برایتنر: دایی یک گلزن تمام عیار بود : اسطوره تیم ملی فوتبال آلمان به تمجید ...


اسطوره تیم ملی فوتبال آلمان به تمجید از بازیکنان سابق ایران که در بوندس لیگا و بایرن مونیخ حضور داشتند، پرداخت. خبرگزاری فارس: پل برایتنر اسطوره سابق تیم ملی فوتبال آلمان و بایرن مونیخ میهمان برنامه 90 بود.

وی در ابتدای صحبت‌هایش اظهار داشت: برای چهارمین بار است که در ایران حضور دارم اولین بار در سال 1973 در استادیوم بزرگی که تازه تأسیس شده بود بازی کردم که در اولین بازی از ایران باختیم و در بازی مقابل پرسپولیس هم به میدان رفتیم و در حال حاضر هم خوشحالم که در ایران هستم.

وی در پاسخ به این سؤال که حضورش در ایران به چه دلیل بوده است، گفت: برای تیم فوتبال بایرن مونیخ به عنوان نماینده باشگاه در جهان سفر می‌کنم و با هیأت اقتصادی ایالت باواریا به ایران سفر کردم.

برایتنر در رابطه با اینکه در دیدار با ایران آن بازی را جدی نگرفته بودند، گفت: من فکر نمی‌کنم اینگونه باشد در روز آخر بازی ما یک مقدار بیش از اندازه جشن گرفتیم و خسته بودیم که بتوانیم بازی خوبی را انجام دهیم.

وی درباره اینکه از فوتبال ایران چه شناختی دارد، گفت: من فوتبال جام جهانی را پیگیری می‌‌کنم در مراحل مختلف انتخابی جام جهانی 2018 بازی‌ها را دنبال می‌کنم و می‌دانم ایران در چه گروهی قرار دارد و در حال حاضر هم 8 امتیاز کسب کرده و در این گروه عمان 11 امتیازی است.

برایتنر درباره حضور علی دایی، علی کریمی و وحید هاشمیان در تیم بایرن‌ مونیخ، اظهار داشت: بله، آنها را به خوبی می‌شناسم یک تعداد از بازی‌های بایرن که پخش می‌شد هر کدام از این بازیکنان تأثیرگذار بودند علی دایی یک گلزن تمام عیار بود و اگر او در فوتبال امروز دنیا حضور داشت امروز موفق‌تر بود زیرا در فوتبال روز دنیا دفاع آخر دیگر حضور ندارد و او با فیزیک بالای خود می‌توانست موفق‌تر باشد. دایی گل‌های فوق‌العاده‌ای را هنگامی که در بایرن و همچنین هرتابرلین بود، به ثمر رساند.

وی درباره وحید هاشمیان هم گفت: ایشان از نظر قدرت بدنی زمانی که در تیم بایرن بازی می‌کرد فشار زیادی متحمل می‌شد و فوتبالیست فوق‌العاده‌ای بود.

ستاره سابق تیم ملی آلمان و بایرن مونیخ به علی کریمی هم اشاره کرد و گفت: علی کریمی زمانی که در بایرن مونیخ بازی می‌کرد من تحت تأثیر بازی او بودم در سه چهار دقیقه اول بازی او گفتم که چه خوب شد بازیکن بزرگی در خط میانی داریم. کریمی تکنیک بالایی داشت و می‌توانست گام‌های بعدی را پیش‌بینی کند و از حسش می‌توانست استفاده کند فکر می‌کنم فشاری که بخواهد نفر اول در خط میانی تیم باشد را کامل نتوانست تحمل کند و خیلی متأسف شدم که این فشار برای او خیلی زیاد بود از بازی کریمی لذت می‌بردم و اگر مصدوم نمی‌شد قطعاً می‌توانست برای بایرن بیشتر بازی کند.

وی درباره اینکه زمان حضور دایی بازیکنانی نظیر زیکلر و یانکر در بایرن بازی می‌کردند و کمتر به علی دایی بازی می‌رسید و در فینال سال 1999 در بازی بایرن و منچستر دایی می‌توانست بازی کند و شاید هم گل بزند و ایرانی‌ها خیلی علاقمند بودند که او بازی کند، گفت: در آن زمان من هم آرزو می‌کردم که دایی در آن دیدار بازی کند.

پل برایتنر در واکنش به این سؤال که شما در دو فینال جام جهانی گل زده‌اید نظرتان در این باره چیست، گفت: حس قهرمان شدن در جام جهانی غیرقابل وصف است بزرگترین لحظه در دوره بازیگری من آن پنالتی نبود که در جام جهانی به گل تبدیل کردم بلکه قهرمانی به همراه تیم ملی آلمان در جام جهانی بود. من می‌خواستم قهرمان شوم و در آن زمان وقتی رفتم پنالتی را بزنم دیدم هیچ‌کدام از بازیکنان نزدیک توپ نمی‌شوند و من به خودم گفتم خودم این ضربه را می‌زنم و کار را تمام می‌کنم و پنالتی را خوب زدم و دلیل آن هم به دلیل تمرکزی بود که داشتم. در آن زمان یاد گرفتم چیزی نبینیم و نشنوم و همه چیز را در اطرافم خاموش کردم.

