برخوردهای سلیقه‌ای مستندی را توقیف کرد : اخبار فرهنگی -  برخوردهای سلیقه‌ای ...



سلیقه , توقیف , روزنامه قانون توقیف شد

اخبار فرهنگی -  برخوردهای سلیقه‌ای مستندی را توقیف کرد

یک مستندساز مطرح کرد که تولید مستندی درباره «تعزیه» به دلیل برخوردهای سلیقه‌ای متوقف شده است.

به گزارش ایسنا، حسین رحمتی که چندسالی است فیلمی درباره تعزیه‌ی ایران را در دست ساخت دارد‌ از عدم همکاری مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان گلایه کرد و گفت: برخوردهای سلیقه‌ای باعث توقف کار شده است، درحالی که برخی از پیشکسوتان تعزیه خوزستان به دلیل کهولت سن هر روز در شرایط نامساعدتری برای ادامه همکاری قرار می‌گیرند.

 

او درباره روند ساخت مستندی با موضوع «تعزیه» با نام «بازی در عشق» بیان کرد: همزمان با طرح موضوع ثبت جهانی تعزیه ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، ساخت مستندی با همین موضوع را آغاز کردم که البته در همان فیلمی که برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد، هم نقش کوتاهی داشتم.

 

او گفت: در زمان مدیریت وقت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان،طرحی را به این اداره ارائه کردم تا نقش جنوب و جنوب غرب ایران در تعزیه، مورد توجه قرار گیرد مخصوصا اینکه تعزیه شوش به لحاظ تعداد بازیگران و آکساسواری که دارد به عنوان بزرگترین تعزیه ایران شناخته می‌شود.

 

رحمتی با اشاره به اینکه این طرح مورد استقبال مدیران وقت این سازمان قرار گرفت و آن‌ها ارتباط لازم را با اداره کل میراث فرهنگی خوزستان برای پیگیری پروژه برقرار کردند، ادامه داد: در آن زمان برآورد هزینه‌ای که صورت گرفت حدود 150 میلیون تومان بود و اواخر سال 89 تحقیقات میدانی با حضور چند کارشناس متخصص و با تجربه این حوزه آغاز شد که شش ماه هم به طول انجامید.

 

این مستندساز که به گفته خودش حدود 15 سال است در عرصه مستندسازی فعالیت دارد‌، افزود: در این مدت 70 گروه مختلف تعزیه‌خوان در خوزستان از جنبه‌های مختلف سیاسی،‌فرهنگی، اجرا و... بررسی شدند که در نهایت 22 گروه عرب و عجم اجرا کننده تعزیه انتخاب شدند.

 

وی تاکید کرد: تلاش کردیم این کار با دقت صورت گیرد چرا که مثلا یک گونه تعزیه وجود داشت که 10 گروه مختلف آن را اجرا می‌کردند،یا گروهی بود که شمرخوان آن‌ها این کار را از 6نسل قبل به ارث برده بود،‌پس گروهی را انتخاب کردیم که بهترین و کاملترین و قدیمی‌ترین شیوه اجرا را انجام می‌داد. ضمن اینکه حساسیت‌هایی هم در میان گروه‌های عرب و عجم در خوزستان در این باره وجود دارد و به همین دلیل تلاش شد بررسی‌ها دقیق باشد.

 

رحمتی در ادامه درباره ساخت مستند توضیح داد: در راستای تهیه‌ و ساخت این مستند با این گروه‌های تعزیه قرارداد بستیم و قرار بر این شد،‌ آن‌ها در لوکیشن‌هایی که مدنظر من بود، تعزیه را به طور اختصاصی برای این مستند اجرا کنند.

 

او با اشاره به اینکه قراردادهای منعقد شده میان این گروه‌های تعزیه از 2.5 میلیون تومان تا 4 میلیون تومان بودند،یادآور شد: تعزیه جابر انصاری که مخصوص دزفول است یا تعزیه امام رضا(ع) که به شوشتر تعلق دارد و نیز تعزیه بزرگ شوش که از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب ادامه دارد و بیش از 50 بازیگر در آن حضور دارند یا آن‌هایی که برای اجرا میلیون‌ها هزینه می‌کنند.

