برخورد نزدیک با i8 : گزارش میدانی از چگونگی فروش BMWi8 در نمایشگاه های خودروهای ...


گزارش میدانی از چگونگی فروش BMWi8 در نمایشگاه های خودروهای لوکس که از زمان ورودش در گمرک تا رسیدن به نمایشگاه، تصاویرش در بین شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخید.



روزنامه هفت صبح: گزارش میدانی از چگونگی فروش BMWi8 در نمایشگاه های خودروهای لوکس که از زمان ورودش در گمرک تا رسیدن به نمایشگاه، تصاویرش در بین شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخید.

هیچ وقت برای من خودروهای لوکس و مدل بالا جذابیت نداشتند. اول از همه به دلیل اینکه پول خرید آن را ندارم و دوم اینکه از پشت فرمان نشستن هیچ وقت لذت نبرده ام اما حس عجیبی از وقتی که BMWi8 وارد گمرک شد تا زمانی که پشت ویترین نمایشگاه ماشین های لوکس قرار گرفت و قیمتش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان تا سه میلیارد تومان برآورد شده بود من را به سمت خود جذب کرد.

شبکه های مختلف اجتماعی در پیگیری های آسان تر من بسیار کمک حالم شدند؛ تا جایی که سه دستگاه از این خودرو در خیابانی با کمی فاصله از دفتر روزنامه در دو نمایشگاه (یک نمایشگاه دو دستگاه آن را داشت و نمایشگاه دیگر یک دستگاه) ماشین جا خوش کرد و مانند آهنربایی که در کمترین فاصله با آهن قرار گرفته است، من را به سمت خود کشاند و توانستم از نزدیک با فاصله ای به ضخامت تنها یک شیشه، این ماشین جذاب و دوست داشتنی را ببینم...

دور و نزدیک , برخورد قطار , برخورد دو قطار در سمنان

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد در حالی که خودروهایی گران تر و جذاب تر هم در بازار پر زرق و برق خودرو وجود دارد، چرا BMWi8 به این اندازه خبرساز بوده و تصاویر آن در شبکه های اجتماعی و سایت ها دست به دست می چرخید؟

راز این ماجرا در به روز بودن این مدل از خودرو است که به فاصله کمی از توزیع در بازار جهانی به ایران هم راه پیدا کرد. طبق آمارهای رسمی شش دستگاه از این خودرو در ظرف مدت زمان کوتاهی وارد بازار ایران شدند که البته هیبریدی بودن آنها نیز در سرعت ورودشان به ایران و عبور از سد گمرک نقش اساسی داشت... آنقدر ساخت و ترکیب این ماشین برایم جذاب است که واقعا اگر قدرت خرید آن را داشتم بین اینکه کدام رنگش را انتخاب کنم حسابی سردرگم می شدم! همین حس و حال عجیب و غریب بود که من را برای پرس و جو درباره این خودرو مجاب کرد که بخواهم به هر شکلی شده وارد نمایشگاه شوم و درباره خریدار آن سوال کنم که چه کسی برای داشتن این ماشین وارد نمایشگاه می شود؟

قصد اینکه به روش نفوذی معمول خبرنگارها خود را به عنوان خریدار ماشین جا بزنم نداشتم و دوست داشتم از نزدیک با خود «واقعی» خریدار روبرو شوم. برای همین، یک روز تصمیم گرفتم جایی بروم که هیچ وقت فکرش را نمی کردم حتی جریان آب و باد و قضا و قدر هم من را به سمت آنجا بکشاند؛ جایی پشت در نمایشگاه ماشین های لوکس.

BMWi8 هدیه آقای دکتر به همسرش

با هزاران سوال چرخان دور سرم در پیاده رو در حال رفتن بودم که دیدم کمی جلوتر از نمایشگاهی که من را برای چند سوال ساده به داخل راه نداد (!) نمایشگاه خودروی لوکس دیگری، BMWi8 به رنگ سفیدش را پشت شیشه گذاشته است. با وجود تجربه تلخی که چند دقیقه پیش با آن مواجه شده بودم اما بار دیگر تمام ته مانده اعتماد به نفس موجودی که در خودم پیدا کرده بودم را جمع کردم و زنگ در نمایشگاه را زدم. یک نفر آمد جلوی در و به او گفتم: «خبرنگار هستم و درباره BMWi8 که جلوی نمایشگاه تان گذاشته اید چند سوال دارم. می توانم با مدیر نمایشگاه صحبت کنم؟»

در را باز کرد و من در میان ماشین های پورشه، مازراتی و BMW قرار گرفتم. مرد جوان بلند قدی هم در میان آنها ایستاده بود که متوجه شدم مدیر نمایشگاه است و خود را وحید.م معرفی کرد. وقتی به BMWi8 اشاره کردم و گفتم: «می خواستم من را به کسی که این ماشین را می خرد معرفی کنید تا با او صحبت کنم.» جواب داد: «دیروز ماشین را فروختم اما فکر نکنم دوست داشته باشد او را به شما معرفی کنم.»

