برنامه‌ای ویژه برای تعیین تکلیف بیماران اورژانسی زیر 6 ساعت : وی افزود: همچنین ...



تعیین تکلیف برای 10 وزارتخانه و ایجاد ستاد مقابله با پدیده گردوغبار , برنامه ویژه روسیه برای لغو ویزا با ایران , برنامه ویژه روسیه برای لغو روادید با ایران

وی افزود: همچنین در مهرماه گذشته دستورالعمل‌های خاصی را برای تخصیص نیروی متخصص طب اورژانس در بیمارستان‌ها با الگویی علمی، منطقی و اثبات شده دادیم تا استفاده کرده و به وسیله این الگو نیروی انسانی را تخصیص دهند.

رییس اداره اورژانس بیمارستانی وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت استقرار متخصصان اورژانس در بیمارستان‌های کشور بر لزوم توزیع هدفمند این متخصصین برای افزایش کارایی اورژانس تاکید کرد.

دکتر حسن واعظی در گفت‌و‌گو با ایسنا، در خصوص وضعیت استقرار متخصص طب اورژانس در بیمارستان‌ها، گفت:در کشور نزدیک به 140 مرکز اورژانس با ورودیه بالای 30 هزار نفر در سال داریم و آنها عمدتا در مراکز استان و بیمارستان‌های اختصاصی در مکان‌های جغرافیایی خاص قرار دارند.

واعظی در همین راستا افزود: بیمارستان‌هایی مانند امام خمینی (ره)، رسول اکرم (ص)، شهدای تجریش، هفت‌تیر، فیروزآبادی و... جزو بیمارستان‌های با مراجعه بالا هستند.

ارتقای بسیاری از شاخص‌های اورژانس کشور در بیمارستان‌های با مراجعه بالا
وی همچنین اظهار کرد: از میان 140 بیمارستان‌ با مراجعه بیش از 30 هزار نفره ما، طبق آمارها 94 بیمارستان واجد متخصص طب اورژانس هستند که به صورت 24 ساعته گردش تخصصی بخش اورژانس شامل آنها شده است و مشکلات ما در این بیمارستان‌ها بسیار کم است. زیرا بسیاری از شاخص‌های ما در این بیمارستان‌ها ارتقا یافته مانند ارتقای شاخص تعیین تکلیف بیماران، خروج و ترخیص آنها زیر شش ساعت.

رییس اداره اورژانس بیمارستانی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت حضور متخصص طب اورژانس در این بخش ادامه داد: حوزه اختیاراتی که این متخصصان در این بیمارستان‌ها دارند بسیار کمک‌کننده بوده و تا حد امکان همپوشانی بسیاری از اورژانس‌ها را تا جایی که از نظر تخصصی به آنها مربوط بوده، کاهش داده‌اند.

توزیع هدفمند متخصص طب اورژانس اولویت وزارت بهداشت
واعظی از برنامه اداره اورژانس بیمارستانی در این خصوص خبر داد و گفت: برنامه ما این است که در اولویت اول 140 مرکز با مراجعه بالای 30 هزار نفر را تحت پوشش متخصص طب اورژانس قرار داده و در مرحله بعد بیمارستان‌های بین 20 تا 30 هزار نفر، با پوشش ترجیحا تروما و جاهایی که بیشتر بیماران تصادفی و بدحال پذیرش می‌شوند را در زمینه استقرار متخصص طب اورژانس مد نظر قرار دهیم.

وی با ابراز امیداری نسبت به انجام این اقدامات در سال‌های آینده و توسط فارغ‌التحصیلان جدید طب اورژانس، گفت: برای توزیع نیروی متخصص طب اورژانس در شهریور سال گذشته، در جلسه‌ای که با معاونت آموزشی، معاونت درمان و رییس برد تخصصی طب اورژانس برگزار شد، طرحی از اداره اورژانس بیمارستانی بابت این موضوع ارائه شده که توزیع نیروی متخصص را تقریبا به صورت هدفمند قرار داد.

واعظی همچنین بر نیاز طب اورژانس به متفاوت دیده شدن از سوی مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و علت آن را گروهی بودن این رشته دانست و گفت: این رشته کشیک‌های هشت الی 12 ساعت دارد و با توجه به شرایط شیفتی کار این رشته، زیان‌آور بودن آن و اینکه تاثیر حضور یک متخصص بیش از 12 ساعت در یک شیفت مداوم امکان‌پذیر نیست، مطمئنا میزان شکست و اشتباه افزایش می‌یابد و کارایی را پایین می‌آورد. بنابراین باید نسبت به توزیع نیروی متخصص در اورژانس‌ها حساس بود.

وی ادامه داد: هیچ بیمارستان درمانی با کمتر از چهار متخصص طب اورژانس امکان گردش کار 24 ساعته را ندارد. اگر برای یک متخصص 15 کشیک 12 ساعته در طول ماه وجود داشته باشد، در یک ماه 60 کشیک حداقل با 40 نفر امکان‌پذیر است. بنابراین ماهیت رشته تخصصی طب اورژانس با سایر تخصص‌ها مثل متخصص رادیولوژی، قلب، پوست، اطفال و... متفاوت است، زیرا آنها می‌توانند به صورت فردی در یک شهر، حداقل در اندازه ساعت کاری خود مفید واقع شوند و این خدمات را انجام دهند، اما یک متخصص طب اورژانس در یک اورژانس به هیچ وجه این کارایی را ندارد و به دنبال آن، بیمارستان نیز توان ارائه خدمات تخصصی اورژانس را به صورت 24 ساعته ندارد و بین خدمات پزشک عمومی و پزشک متخصص در اورژانس دچار دوگانگی می‌شوند.

رییس اداره اورژانس بیمارستانی وزارت بهداشت با بیان اینکه این موضوع دو طرف را متضرر می‌کند، اظهار کرد: یعنی هم بیمارستان ضرر کرده و هم ما یک نیروی انسانی را تلف و نتوانستیم آنطور که باید از این فرد بهره‌مند شویم و استفاده کنیم. این موضوع را در جلسات مختلف مطرح و از آن دفاع کردیم، ابلاغیه‌های مختلفی را هم از طرف معاون درمان وزارت بهداشت، کمیسیون توزیع نیروی متخصص طب اورژانس و همچنین از سوی رییس مرکزمدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور داده شد.

وی افزود: همچنین در مهرماه گذشته دستورالعمل‌های خاصی را برای تخصیص نیروی متخصص طب اورژانس در بیمارستان‌ها با الگویی علمی، منطقی و اثبات شده دادیم تا استفاده کرده و به وسیله این الگو نیروی انسانی را تخصیص دهند.


 اخبار اجتماعی  -   ایسنا


ویدیو : برنامه‌ای ویژه برای تعیین تکلیف بیماران اورژانسی زیر 6 ساعت