برنامه‌های فرهنگی ایران در جام جهانی برزیل : رییس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال ...


رییس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال از نهایی شدن چهارچوب‌ برنامه‌های فرهنگی برای جام جهانی خبر داد و گفت: درخواست‌های زیادی داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم حداقل 3 هزار نفر ایرانی به برزیل بیایند که برایشان برنامه‌های ویژه خواهیم داشت. ایسنا: رییس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال از نهایی شدن چهارچوب‌ برنامه‌های فرهنگی برای جام جهانی خبر داد و گفت: درخواست‌های زیادی داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم حداقل 3 هزار نفر ایرانی به برزیل بیایند که برایشان برنامه‌های ویژه خواهیم داشت.

ملامحمد اظهار کرد: بر اساس سوابق گذشته و طرح‌های جدید ایده‌هایی را مشخص کردیم اما هنوز هیچ برنامه‌ای قطعی نشده است. کارهایی فراتر از حد مسوولیت و توان فدراسیون انجام خواهد شد که این موضوع حمایت و همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت ورزش و جوانان را می‌طلبد.

وی افزود: برنامه کامل فرهنگی فدراسیون فوتبال برای جام جهانی را به وزیر ورزش و جوانان خواهیم داد. در این برنامه از تجربیات 8 سال پیش مسوولان فدراسیون در جام جهانی استفاده می‌شود. با انجام قرعه‌کشی جام جهانی و مشخص شدن شهرهایی که سه مسابقه ایران در مرحله گروهی در آنها انجام می‌شود، می‌توانیم کارها را نهایی کنیم.

رییس کمیته فرهنگی فدراسیون در بیان برخی رئوس برنامه‌ها برای جام جهانی، به ایسنا گفت: بخشی از کار ما تجهیز و سازماندهی ایرانیانی است که از اقصی نقاط جهان به برزیل می‌آیند. برزیل کشوری است که مشکلات خاصی برای صدور ویزا ندارد و پیش‌بینی می‌کنیم حداقل 2 هزار نفر ایرانی برای حمایت از تیم ملی به آنجا بیایند. همچنین از داخل کشور هم تماس‌ها و اعلام آمادگی‌هایی شده که مثلا در قالب تورهای 200 و 300 نفره به برزیل اعزام شوند.

وی ادامه داد: تهیه و ارسال انواع پرچم، شال‌، تی‌شرت، کاور، کلاه آفتابگیر، دستک‌بازی و... را در برنامه داریم که می‌تواند در یک‌دست و متحد کردن تماشاگران ایرانی بیشترین تاثیر را داشته باشد. تهیه و چاپ کتاب بازی‌ها، پوسترها و کارت‌پستال‌های تیم ایران را هم خواهیم داشت. در تجربیاتی که از گذشته وجود دارد، متاسفانه برخی ناپختگی‌ها هم دیده می‌شود که باید تلاش کنیم در این دوره پخته‌تر و کاملتر حرکت شود.

ملامحمد از اعزام حداقل 50 نفر مشوق یا لیدر تیم ملی به برزیل خبر داد و به ایسنا گفت: از چند ماه قبل پرونده‌ای متشکل از 90 نفر مشوق یا لیدر داشتیم که از میان آنها 50 نفر را انتخاب کردیم. این افراد تا قبل از اعزام تحت نظارت کامل فدراسیون مورد آزمون قرار می‌گیرند. عملکرد و رفتارشان در لیگ تحت نظر است و حتی در دوره‌های آموزشی ما هم شرکت می‌کنند. در حال حاضر هر لیدر پرونده جداگانه‌ای در فدراسیون دارد. به طور مثال برای بازی استقلال و اف‌سی سئول چهار نفر از لیدرها را انتخاب کردیم تا عملکردشان را در جریان این مسابقه ببینیم.

وی با بیان اینکه عملکرد لیدرهای ایرانی در دوره‌های قبلی جام جهانی چندان منظم نبوده، تصریح کرد: برخی بی‌نظمی‌ها در دوره‌های قبلی جام جهانی بعضا حواشی را به دنبال داشته است. ما سعی می‌کنیم بهترین نفرات را به برزیل اعزام کنیم.

رییس کمیته فرهنگی فدراسیون در بیان یکی دیگر از رئوس برنامه‌های فدراسیون اظهار کرد: جام جهانی فرصت بروز، برجسته‌سازی و تعامل فرهنگی میان کشورهاست. هر کشوری برنامه‌هایش را عرضه می‌کند. باید برنامه‌هایی فراتر از حد برنامه‌های فدراسیون در آنجا اجرا شود که نظیر برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی و هنری ایران، گالری‌ها و عرضه صنایع دستی، جنگ‌های موسیقی در قالب برنامه شب‌های ایرانی و... خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در جریان برگزاری جام ملت‌های آسیا در دوحه قطر حدود 2 تا 3 هزار نفر ایرانی حاضر شده بودند و بعضا برنامه‌هایی برایشان ترتیب داده شد. در بخش جام جهانی هم ما نیاز به بودجه‌ای از سوی وزارت ورزش و جوانان و همکاری سایر دستگا‌های دولتی از جمله وزارت امور خارجه و... هستیم.

ملامحمد درباره مراحل آماده‌سازی سرود تیم ملی در جام جهانی به ایسنا گفت: هر کشوری سرود و کلیپی برای تیم‌ ملی‌اش خواهد داشت که این جدا از شعارهای هر تیم ملی است. گزینه‌هایی در برخی جلسات داخلی مطرح شده که تمام آنها در حد حرف است. البته صحبت‌هایی هم با این گزینه‌ها شده است اما نهایتا ما تصمیم گرفتیم مسیر منطقی را در این باره طی کنیم؛ بدین صورت که ابتدا سفارش‌هایی به شعرا برای سرودن اشعار داده می‌شود؛ سپس براساس آن شعر با موسیقی‌دان‌هایی برای ساخت بهترین موسیقی صحبت کرده و نهایتا طبق سبک ملودی ساخته شده باید ببینیم با صدا و حنجره کدامیک از خوانندگان ارتباط بیشتری دارد تا بعد از آن با گزینه‌ها به طور جدی مذاکره کنیم.

وی از پیشنهاد علی کفاشیان برای تشکیل ستادی در این راستا خبر داد و تصریح کرد: رییس فدراسیون پیشنهاد داده برای هماهنگی همه این موارد ستادی تشکیل شود. قطعا با گذشت یکی، دو ماه تصمیم‌ها و اخبار خوبی را در این زمینه خواهید شنید. الان به طور مثال سازمان گردشگری نامه‌ای ارسال کرده و خواهان گرفتن غرفه در برزیل شده است. ما مشغول بررسی و نحوه اجرای برنامه‌ها هستیم تا بسته فرهنگی نهایی بزودی آماده شود.


ویدیو : برنامه‌های فرهنگی ایران در جام جهانی برزیل