برنده نوبل پزشکی 2013 مجلات معتبر علمی را تحریم کرد : اخبار علمی - برنده نوبل ...



برنده جایزه نوبل پزشکی 2016 , علمی پزشکی , جایزه نوبل پزشکی



اخبار علمی - برنده نوبل پزشکی 2013 مجلات معتبر علمی را تحریم کرد

برنده جایزه نوبل پزشکی 2013 هنگام دریافت مدال خود در سه‌شنبه اعلام کرد که چند مجله مهم و معتبر علمی را تحریم کرده است.

به گزارش ایسنا، رندی شکمان، زیست‌شناس آمریکایی و برنده جایزه نوبل پزشکی سال 2013 تصمیم خود برای تحریم این مجلات را هنگام دریافت جایزه‌اش به اتهام آنچه که وی «وارد کردن فشار بر دانشمندان جوان برای انتشار مقالات توسط یکی از مجلات مهم نیچر، Cell‌ و ساینس» خواند، اعلام کرد و ضمن مستبدانه خواندن این فشار، گفت: به همین دلیل او دیگر در این مجلات مقاله منتشر نخواهد کرد.

به گفته شکمان، این مجلات به تشویق محققان برای دنبال کردن علوم و موضوعات روز مدنظر خودشان که بیشتر جلب نظر می‌کنند، می‌پردازند.

وی همچنین مدعی شد برخی محققان به دلیل پاداشهای نقدی بالای تعدادی از مجلات، ترغیب می‌شوند آنچه سردبیران این مجلات می‌خواهند، بنویسند. آکادمی علوم چین به محققان تا 18 هزار پوند برای انتشار در برخی مجلات پاداش می‌دهد.

شکمان گفت: از آنجایی که مجله ساینس تنها حدود شش درصد از مقاله‌های دریافتی را منتشر می‌کند، این امر می‌تواند پژوهشهای خوب را کنار گذاشته و بر دانشمندانی که احساس می‌کنند بهتر است در این مجله‌ها دیده شوند، فشار وارد می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد باید محتویات علمی بیشتری توسط این سه مجله برتر برای در دسترس قرار دادن بیشتر پژوهشها و انتقال علم به قرن بیست و یکم منتشر شود.

شکمان، سردبیر یک مجله آنلاین موسوم به eLife بوده که رقیب مجلات ساینس، نیچر و Cell است و مطالب آن بطور آنلاین در دسترس قرار دارد.

برخی دانشمندان نیز با شکمان هم‌عقیده‌اند. سباستین اسپرینگر، زیست‌شیمیدان دانشگاه جاکوبز در برمن اظهار کرد که نیازی نیست بهترین مقالات در این مجلات که اغلب بر تازگی خبرها نسبت به نمونه‌های معتبرتر تاکید دارند، منتشر شوند.

دکتر اندرو سوگدن، معاون سردبیر مجله ساینس هم اظهار کرد که بنظر وی، در نمایش قدرت انتشار در یکی از این سه مجلات بزرگنمایی شده اما آنها از ورود مجلات جدید که می‌توانند به انتشار پژوهشهای بیشتر کمک کنند، استقبال می‌کنند.

وی همچنین از انتشار برخی از مقالات پژوهشی بصورت آنلاین در این مجله خبر داد.

فیلیپ کمپبل، سردبیر مجله نیچر نیز در مقام دفاع از مجله‌اش اظهار کرد که آنها کارها را بر اساس اهمیت علمی‌شان انتخاب می‌کنند.

کمپبل گفت: در بررسی انجام شده در میان 20 هزار دانشمند توسط گروه انتشار مجله نیچر، سه عامل مهم در انتخاب یک مجله برای انتشار پژوهشها شامل اعتبار مجله، ارتباط مطالب مجلات به رشته آنها و ضریب تاثیرگذاری مجله بوده است.

شکمان به عنوان یکی از سه برنده جایزه نوبل پرشکی 2013 در کنار جیمز روتمان و توماس سودهوف انتخاب شد. آنها این جایزه را برای کشف چگونگی انتقال مواد در بخشهای مختلف سلول دریافت کردند که منجر به درک بهتر از بیمارها و اختلالاتی که بر سیستمهای عصبی و ایمنی تاثیر می‌گذارند، شد.