برایتنر درباره اینکه راست پا است و یا چپ پا؟ گفت: من راست پا هستم اما در منطقه چپ زمین بازی می‌کردم. بازیکن خط میانی بودم اما در یک بازی تمام مدافعان تیم مصدوم بودند و مربی به من گفت که می‌توانی در سمت چپ بازی کنی و از آن لحظه به بعد دفاع چپ بودم. فکر می‌کنم در آن بازی اول بود که به عنوان یک مدافع متولد شوم.

وی درباره اینکه آیا در حال حاضر فوتبال بازی می‌کند، گفت: من در حال حاضر 64 ساله هستم و کمی فوتبال بازی می‌کنم احساس سلامتی می‌کنم با دوستان یک ربع تا نیم ساعت به بازی فوتبال می‌پردازم تیمی در بایرن مونیخ داریم و در برابر منچستر یونایتد و اینترمیلان هم بازی کردیم.

اسطوره فوتبال آلمان و بایرن نظرش را درباره مهدی مهدوی‌کیا هم داد و گفت:‌ ایشان را می‌شناسم، مهدی «بازیکن تیمی» خوبی بود هر جا می‌توانستی از او بازی بگیری و هیچ وقت هم از کارش ناراضی نبودی.

برایتنر درباره پیشرفت تیم ملی آلمان پس از دوره افول و نزولی که طی کرد، اظهار داشت:‌ ما در حدود سال 2000 تا 2004 به این شناخت رسیدیم که مرتکب اشتباهات زیادی می‌شدیم ما کودکان آلمانی را در دهه 80 و 90 به کارگران فوتبال تبدیل کرده بودیم در حالی که در فوتبال 50 درصد تکنیک و 50 درصد قدرت است ما در دهه‌های 80 و 90، 70 درصد روی قدرت بدنی تمرکز کرده بودیم و 30 درصد روی تکنیک کار کردیم، در دهه 90 به این درک رسیدیم که نمی‌توانیم به خوبی کشورهای قدرتمند بازی «من‌تومن» انجام دهیم و باید ترکیبی بازی کنیم و بعد به این نتیجه رسیدیم که این تفکر که فوتبالیست آلمانی در جهان بهترین است را کنار بگذاریم و فهمیدیم که باید یاد بگیریم.

وی افزود: در سال 2004، 2005 و 2006 در بارسلونا فوتبال جدیدی متولد شد و پپ‌گواردیولا اسپانیا را به اوج رساند و این تیم را قهرمان جهان و اروپا کرد و در آن موقع فوتبال بهتر و با سرعت بالا انجام می‌شد و ما یاد گرفتیم که خودمان را اصلاح کنیم و به کودکان آموزش دادیم که آزادی بیشتری داشته باشند و در نهایت در سال 2014 توانستیم بهترین تیم شویم و قهرمان شویم. یاد گرفتن، یاد گرفتن، یاد گرفتن رمز تیم ملی آلمان برای قهرمانی بود.

برایتنر درباره اینکه آیا پپ‌گواردیولا در لیگ قهرمانان اروپا می‌تواند یایرن را قهرمان کند، گفت: مطمئن هستم باز هم در لیگ قهرمانان اروپا جام قهرمانی را به دست آوریم ما در سال‌های اخیر به دفعات در فینال و چهار تیم برتر اروپا قرار گرفتیم و آن به آمادگی تیم در آن روز بستگی دارد اگر در برابر تیم‌هایی مثل منچستر و بارسلونا قرار بگیرید و اگر روز خوبتان نباشد می‌بازید و حذف می‌شوید. ما بازیکنانی مانند ویدال، کاستا و کومان را در اختیار گرفتیم و بهترین کادر فنی را در اختیار داریم و قطعاً می‌توانیم موفق باشیم. به همراه تیم‌هایی مثل رئال مادرید و بارسلونا، بایرن هم یکی از مدعیان قهرمانی در اروپا است.

وی در مورد اینکه آیا گواردیولا در بایرن مونیخ می‌ماند، گفت: فقط او می‌داند که می‌ماند ما دوست داریم که او بماند.

ستاره سابق تیم ملی آلمان درباره سیستم مدیریتی باشگاه بایرن مونیخ هم افزود: موفقیت بایرن در این است که گروهی از بازیکنان ملی و فوق‌العاده سابق را داریم و متخصصانی داریم که در بیرون هستند و به ما کمک می‌کنند، مانند وکلا و... که این دو گروه در کنار هم باعث قدرت بایرن می‌شوند.

وی در مورد مرکز پرورش استعداد بایرن هم گفت: مانند خیلی از باشگاه‌های بزرگ دنیا استعدادیاب‌های بزرگی داریم و سعی می‌کنیم از استعدادهای ناب در کشورهای خودشان حمایت کنیم و وقتی این استعدادها به سن 18 سال می‌رسند، سعی می‌کنیم آنها را پیش خودمان بیاوریم. از آکادمی بایرن در 19 سال گذشته 70 بازیکن به بوندسلیگا معرفی شده و این یک موفقیت بزرگ بوده که هیچ باشگاهی نداشته است.

براینتر درباره اینکه چرا لوتار ماتئوس در جمع بزرگان بایرن دعوت نشده است، گفت: در این باره باید جوابی بدهم که ممکن است صادقانه نباشد به همین دلیل جواب نمی‌دهم.


ویدیو : برایتنر: دایی یک گلزن تمام عیار بود