بررسی آماری بر انتخاب های فنی بهترین ها : در مراسم انتخاب بهترین های لیگ برتر ...


در مراسم انتخاب بهترین های لیگ برتر در فصل گذشته بعضی از گزینه ها مانند آقای گلی و بهترین تیم از پیش مشخص بود و بعضی از انتخاب ها قابل پیش بینی بود اما شاید جنجالی ترین گزینه، مربوط بود به انتخاب پدیده لیگ برتر روزنامه تماشا: در مراسم انتخاب بهترین های لیگ برتر در فصل گذشته بعضی از گزینه ها مانند آقای گلی و بهترین تیم از پیش مشخص بود و بعضی از انتخاب ها قابل پیش بینی بود اما شاید جنجالی ترین گزینه، مربوط بود به انتخاب پدیده لیگ برتر

پدیده کیست؟

در انتخاب پدیده فصل یک ابهام اساسی وجود داشت و همین ابهام حاشیه های زیادی به وجود آورد. با توجه به اینکه تعریف مشخصی برای پدیده وجود نداشت، نام های زیادی را می شد در لیست پدیده ها قرار داد. اگر پدیده به بازیکنی گفته می شود که اولین سال حضورش در لیگ برتر را تجربه می کند بازیکنان بزرگسالی هم که اولین سال در لیگ برتر بازی می کردند را هم می توان میان گزینه ها قرار داد.

مثلا حامد فلاح زاده دروازه بان 27 ساله را هم می توان پدیده لیگ نامید. اما اگر بحث سنی، معیار انتخاب بوده است بازیکنانی مانند علیرضا جهانبخش از داماش گیلان یا پیام صادقیان از ذوب آهن هم رقیبان سرسختی برای عزت اللهی هستند که باید شانس بیشتری نسبت به سعید عزت اللهی داشته باشند. البته سعید عزت اللهی بازی های بسیار خوبی را در تیم ملی جوانان انجام داده بود اما از آنجایی که این مراسم، انتخاب بهترین های لیگ بود نباید فاکتور تیم ملی در نظر گرفته می شد. ابهاماتی که در مورد این بخش وجود دارد انتخاب بازیکن جوان ملوان را حتی با وجود شایستگی هایش زیر سوال می برد.

رضا خسروی، عضو کمیته رسانه ای فدراسیون در توضیح انتخاب پدیده به تماشا گفت: «معیار ما برای انتخاب پدیده بازیکن گمنامی بود که برای اولین بار توانسته باشد خودش را در لیگ برتر معرفی کند. ما در این انتخاب خیلی محدودیت سنی نداشتیم و حتی یک بازیکن 25 ساله هم می توانست در بخش پدیده قرار بگیرد. در مورد انتقاداتی که به انتخاب نشدن جهانبخش مطرح می شود باید بگوییم که دلیل انتخاب نشدن او این بود که در ایران حضور نداشت. در مورد پدیده ها هم بیشتری بار انتخاب بر دوش مربیان پایه مانند محمدی و علی دوستی بودو کمیته رسانه ای به دلیل این است که آشنایی زیادی با بازیکنان جوان نداشت. قضاوت را به متخصصان سپرد. میلاد غریبی و امید عالیشاه و کفشگری هم از بازیکنانی بودند که شانس انتخاب شدن داشتند.»

ادعای این عضو کمیته رسانه های فدراسیون فوتبال در شرایطی است که جهانبخش نه تنها سه شنبه که تا جمعه در ایران است.


گل

پاس گل

امتیاز

سعید عزتی اللهی

-

-

16

جهان عالیان

3

1

64

بهنام برزای

2

2

42

فرید کریمی

6

1

95

فرشید اسماعیلی

-

-

51

محمدرضا خانزاده

-

-

34





وقتی رحمتی دیده نشد


دومین انتقادات به انتخاب نویدکیا به عنوان بهترین بازیکن لیگ بود. درحالی که همه منتظر اعلام نام مهدی رحمتی یا خلعتبری بودند نویدکیا انتخاب شد. با اینکه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که منکر توانایی های فنی نوید کیا باشد و او را از بهترین ها نداد اما برتری دادن او به رحمتی و خلعتبری چندان عادلانه به نظر نمی رسید.

خسروی در این مورد گفت: «علاوه بر مسائل فنی، مسائل اخلاقی هم در این انتخاب مد نظر بود. انتخاب کردن میان سه گزینه ای که داشتیم واقعا سخت بود اما در نهایت به نام نویدکیا رسیدیم که هم از نظر فنی و هم از نظر اخلاقی از بهترین های لیگ است.»


گل

پاس گل

امتیاز

محرم نویدکیا

8

4

140

محمدرضا خلعتبری

13

13

170

پژمان منتظری

1

1

146

مهدی رحمتی

-

-

205





انتخاب بی حاشیه قلعه نویی


در بخش انتخاب سرمربی هم با توجه به قهرمانی لیگ شاید انتخاب امیرقلعه نویی منطقی به نظر برسد حتی اگر مقایسه کیفیت بازی های سه تیم بالای جدولی ما را به این نتیجه نرساند.

برد

گل

پاس گل

امتیاز

امیر قلعه نویی

19

10

5

67

تونی اولیویرا

18

11

5

65

زلاتکو کرانچار

19

7

8

64



* امتیازها براساس محاسبه ورزش 3 از فاکتورهایی مانند دقایق بازی، کلین شیت، تعداد گل های خورده در یک بازی براساس پست بازیکنان است.


ویدیو : بررسی آماری بر انتخاب های فنی بهترین ها