همچنین سایر جوایز در بخشهای فیزیک، شیمی، ادبیات، اقتصاد و صلح توسط کارل گوستاو، پادشاه سوئد به برندگان آنها در سالن کنسرت شهر استکهلم اعطا شد.

مارتین کارپلوس، مایکل لویت و آریه وارشل نیز جایزه نوبل شیمی 2013 را بطور مشترک برای تولید مدلهای رایانه‌ای قوی مورد استفاده در پیش‌بینی واکنشهای شیمیایی بدست آوردند.

 

-----------------------


مدال نوبل فیزیک 2013 در دستان پیتر هیگز قرار گرفت

پروفسور پیتر هیگز سه‌شنبه جایزه نوبل فیزیک 2013 را در بخش فیزیک طی مراسمی در استکهلم دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، این استاد برجسته دانشگاه ادینبورگ امسال بطور اشتراکی با فرانسیس انگلبرت، جایزه نوبل فیزیک را برای کار بر روی نظریه بوزون هیگز بدست آورد.

هیگز و انگلبرت در دهه 1960 در میان فیزیکدانانی قرار داشتند که به معرفی سازوکاری برای توضیح دلیل برخورداری اکثر عناصر سازنده جهان از جرم پرداخته بودند.

برندگان سایر دسته‌بندی‌های جایزه نوبل 2013 در بخشهای شیمی، اقتصاد، پزشکی و ادبیات نیز جوایز خود را در این مراسم دریافت کردند.

پروفسور هیگز مدال نوبل خود را پیش از ساعت چهار عصر به وقت گرینویچ از دستان کارل گوستاو، پادشاه سوئد در سالن کنسرت استکهلم دریافت کرد.

هیگز در زمان طراحی نظریه خود در دانشگاه ادینبورگ مشغول کار بود. این نظریه به پیش‌بینی ذره بوزون هیگز که در نهایت در سال 2012 در برخوروددهنده بزرگ هادرونی در مرز فرانسه و سوئیس کشف شد، کمک کرد.

این جایزه تا حدی جنجال‌برانگیز بود چرا چندین فیزیکدان برای تولید همزمان چنین سازوکاری مسئول بودند. سایر فیزیکدانان عبارت بودند از رابرت بروت (که در قید حیات نیست)، جرالد گورالنیک، کارل هاگن و تام کیبل.

این مسئله برای چند وقت مورد بحث قرار داشت چرا که جایزه نوبل فیزیک را تنها می‌توان به حداکثر سه دانشمند اعطا کرد.

پروفسور لارک برینک در اظهارنظری در مورد کشف ذره بوزون هیگز و پیش از اهدای جوایز گفت: در روز چهارم ژوئیه 2012 دانشمندان اخباری را در مورد کشف این ذره منتشر کردند. بنظر می‌رسید که طبیعت دقیقا از قانونی تبعیت کرده که بروت، انگلرت و هیگز ساخته بودند. این دستاورد، پیروزی فوق‌العاده‌ای برای دانش محسوب می‌شود.

اوایل هفته جاری، هیگز در گفتگو با روزنامه گاردین اظهار کرد که هیچ دانشگاهی دیگر علاقمند به استخدام وی نیست چرا که دیگر به اندازه کافی «مولد» نیست.

وی افزود که زمانی که مقامات دانشگاه به اجرای تمرینات ارزیابی پژوهش‌ها می‌پرداختند،‌ مایه خجالت دپارتمان شده بود. هیگز همچنین اظهار کرد که اخیرا هیچ مقاله‌ای را منتشر نکرده است.

این استاد فیزیک همچنین از تردیدهای خود در مورد بروز دستاورد پیشگامانه مشابهی در فرهنگ آکادمیک امروزی به دلیل انتظار محققان از تولید سریع مقالات خبر داد.

اوایل روز سه‌شنبه همچنین احمد اوزومکو،‌ دبیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی، جایزه نوبل صلح را به نماینگی از این سازمان در تالار شهر اوسلو در نروژ تحویل گرفت.
اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو : برنده نوبل پزشکی 2013 مجلات معتبر علمی را تحریم کرد