با حالت بی تفاوتی دنباله حرفش را می گیرد: «این ماشین در میان ماشین های لوکس، خیلی گران و عجیب و غریب نیست.» i8 را یک میلیارد و 700 میلیون تومان فروخته و با دست به ماشین هایی اشاره می کند که قیمت شان بیشتر از این مبلغ هاست: «در همین نمایشگاه خودروهایی با قیمت بالاتر هم وجود دارد که خیلی راحت به فروش می رسد. این ماشین هم ماشین مشکل داری نیست، نه در زمینه پلاک کردن مشکل دارد و نه حجم موتور.»

با وجود آنکه گفت خریدار را معرفی نمی کند اما در نهایت اشاره کوچکی به آقای دکتری کرد و گفت این ماشین را برای یک خانمی که احتمالا باید همسرش باشد خریده است.

نزدیک ترین ها , برخورد دو قطار , خیلی دور خیلی نزدیک

توفیق اجباری

بعد از تمام اصرارهایی که خواستم آن آقای دکتر خریدار را معرفی کند، گفت: «مگر نمی خواهی با خریدار این ماشین ها صحبت کنی؟ من هم خودم خریدار این ماشین ها هستم و اصلا به خاطر علاقه به این خودروها وارد این کار شدم. هر سوالی می خواهی از خودم بپرس.»

به هر حال توفیق اجباری شد تا با یک نمایشگاه دار ماشین های لوکس همکلام شویم که این سرمایه و مشتری ها را چطور به دست می آورد آن هم در زمانی که گفته می شود خرید و فروش خودروی لوکس در حالت رکود است: «این ماشین ها را از یک طرف هم سخت می توان فروخت هم آسان. سخت برای کسی است که مشتری برای فروش نداشته باشد. ممکن است همین ماشین (اشاره به i8 می کد) سه سال در یک نمایشگاه بماند؛ اما نمایشگاه دار نتواند آن را بفروشد. به هر حال در حال حاضر بازار هم در رکود به سر می برد.»

از جنس مشتری هایش پرسیدم، گفت: «مشتری های ما هر کسی می تواند باشد. دیگر خریدار ماشین های لوکس کم و نادر نیستند. هر کس واردکننده باشد خیلی راحت می تواند یکی از این ماشین ها را بخرد. حتی واردکننده یک پیچ ساده، سوزن منگنه و ... هم می تواند ماشین میلیاردی بخرد.»

وحیدم. خرید ماشین لوکس را پر سروصدا می داند در صورتی که قیمت برخی کالاها از ماشین لوکس هم بالاتر است اما سروصدایی هم به همراه ندارد: «ماشین مدل بالا برای اینکه خیلی به چشم می آید توجه همه را هم جلب می کند، در صورتی که هستند کسانی که ساعت دست شان به اندازه قیمت همین ماشین هاست. حتی من کسی را می شناسم که ویلایش 120 میلیارد تومان می ارزد اما دارایی اش جلب توجه نمی کند و اگر ماشین میلیاردی سوار شود، حسابی سروصدا خواهد کرد.»

از واردات پارچه تا واردات خودروهای لوکس

این نمایشگاه از آن نمایشگاه های بزرگی است که داخل آن بیش از 20 خودرو جا می گیرد. برای همین از گوشه و کنار شنیده بودم احتمالا می تواند برای نهاد، ارگان و سازمان خاصی باشد که می تواند این تعداد خودروی لوکس و مدل بالا را وارد و در یک جا جمع کند. همین سوال را از آقای وحید.م پرسیدم که جواب داد: «سازمان و نهاد نمی آید چنین نمایشگاه ماشینی را بزند. این نمایشگاه برای خودمان است و 4-3 سالی می شود که آن را با پدرم راه انداختیم. تا قبل از این کار در بازار، واردکننده پارچه بودیم اما به خاطر اینکه من به ماشین علاقه داشتم با پدرم تصمیم گرفتیم این ساختمان را برای نمایشگاه ماشین آماده کنیم و از آن زمان به بعد نیز مشغول به همین کار هستیم. شریک و سهامدار هم نداریم و تمام ماشین ها برای خودمان است.»

در جواب اینکه چند ماشین در این نمایشگاه می تواند جا بگیرد هم گفت 27 خودرو و درباره سود کارشان که چقدر است هم پاسخ داد: «بستگی دارد ماشین دست به دست شده باشد یا خودمان مستقیم از گمرک بیاوریم. اگر خودمان آورده باشیم سود خوبی دارد اما در کل باید بگویم سود کار ما خوب است؛ اما نسبت به سرمایه ای که در اینجا قرار دارد سود ایده آلی نیست با این حال باز هم خوب است.»

قرار است در همین روزها کانتینر حمل خودرو BMWi8 را با خودش پیش خریدار ببرد و وحید.م می گوید باز هم از این مدل ماشین خواهد آورد...


ویدیو : برخورد نزدیک با i8