برای درمان موخوره چه کار کنم؟ : موخوره ایجاد شكاف طولی در مسیر موها یا چند ...


موخوره ایجاد شكاف طولی در مسیر موها یا چند شاخه شدن انتهای آزاد موهاست که استفاده از شامپوی نامناسب، خشكی بیش از حد مو و كوتاه نكردن طولانی مدت مو، از عوامل به وجود آورنده آن است.
مجله سیب سبز - محیا شامحمدی: موخوره ایجاد شكاف طولی در مسیر موها یا چند شاخه شدن انتهای آزاد موهاست که استفاده از شامپوی نامناسب، خشكی بیش از حد مو و كوتاه نكردن طولانی مدت مو، از عوامل به وجود آورنده آن است. جدای از این موضوع كه چرا موخوره به وجود می‌آید، موضوع مهم این است كه چگونه موخوره از بین می‌رود و راه‌حل چیست؟ بسیاری از پزشكان می‌گویند كوتاه كردن موها تنها راه از بین بردن موخوره‌ است؛ ولی استفاده از راه‌های طبیعی هیچ‌گاه ضرر ندارد و می‌تواند بسیاری از مشكلات را هم حل كند و به موهای ما جانی تازه ببخشد. احتمالا سریع‌ترین راه‌حلی كه به ذهن همه ما می‌رسد همین چیدن موهاست. ما در اینجا قصد داریم، راه‌حل‌های ساده و طبیعی دیگری غیر از كوتاه كردن مو را به شما معرفی كنیم. پس با ما همراه باشید.

اجازه دهید موها به روش طبیعی خشك شوند

گرما و حرارت بیش از حد بزرگ‌ترین دشمن موی شماست. تا جایی كه ممكن است از گرما دوری كنید. درست است كه كنار گذاشتن سشوار و اتو برای خانم‌ها دشوار به نظر می‌رسد، اما بهتر است استفاده از این وسایل را به بعد از خشك شدن موها موكول كنید. حتما قبل از سشوار كشیدن از یك سرم مقاومت‌كننده در برابر گرما استفاده كنید تا آسیب كمتری به موهای‌تان وارد شود. فراموش نكنید كه استفاده از سشوار، اتو و بابلیس به عادت هر روزه شما تبدیل نشود.

برای درمان موخوره چه باید کرد , روش های موثر برای درمان موخوره , درمان خانگی برای جلوگیری از موخوره

ماساژ مو با روغن

برای حفظ چربی و رطوبت مو، پوست سرتان را با روغن ماساژ دهید، ماساژ دادن مو باعث می‌شود رطوبت موهای‌تان حفظ شود. می‏‎توانید از روغن زیتون، روغن بادام، روغن نارگیل یا تركیبی از این روغن‌ها را استفاده كنید. مقداری روغن روی مو ریخته و به آرامی ماساژ دهید، مدت یك ساعت بگذارید روی موها بماند سپس با شامپو موهای‌تان را بشویید.

ماسك تخم‌مرغ

تركیب زرده تخم مرغ، روغن زیتون و عسل درمان خوبی برای موخوره محسوب می‌شود. یك زرده تخم مرغ را با سه قاشق سوپخوری روغن زیتون و یك قاشق سوپخوری عسل مخلوط كنید تا یكدست شود. این ماسك را به آرامی روی موهای‌تان ماساژ دهید به‌طوری كه كل مو را در بر بگیرد. برای تاثیر بیشتر بهتر است موهای‌تان را با یك كیسه یا كلاه حمام بپوشانید تا مواد جذب موها شود. پس از یك ربع تا 20 دقیقه، موهای‌تان را با شامپو ملایمی بشویید.

کرم روغن زیتون و سركه سیب

موخوره بیشتر در موهای خشك دیده می‌شود، برای اینكه خشكی مو را از بین ببرید. سه قاشق غذاخوری روغن زیتون، دو قاشق غذا خوری سركه سیب، سه قاشق غذاخوری عسل و دو قطره افشره خوراكی رزماری را با هم مخلوط كنید. تركیب این مواد پس از مدتی شما را از شر موخوره خلاص می‌كند.

