برگزاری جام‌حذفی با شیوه‌ جدید : رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران ...


رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران از تغییر در نحوه برگزاری مسابقات جام حذفی خبر داد و گفت: قرار است در فصل جاری رقابتهای جام حذفی را با شیوه‌ای جدید برگزار کنیم. خبرگزاری مهر: و به نقل از سایت رسمی سازمان لیگ، غلامرضا بهروان در گفتگویی به تشریح چگونگی برگزاری مسابقات لیگ برتر و جام حذفی در فصل آینده پرداخت که متن این گفتگو به شرح زیر است:

* آیا برنامه‌ریزی برای فصل آینده لیگ برتر انجام شده است؟

خوشبختانه از روزی که مسابقات لیگ برتر به اتمام رسید و حتی قبل از آن، برنامه‌های سال آتی را اواخر ژانویه به AFC و فیفا اعلام کرده‌ایم، هم اکنون هم برنامه‌های لیگ آینده در نیم فصل و پایان فصل و جام حذفی را به رئیس سازمان لیگ ارائه دادیم که در حال بررسی و طرح در هیات رئیسه سازمان لیگ است. ضمن اینکه برای جام حذفی فصل آینده شیوه جدید تقدیم شد. این روزها هم در حال پیگیری طرحی هستیم که تمامی ورزشگاه‌های لیگ دسته اول و برتر را بازدید کنیم و گروه‌هایی را تعیین می‌کنیم که از امکانات ورزشگاه‌ها، استفاده از فضای مجازی برای رسانه‌ها و اینترنت پرسرعت را به طور تخصصی مورد بازبینی قرار دهند.

* وضعیت بودجه‌بندی باشگاه‌ها در فصل آینده به چه صورت است؟

بودجه‌بندی باشگاه‌ها یعنی اعلام بودجه توسط باشگاه‌ها که این امر از الزامات AFC است. همه باشگاه‌ها باید بودجه سال آتی را تهیه و ارائه دهند و کمیته صدور مجوز حرفه‌ای AFC با کد 1390، اطلاعات مالی را از باشگاه‌ها می‌خواهد و کلیه باشگاه های لیگ برتر و سازمان لیگ ملزم به رعایت آن هستند.بودجه باشگاه‌ها باید شامل حساب سود و زیان بودجه‌بندی شده  و جریان نقدی بودجه‌بندی شده باشد.

بودجه باید همراه با اعداد و ارقام واقعی باشد، ضمن اینکه اطلاعات مالی بودجه باید بر اساس مقاصد قابل وصول باشد و حداقل الزامات افشاء را داشته باشد. اگر باشگاهی این موارد را نقض کند کمیته صدور مجوز حرفه‌ای AFC می‌تواند درخواست صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه مذکور را رد کند. ما به همه باشگاه‌ها اعلام کردیم که بودجه‌شان را اعلام کنند. جالب این است 13 باشگاه بودجه خود را زیر 15 میلیارد اعلام کردند، فقط 3 باشگاه بودجه بیشتری از 15 میلیارد اعلام کردند و این سه باشگاه به علت اینکه در دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتند، بودجه بیشتری را درخواست داشتند که سازمان لیگ هم آن را در نظر گرفت.

پیشنهاد اکثر باشگاه‌های لیگ برتری، بودجه زیر 15 میلیارد تومانی برای باشگاه‌ها و 18 میلیاردی تومانی برای باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند است. خود باشگاه‌ها درخواست داشتند با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و توان مالی باشگاه‌ها ارقام واقعی را مطرح کنند.

* چرا لیگ برتر پدیده تازه‌ای را به فوتبال ایران معرفی نکرده است؟

در پایان لیگ 93-92، بررسی کردیم که چرا پدیده‌های ما کم شده است. هم کارشناسان فوتبال و مسئولان سازمان لیگ و خود مدیران باشگاه‌ها به این نتیجه رسیدند که میانگین سن بازیکنان لیگ بالا است. مدتی است که سازمان لیگ با استفاده از کارشناسان به علت این امر پرداخته و به این نتیجه رسیدیم که با کم کردن سهمیه باشگاه‌ها در رده بزرگسالان و افزودن سهمیه به رده سنی باشگاه‌ها، استفاده از بازیکنان امید و زیر 22 سال و جوانان، می‌توانیم آرزو کنیم پدیده لیگ در هر فصل حداقل به 25 عدد برسد و این بازیکنان می‌توانند به تیم ملی هم کمک بکنند و در درازمدت ثمرات مفیدی برای فوتبال ما خواهد داشت.

* چه راهکارهایی برای ارتقای کیفیت رقابتهای لیگ دسته اول در نظر دارید؟

جای بسی تقدیر است که مسابقات لیگ دسته اول امسال به خوبی دیده شد. خوشبختانه این امر مورد نظر ریاست سازمان لیگ و دیگر مسئولان بوده و دوست داریم لیگ دسته اول از طریق رسانه‌های بیشتری دیده شود و درآمدزایی بیشتری در لیگ دسته اول ایجاد شود. پایان مسابقات لیگ دسته اول این نگاه را ایجاد کرد، مذاکرات خوبی با اسپانسرها داشته‌ایم و امیدواریم با تفکر و شیب مناسب به سمت حرفه‌ای شدن لیگ دسته اول هم گام برداریم به طوری که  وضعیت باشگاه‌های دسته اول از نظر سخت افزاری و ساختار باشگاهی ارتقا پیدا کنند.  

نکته‌ای که در بحث بودجه‌بندی باشگاه‌ها مورد تاکید بوده این است که باشگاهی که به طور واقعی با ایجاد آکادمی مد نظر AFC بپردازند تسهیلات لازم توسط سازمان لیگ برای آنها ایجاد می‌شود. باشگاه‌ها نباید فقط به فکر تیم‌داری در فوتبال پایه باشند، بلکه باید با توجه به فوتبال پایه به دنبال کشف و پرورش استعدادها و نخبگان باشند و این امر به خود باشگاه‌ها کمک می‌کنند هزینه‌های خرید بازیکنان را کاهش داده و باشگاه‌ها برای خود درآمدزایی خوبی داشته باشند. این امر یکی از اصول مهم و اولیه باشگاه‌داری و درآمدزایی برای باشگاه‌های ساختارمند است.


ویدیو : برگزاری جام‌حذفی با شیوه‌ جدید