برترین مدیران جهان دیجیتال +عکس : مدیران صنعت تکنولوژی در شرایط خوبی قرار دارند. ...


مدیران صنعت تکنولوژی در شرایط خوبی قرار دارند. اغلب مدیران شرکت‌های بزرگ تکنولوژی بعد از سال‌ها کار در این صنعت و ایجاد تحولات بزرگ در آن توانسته‌اند همراه با شرکت‌های‌شان به موفقیت رسیده و شاهد سودآوری و افزایش سرمایه خودشان باشند. دنیای اقتصاد: مدیریت کار ساده‌ای نیست و موفقیت در آن هم نمی‌تواند تصادفی باشد. در واقع اصلا اتفاقی نیست که اغلب مدیران بزرگ با عملکرد و تلاش طولانی مدت، به دنبال نتایج و موفقیت‌های مالی کوتاه‌مدت هستند. آنها انگیزه کافی برای انجام این کار دارند. آنها اهداف خودشان را به صورت کوتاه‌مدت انتخاب می‌کنند و تحلیلگران بازار سهام، سهامداران شرکت و حتی اعضای هیات‌مدیره هم آنها را بر اساس این اهداف کوتاه‌مدت ارزیابی می‌کنند.

این مدیران بزرگ تمایلی به تغییر این استراتژی موفق ندارند و هر چه در این راه موفق‌تر باشند، می‌توانند به رهبران تاثیرگذار صنعت و تجارت خودشان تبدیل بشوند. این مدیران می‌توانند تحولات بزرگ و مهمی در صنایع مختلف ایجاد کرده و پیشرو باشند.

درست به همین دلیل هم مجله معتبرHarvard Business Review از پنج سال پیش یک پروژه جهانی را برای دنبال کردن این چالش‌های مدیریتی و انتخاب و معرفی برترین مدیران جهان آغاز کرده است و دنبال می‌کند.

در این بررسی، مدیران تنها براساس گفته‌های افراد خاص و عملکرد سال‌های گذشته مورد ارزیابی قرار نگرفته و نظر اعضای هیات‌مدیره، مدیران و مشاوران شرکت و حتی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریتی هم درباره این مدیران مورد بررسی در نظر گرفته می‌شود. خلاقیت این مدیران و میزان تاثیرگذاری آنها بر صنایع مختلف هم اهمیت زیادی دارد.

برترین فیلمهای جهان , برترین دانشگاه های جهان , برترین استارتاپ های جهان

سه سال پیش این مجله با بررسی حدود دو هزار نفر از بزرگترین مدیران جهان فهرست صد نفره از برترین مدیران دنیا از نظر عملکرد کاری را انتخاب و معرفی کرد.

حالا مجله Harvard Business Review یک بار دیگر فهرستی از صد مدیر برتر جهان از نظر عملکرد کاری را منتشر کرده است که نه‌تنها از نظر مالی خود و شرکت را به جایگاه خوبی رسانده‌اند، بلکه از نظر اجتماعی هم جایگاه مقبولی در میان افراد دارند.

در این فهرست صد نفره، مدیران تکنولوژی‌ها تعداد زیادی از جایگاه‌های برتر را در اختیار دارند و این نشان می‌دهد که مدیران این صنعت در سال‌های اخیر عملکرد خوب و تاثیرگذاری داشته‌اند.

از طرفی در این بررسی جایگاه خاصی برای مدیرانی در نظر گرفته شده است که سرمایه و دارایی‌هایشان را خودشان و از طریق فعالیت در حوزه کاری‌شان به دست آورده‌اند.

از این نظر هم مدیران صنعت تکنولوژی در شرایط خوبی قرار دارند. اغلب مدیران شرکت‌های بزرگ تکنولوژی بعد از سال‌ها کار در این صنعت و ایجاد تحولات بزرگ در آن توانسته‌اند همراه با شرکت‌های‌شان به موفقیت رسیده و شاهد سودآوری و افزایش سرمایه خودشان باشند.

استیو جابز بهترین مدیر دو دهه گذشته جهان

در فهرست برترین مدیران جهان از نظر عملکرد کاری، همه این مدیران به طور متوسط شاهد بازگشت سرمایه 1385 درصدی از محل فروش سهام شرکت‌شان بوده‌اند و همچنین میزان ارزش بازار شرکت خودشان را به طور متوسط تا حدود 40 میلیارد دلار افزایش داده‌اند.

