برنده اصلی انتخابات افغانستان کیست؟ : اخبار بین الملل - برنده اصلی انتخابات ...




اخبار بین الملل - برنده اصلی انتخابات افغانستان کیست؟

بمبگذاری‌ها و حملات انتحاری روزهای نزدیک به انتخابات هم نتوانست مردمی که مصمم به تعیین سرنوشت خودشان بودند را منصرف کند. طالبان کسانی را که در انتخابات شرکت کردند را تهدید به مرگ؛ و یا حتی جایزه سه دلاری برای برگه های رای قرار دادند اما هیچکدام باعث نشد که مردم افغانستان تحت تاثیر این جو سازی ها قرار بگیرند.

بیش از یک دهه از پایان حکومت طالبان بر مردم افغانستان می گذرد. از زمان ورود نیروهای خارجی به فرماندهی امریکای ها تقریبا سیزده سال می گذرد. این در حالی است که بر اساس طرح اوباما قرار است در امسال یعنی سال 2014 نیروهای امریکایی از افغانستان خارج و امنیت این کشور به خود مردم افغانستان واگذار شود.

به گزارش تابناک ؛ دومین دور 5 ساله ریاست جمهوری کرزای در افغانستان امسال به زودی به پایان می رسد. در همین راستا سومین دور انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان آغاز شده است. با پایان رای گیری، هم اکنون شمارش آرا در حوزه‌های انتخاباتی پایان یافته و شمارش در مرکز آغاز گردیده است .

از میان 27 کاندید ثبت نام کرده، صلاحیت 11 کاندید مورد تایید نهایی قرار گرفته است. بر اساس قانون اساسی افغانستان هر کاندید در هنگام ثبت نام ، نام دو تن از معاونان اول و دوم خود را هم اعلام می کند که بر این اساس ، رای دهندگان در حقیقت به تیم او رای می دهند.

 در این انتخابات از میان 11 کاندیدی که برگ سبز نهایی را دریافت کرده اند 10 نفر از قوم پشتون و تنها عبدالله عبدالله از تاجیک ها است. در این انتخابات زلمی رسول، دکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی سه کاندید اصلی در جریان مبارزه های انتخاباتی افغانستان به حساب می آمدند.

منابع خبری افغانی اعلام می کنند که نزدیک به 56 درصد از واجدین شرایط یعنی نزدیک به 7 میلیون نفر در این انتخابات شرکت کرده اند. نکته جالب این که در گذشته در گذشته مرد خانواده به جای همسر خود رای می داد اما این بار زنان در انتخابات شرکت کرده، چنانچه 36 درصد از شرکت کنندگان زنان بودند.

برنده انتخابات امریکا , برنده انتخابات ریاست جمهوری امریکا , شعار برنده انتخابات 95


براساس نتایج اولیه، هیچ یک از  کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نتوانسته اند بیش از 50 درصد کل آرا را کسب کنند، بنابراین انتخابات در مرحله دوم ادامه خواهد یافت. بر اساس نتایج اولیه "اشرف غنی" و "عبدالله عبدالله" دو کاندیدای انتخابات بودند که توانستند بیشترین میزان از آرا را کسب کنند و به احتمال زیاد به مرحله دوم انتخابات راه خواهند یافت.

 بر اساس برنامه زمانی انتخابات سال ۱۳۹۳، در صورتی که نتیجه انتخابات در دور اول مشخص شود، در اول ماه (خرداد)، قدرت از کرزای به برنده انتخابات ریاست جمهوری انتقال می‌یابد.

این دو نامزد انتخابات که منابع غیررسمی بیشترین شانس را برای پیشتازی آنها قائل هستند، گفته‌اند در صورتی‌ که به دور دوم انتخابات بروند، با رقیب احتمالی خود ائتلاف نخواهند کرد. عبدالله عبدالله، نامزد پیشروی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در گفتگو با خبرگزاری «رویترز» احتمال تشکیل یک تیم با رقیب خود را منتفی ندانسته اما تشکیل هرگونه دولت ائتلافی برای اجتناب از کشیده شدن انتخابات به دور دوم را رد کرد.

در واقع باید خروج نیروهای امریکایی در سال 2014 و انتخابات اخیر در افغانستان را  مهمترین تحول سده های اخیر در این کشور محسوب نمود. البته هنوز مشخص نیست که امریکایی ها چه تعداد از نیروهای خود را برای استقرار در پایگاه های نظامی از پیش تعیین شده در خاک افغانستان نگهداری خواهند کرد.

بمبگذاری‌ها و حملات انتحاری روزهای نزدیک به انتخابات هم نتوانست مردمی که مصمم به تعیین سرنوشت خودشان بودند را منصرف کند. طالبان کسانی را که در انتخابات شرکت کردند را تهدید به مرگ و یا حتی جایزه سه دلاری برای برگه های رای قرار دادند اما هیچکدام باعث نشد که مردم افغانستان تحت تاثیر این جو سازی ها قرار بگیرند.

برای اولین بار قدرت سیاسی بعد از سقوط طالبان قدرت سیاسی از فردی منتخب به فردی دیگر بصورت مسالمت آمیز و بر مبنای مراجعه به آرای عمومی در حال انتقال است.البته در زمان های گذشته نیز انتخابات برگزار می شد، اما میزان شرکت کنندگان کم و تخلفات انتخاباتی در انتخابات به حدی بود که مثلا در انتخابات قبل عبدالله عبدالله رقیب کرزای اعلام کرد در انتخابات شرکت نمی کند. البته در همین انتخابات نیز عبدالله عبدالله اعلام کرده بود که مهمترین رقیب انتخاباتی خود را تقلب می داند.

بدون تردید پیروز بزرگ انتخابات اخیر افغانستان مردم این کشور هستند. از سوی دیگر بازنده اصلی این انتخابات نیز افراطیون و طالبان افغانستان بودند. به هر حال می توان در مجموع برگزاری این انتخابات را با توجه به وضعیت کلی افغانستان و استانداردهای این کشور اقدامی موفقیت آمیز و گامی به جلو محسوب نمود.

البته این انتخابات به معنای پایان مشکلات افغانستان نخواهد بود. مشکلات امنیتی و اقتصادی افغانستان همچنان پابرجاست. از سوی دیگر حامد کرزی با عدم امضای پیمان نامه امنیتی با امریکا در حقیقت توپ را به زمین رئیس جمهور آتی فرستاده است و قطعا یکی از چالش های اصلی افغانستان در آینده نزدیک امضای این قرار داد خواهد بود.
اخبار بین الملل - تابناک


ویدیو : برنده اصلی انتخابات افغانستان کیست؟