ماسك تهیه شده را روی موهای‌تان بگذارید و كمی ماساژ دهید سپس موهای‌تان را با یك حوله یا دستمال ببندید. اجازه دهید ماسك به مدت ۲۰ دقیقه روی سرتان بماند سپس موهای‌تان را شست‌وشو دهید.

از برس مناسب استفاده كنید

توصیه می‌شوداز برس و شانه‌هایی استفاده كنید كه نوك نرمی دارند. برس و شانه‌های فلزی باعث صدمه دیدن مو‌ها می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود از برس‌ها و شانه‌هایی از جنس طبیعی مثل چوب استفاده كنید. فراموش نكنید كه یك بار در روز شانه زدن مو كافی است. از برس كشیدن موهای خیس خودداری كنید. چون سبب كشیدگی موها و آسیب به آنها می‌شود. علاوه بر اینها از گیره، سنجاق سر و كش‌های بیش از حد محكم هم استفاده نكنید.

 لوسیون شیرین‌بیان

یك لیوان شیرین بیان را در سه لیوان آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. پس از سرد شدن آن را صاف كنید. این مایع را به نوك موهای خود بمالید و این عمل را هر روز تكرار كنید تا موخوره از بین برود.

ماسك پاپایا

انبه هندی یا پاپایا سرشار از پروتئین است و نیازهای مو را از جهت درخشش، رطوبت و رشد تامین می‌كند. دو تكه از پاپایا را داخل مخلوط كن بریزید تا به صورت خمیر درآید. دو قاشق سوپخوری ماست به آن اضافه كنید، سپس آن را روی موهای‌تان بریزید به‌طوری كه كل كف سر را بپوشاند. نیم ساعت بعد موهای‌تان را با آب و شامپو بشویید.

شست‌وشو با عسل

عسل یك نرم‌كننده طبیعی و فوق‌العاده برای مو محسوب می‌شود. دو قاشق سوپخوری عسل را در ۴ فنجان آب گرم بریزید و مخلوط كنید. بعد از شامپو كردن، آن را روی موهای‌تان بریزید تا مدتی روی موها بماند و موهای‌تان را نرم كند.

معجون شمبلیله و دال عدس

یك قاشق غذاخوری شنبلیله را با نصف فنجان دال عدس مخلوط و آسیاب كنید، بعد نصف فنجان كشك به آن اضافه كنید و كاملا هم بزنید. حالا این معجون را به كل موها و پوست كف سرتان بمالید و حدود دو ساعت صبر كنید و در نهایت موهای‌تان را با یك شامپوی ملایم بشویید. همچنین می‌توانید نصف فنجان كشك را با یك قاشق غذاخوری عسل مخلوط كنید، خوب به هم بزنید و به موها و كف سرتان بمالید. حدود 20 دقیقه صبر كنید. آن را بشویید و ببینید كه موهای‌تان چقدر نرم، لطیف و درخشان می‌شود.

مخلوط درخشان‌كننده انبه و ماست

یك انبه رسیده متوسط را پوست بكنید، دانه‌ آن را جدا كرده و آن را قطعه قطعه كنید، بعد آن را درون مخلوط‌كن بریزید و خوب هم بزنید تا كاملا حالتی خمیری پیدا كند. حالا یك فنجان ماست تازه به انبه اضافه كنید و موها و پوست كف سرتان را كاملا با این مخلوط بپوشانید. حدود 30دقیقه بعد موها را آب بكشید و با شامپو بشویید. این دستورالعمل را تا چهار هفته به كار‌گیرید تا ببینید هم موهای‌تان درخشان‌ می‌شود و هم موخوره‌ها از بین می‌روند.

اگر می‌خواهید با موخوره خداحافظی کنید:

-  نوك موها را چند سانتی‌متر كوتاه كنید.