تفاوت میان مدیران بالایی جدول با مدیران در جایگاه‌های پایین‌تر بسیار کم است.

با این اوصاف تعجبی ندارد که مانند فهرست سال 2010 یک بار دیگر «استیو جابز» به‌عنوان برترین مدیرعامل جهان از نظر عملکرد دوران کاری‌اش انتخاب شود.

در واقع تحلیلگران معتقدند که او هفده سال متوالی این عنوان را در اختیار داشته است. در فاصله سال‌های 1997 تا 2011 میزان ارزش بازار شرکت اپل به مدیریت جابز افزایش 359 میلیارد دلاری داشته است.

در همین مدت میزان بازگشت سرمایه این شرکت از محل فروش سهام هم با متوسط نرخ رشد سالانه 35 درصدی رشد کرده است. تمام اینها همراه با ویژگی‌های دیگری، استیو جابز را برای مدت‌های طولانی به یک مدیر مثال زدنی و تاثیر گذار در سطح جهان تبدیل کرد. او تا لحظه مرگش سعی کرد خلاقیت و نوآوری را در روند کارش حفظ کند.

رقیب جابز در این فهرست یکی دیگر از مدیران برتر صنعت تکنولوژی است.

«جف بزوس» در فهرست امسال با پنج رتبه صعود به جایگاه دوم رسیده است تا رقابت نزدیکتری را با اسطوره محبوب دنیای تکنولوژی تجربه کند. مدیرعامل Amazon.com در مدت فعالیتش در این سمت شاهد بازگشت سرمایه 12266 درصدی شرکتش از محل فروش سهام بوده و باعث افزایش ارزش بازار این شرکت تا 111 میلیارد دلار هم شده است.

در سال‌های اخیر این شرکت با پشتکار بزوس سعی کرده است تا وارد حوزه‌های جدیدی مانند سرویس‌های رایانش ابری بشود و همچنین روی حوزه‌های کاری قبلی خودش متمرکز بماند. جالب اینکه در این سال‌ها میزان درآمد سالانه این شرکت هیچ نشانی از کاهش را با خودش نداشته است تا جایی که فروش سالانه Amazon در سال 2011 با افزایش 40 درصدی همراه بوده است.



مگ وایتمن؛ برترین مدیرعامل زن دنیا


گویا همچنان قرار است عنوان ترین‌ها همچنان در اختیار مدیران صنعت تکنولوژی باشد. در این رتبه‌بندی «مگ وایتمن» مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت بزرگ HP عنوان برترین مدیرعامل زن جهان را در اختیار گرفته است. عملکرد کاری خوب و تاثیرگذار او در فاصله سال‌های 1998 تا 2008 در شرکت eBay باعث شد تا رتبه نهم را در فهرست امسال به خودش اختصاص بدهد. بد نیست بدانید که از میان این صد مدیرعامل برتر جهان تنها 9/1 درصد زن هستند.

eBay در مدت مدیریت وایتمن شاهد بازگشت سرمایه 1368 درصدی از محل فروش سهام این شرکت بوده است و سرمایه بازار آن تا بیش از 40 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

زمانی که او در سال 1998 مدیریت شرکت eBay را به عهده گرفت این شرکت با 30 نفر کارمند درآمد سالانه 4 میلیون دلاری داشت و زمانی که او در سال 2008 از این شرکت به مقصد شرکت HP می‌رفت، eBay با بیش از 15 هزار نفر کارمند درآمد سالانه 8 میلیارد دلاری داشت. او همچنین سابقه مدیریت شرکت بزرگ Walt Disney به عنوان معاون بخش برنامه‌ریزی استراتژیک در دهه 1980 را هم دارد و در دهه 1990 در شرکت DreamWorks هم فعالیت کرده است. مگ وایتمن در حال حاضر چهارمین زن ثروتمند ایالت کالیفرنیا است و در سال 2009 هم برای انتخابات فرماندار کالیفرنیا کاندید شد.

برترین استارت آپ های جهان , برترین سریالهای جهان , برترین جنگنده های جهان


ویدیو : برترین مدیران جهان دیجیتال +عکس