 

رحمتی با تاکید بر اینکه در مدت ساخت این مستند تلاش شده تا از آداب و رسوم قدیمی، متون و نسخی که بسیاری از آن‌ها اکنون تحریف شده است، استفاده شود، گفت: در زمان شروع کار، پرویز پور فرخی، مدیرکل وقت اداره میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان از ما خواست تا به دلیل اهمیت موضوع تعزیه و ریشه‌دار بودن آن و هماهنگی با کارشناسان،علما و صحنه گردانان تعزیه در خوزستان و به دلیل آنچه ضعیف بودن اعتبارات مطرح می‌کرد، پروژه را در سه فاز تعریف کنیم تا اگر زمانی با مشکل اعتبار روبرو شدیم، ضربه‌ای به کار وارد نشود به این ترتیب قرار بر این شد که در مرحله اول و دوم تعزیه هشت شهرستان و در مرحله سوم تعزیه سه شهرستان را مستندسازی کنیم.

 

او با اشاره به اینکه در میانه کار مدیر کل خوزستان جابه جا شد و مدیر روابط عمومی پیشین این اداره به سمت مدیرکلی رسید، اضافه کرد: در این دوره باز هم به مشکل برخورد کردیم چون مدیر جدید کلا از این پروژه و روند طی شده‌ آن، اظهار بی‌اطلاعی کرد. این در حالی است که به نتیجه رسیدن این پروژه از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تهران به ویژه در دوره مدیریت آقایان نجفی و سلطانی‌فر و نیز از سوی استانداری و شورای فرهنگی استان مورد تاکید و توجه قرار گرفته بود.

 

این مستندساز با بیان اینکه فیلمبرداری مربوط به گروه‌های عجم تمام شده و فقط گروه‌های عرب زبان‌ باقی مانده‌اند، خاطرنشان کرد: به نظرم مدیریت اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان سلیقه‌ای با موضوع برخورد می‌کند و با وجود اینکه تاکنون سه‌بار به طور شفاهی و دوبار کتبی دستور مالی برای ادامه پروژه صادر شده است، اما به جایی نرسیده‌ام و این فیلم عملا چهار سال است که متوقف مانده است.

 

رحمتی با ابراز نگرانی از کهولت سن برخی از اجراکنندگان و بازیگران این تعزیه‌ها گفت: این فیلم ابتر مانده و نگران این هستم که گروه‌های پیشکسوت را به دلیل کهولت سن از دست بدهم، چرا که سال گذشته دو نفر درگذشتند و ممکن است این اتفاق برای افراد دیگری هم از این گروه‌ها رخ دهد.

 

وی تاکید کرد: خطاب من به ریاست سازمان میراث فرهنگی آقای سلطانی‌فر است، نه مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان که فردی است که اولویت‌ها را نشناخته یا سعی دارد با فرافکنی و محافظه کاری به تولید چنین آثار ارزشی دهن‌کجی کرده و عملا برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های کم رونق و کاملا تبلیغاتی را از بودجه بیت‌المال و فرهنگی جدی‌تر می‌بیند.

 

رحمتی خطاب به رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: آقای سلطانی‌فر، اینک زمان آن رسیده عزیزانی دلسوز و فرهنگی را برای پست‌هایی چنان حساس و دقیق به خصوص مدیریت کل میراث فرهنگی خوزستان انتخاب کنید، که در شان مردم و فرهنگ خوزستان باشد و به دلیل سوء مدیریت برخی مدیران، تولید آثار فرهنگی چند برابر نشود.

اخبار فرهنگی - ایسنا

 


ویدیو : برخوردهای سلیقه‌ای مستندی را توقیف کرد