برنده نوبل شیمی 2004 درگذشت : اروین رز (Irwin Rose)، برنده جایزه نوبل شیمی ...



اعلام برندگان جایزه نوبل شیمی 2016 , برندگان نوبل شیمی 2016 , برنده جایزه صلح نوبل 2016

اروین رز (Irwin Rose)، برنده جایزه نوبل شیمی 2004، در سن 88 سالگی درگذشت.

به گزارش  ایسنا، رز به همراه همکاران دیگرش به نام‌های «هارون تسیخانوور» و «افرام هرشکو»، جایزه نوبل را برای شناسایی روشی دریافت کردند که در آن، سلول‌ها پروتئین‌های ناخواسته را نابود می‌کنند و این دستاورد، اساسی برای ارائه درمان‌ بیماری‌هایی مانند سرطان گردن رحم و فیبروز کیستیک ارائه داد.
 
رز و همکارانش در واقع دریافتند چگونه سلول‌های حیوانی و گیاهی پروتئین‌های پیر آسیب‌دیده را با مولکولی به نام polypeptide ubiquitin هدف قرار می‌دهند و این پروتئین‌ها را تجزیه می‌کنند.
 
جنت ویلسون، سخنگوی دانشگاه کالیفرنیا در ایروین یعنی جایی که رز در آنجا محقق بود، اعلام کرد که وی روز سه‌شنبه در شهر دیرفیلد ماساچوست و هنگامی که خواب بود، درگذشت.
 
هاورد گیلمن، رئیس این دانشگاه نیز گفت: رز دارای هوش سرشار و کنجکاوی بی‌نظیری درباره فرآیندهای شیمیایی و زیستی بنیادی بود که اساس حیات را تشکیل می‌دهند.
 
رز در تاریخ 16 جولای سال 1926 در شهر بروکلین نیویورک متولد شد و بخش زیادی از حرفه‌ خود را به عنوان محقق در مرکز سرطان فاکس چیس در فیلادلفیا سپری کرد. تحقیقات وی که به کسب جایزه نوبل انجامید نیز ، اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 در همین مرکز انجام شدند.

 

 اخبار  فرهنگی  -  ایسنا 


ویدیو : برنده نوبل شیمی 2004 درگذشت