- از برس‌ها و شانه‌هایى از جنس مواد طبیعى (چوب و. . .) استفاده كنید.

- از روغن‌هاى گیاهى برای مو‏های‌تان استفاده كنید.

- شامپو‏هاى طبیعى كه اسیدى و قلیایى نیستند را به كار ببرید.

- هنگام شست‌وشوى موها از آب خیلى گرم استفاده نكنید.

- به صورت مداوم از سشوار یا اتو مو استفاده نكنید.

- گاهى موهای‌تان را ببافید.

درمان کمردرد برای همیشه , درمان موخوره , موخوره و درمان

چرا موخوره به وجود می‌آید؟

موخوره یا دو شاخه شدن مو، زنگ خطری است كه نشان می‌دهد موهای شما تغذیه مناسبی ندارند و رطوبت كافی به آنها نمی‌رسد. هر تار مو در سطح خود لایه بسیار ظریف محافظت‌كننده‌ای از رطوبت و چربی دارد كه از یك‌سو مقابل عوامل فیزیكی و شیمیایی محیط یا صدمات وارده از مو محافظت می‌كند و از طرفی دیگر موجب لطافت و انعطاف آن می‌شود. موخوره وقتی ایجاد می‌شود كه لایه محافظ در انتهای فیبرهای مویی نوك مو از بین برود و سر مو چند شاخه شود.

موهای بلند، خشك، تحت فشار و كشش، بیشتر در معرض موخوره قرار می‌گیرند. استفاده زیاد از رنگ مو و دكلره در دوره زمانی كوتاه، استفاده مداوم از سشوار و دیگر حالت‌دهنده‌های مو مثل اتو، شامپوهای ناملایم و نامرغوب، قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید، كوتاه نكردن و مراقبت نكردن از موها همگی موها را خشك می‌كنند و آمینو اسیدهای مو را از بین می‌برند. موهای خشك و ضعیف حین مدل دادن یا برس كشیدن به‏راحتی خرد می‌شوند. اگر فكر می‌كنید رشد موهای‌تان خیلی كند شده است، ممكن است موخوره دلیل اصلی آن باشد.

راه‌های پیشگیری از موخوره

- بهترین راه برای پیشگیری از موخوره این است كه هر چند وقت یك بار موهای خود را كمی كوتاه كنید.

- كم آبی یكی علت‌های ایجاد موخوره است، بنابراین آب فراوان بنوشید.

- تركیبات حاوی الكل نیز سبب موخوره می‌شوند، از شامپوهایی كه در آنها الكل به كار رفته است، استفاده نكنید.

- برس و شانه‌های فلزی باعث صدمه دیدن مو و ایجاد موخوره می‌شوند به همین دلیل توصیه می‌شود از برس‌ها و شانه‌های از جنس طبیعی استفاده كنید، در ضمن موهای‌تان را به آرامی شانه و از برس زدن‌های خشن خودداری كنید.

- استفاده از گیره و سنجاق سر و كش‌های محكم چون باعث كشیدن موها می‌شوند و همین امر در ایجاد موخوره موثر است پس در انتخاب آنها باید دقت شود.

- سشوار و اتو و به‌طور كلی حالت‌دهنده‌های مو چربی طبیعی مو را از بین می‌برند و سبب موخوره می‌شوند، بنابراین سعی كنید از آنها كمتر استفاده كنید.

- از برس كشیدن موهای خیس خودداری كنید چون سبب كشیدگی موها و آسیب به آن می‌شود.

- موی خود را زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار ندهید.

- هنگام شست‌وشوی موها از آب خیلی داغ استفاده نكنید.

- روغن‌های گیاهی مثل روغن بادام و روغن زیتون را به نوك موها بمالید. از لعاب كتیرا هم می‌توانید برای درمان موخوره استفاده كنید.


ویدیو : برای درمان موخوره چه کار کنم؟