروسی «رضا» می خواهد به خانه برگردد چادر سرش می کند.

 

کلا در ملودرامهای موثر دهه هفتاد مهرجویی زنهای چادری کلا جلب نظر می کنند. یادم می آید در نسخه جشنواره ای «لیلا» یک صحنه نماز جماعت به امامت محمدرضا شریفی نیا وجود داشت و آن قدر تماشاگران به این صحنه شعاری خندیدند که در نمایش عمومی آن صحنه حذف شد.


 مهرجویی به دامان پاک ایمان بازگشته است
در سال 68 «هامون» را فیلم تماشاگر طبقه متوسط روشنفکر می دانیم اما واقعیت این است که این فیلم برای بنیاد سینمایی فارابی تجسم فرهنگ علی خواهی است و حتی عبدا.. اسفندیاری در جلسه ای مشترک با داریوش مهرجویی از این مساله می گوید که مهرجویی به دامان پاک ایمان بازگشته است.


کتاب مانی حقیقی در سیاره زحل تولید شده؟
انگار کتاب «کارنامه چهل ساله» که شامل گفتگوی مانی حقیقی با مهرجویی است در سیاره زحل تولید شده و نه گفتگوکننده و نه گفتگوشونده درباره تاریخی که ما در آن حضور داشتیم حرف نمی زنند.

 

مصاحبه کننده می گوید بعد از تمام شدن «مهمان مامان» در سالن مطبوعات همه بلند شدند و یکدیگر را بوسیدند اما کسی نیست بگوید کی چنین اتفاقی افتاد؟؟؟

ما خودمان آنجا بودیم و چنین چیزی ندیدیم. بعد مهرجویی می گوید الان به شیوه «جکسون پولاک» که قطره چکانی نقاشی می کشید فیلم می سازم. من نگرانم کم کم با فیلمسازانی روبرو شویم که می گویند ما همچون «رامبراند» و «ولاسکر» فیلم می سازیم.

 

محل برگزاری نماز جمعه تهران , محمدرضا شریفی , ازدواج نرگس محمدی با محمدرضا شریفی نیا

 

رویکرد پاسخگو و خصمانه مهرجویی
در جشن دنیای تصویر عزت ا.. انتظامی به طرز درخشانی ادای مهرجویی را درآورد آن هم با روایت خاطره ای از کار با مهرجویی. غافلگیری اصلی این بود که مهرجویی هم به همین ترتیب خاطره دیگری را تعریف کرد و ادای انتظامی را درآورد. کسی انتظار این نوع جواب را از مهرجویی نداشت و به نظر می رسد این طور پاسخگویی ناشی از رویکرد پاسخگو و خصمانه مهرجویی بود.


خیلی مهم است که مخاطب و اطرافیان شما احمد شاملو باشند یا محمدرضا شریفی نیا؟
مهرجویی به جایی رسیده که می گوید اگر دو درصد تواناییهایم را هم نشان دهم باز هم تحسین می شوم به همین دلیل از مواضع فکری و زیباشناسی خود پایین می آید و کسی هم نیست که این مشکل را به او توضیح دهد؛ در این امر هم فضای اطراف آدمها موثر است. خیلی مهم است که مخاطب و اطرافیان شما احمد شاملو باشند یا محمدرضا شریفی نیا؟ یا فیملنامه نویس شما غلامحسین ساعدی باشد یا وحیده محمدی فر؟..../inn.ir


ویدیو : برگزاری نماز جماعت به امامت محمدرضا شریفی نیا!