برخاستن بورس پس از زمین‌ خوردن 4 روزه : شاخص‌های بورس که در ایام پس از مذاکرات ...


شاخص‌های بورس که در ایام پس از مذاکرات هسته‌ای افت‌های سنگینی را تجربه کرده بودند، یک روز پس از بازگشت آرامش به بازار ارز روند معکوسی را پیش گرفتند و مثبت شدند. پول نیوز - محمدعلی دیانتی‌زاده: شاخص‌های بورس که در ایام پس از مذاکرات هسته‌ای افت‌های سنگینی را تجربه کرده بودند، یک روز پس از بازگشت آرامش به بازار ارز روند معکوسی را پیش گرفتند و مثبت شدند.

در داد و ستدهای روز گذشته بورس تهران، سهام‌داران با انگیزه‌ای تازه و به دور از هیجان چند روز گذشته در صف‌های خرید قرار گرفتند و با افزایش تقاضا، رشد شاخص بورس و افزایش حجم و ارزش معاملات را رقم زدند.

برخی کارشناسان این تغییر جهت در روند شاخص‌های بازار سرمایه را پس از 4 روز کاهش، واکنشی به سخنان دیروز وزیر امور خارجه در سمینار دیپلماسی هسته‌ای و نیز سخنان رییس‌جمهور مبنی بر کسری نداشتن بودجه 94 با وجود کاهش قیمت نفت دانسته و برخی دیگر آن را ناشی از متعادل شدن بازار ارز ارزیابی کرده‌اند، اما پیش از این نیز روشن بود که با توجه به منفی نبودن نتایج مذاکرات و به بن‌بست نرسیدن آن، شرایط حاکم بر بازار ارز، سکه و بورس نمی‌تواند بیش از چند روز به طول بینجامد.

علاوه بر تب و تاب یک هفته‌ای بازار ارز پس از مذاکرات هسته‌ای و نشست اوپک که در روز یکشنبه به اوج خود رسیده بود و شرایط روانی بورس را نیز بر هم زد، یکی دیگر از دلایل افت شاخص بورس برآورده نشدن توقعات حداکثری فعالان بازار سرمایه از مذاکرات هسته‌ای یعنی رسیدن به متن توافق مقدماتی و بالارفتن قیمت سهام بود.

اما در معاملات روز گذشته که به بازگشت تمام شاخص‌ها منتج شد، خودرویی‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند و پس از آن گروه مالی و شیمیایی‌ها قرار داشتند.

اقبال عمومی سهام‌داران به خودرویی‌ها می‌تواند از اعلام آمار افزایش قابل توجه تولید خودروسازان و برنامه‌های آنان برای بالاتر بردن شمارگان تولید و عرضه محصولات متنوع و جدید به بازار باشد.

اعلام آماده‌باش بانک مرکزی به بانک‌ها برای ورود به بازارهای بین‌المللی نیز در توجه سهام‌داران به گروه‌های مالی موثر بوده است.

همچنین امیدهایی در بورس ایجاد شده که کاهش قیمت نفت به کاهش قیمت مواد اولیه تعداد قابل توجهی از صنایع بورس بینجامد و این کاهش هزینه بتواند اثرات منفی افزایش احتمالی نرخ برابری دلار در برابر سایر ارزهای معتبر بین‌المللی را بر شیمیایی‌ها خنثی کند.


ویدیو : برخاستن بورس پس از زمین‌ خوردن 4 روزه