برایان آدامز، صدای دلنشین موسیقی راک : برایان آدامز (به انگلیسی: Bryan Adams)‏ ...


برایان آدامز (به انگلیسی: Bryan Adams)‏ (زادهٔ ۵ نوامبر ۱۹۵۹ در کانادا) با اصلیتی انگلیسیترانه سرا، آهنگساز، گیتاریست، بیسیست، تهیه کننده، فعال اجتماعی، عکاس و از شناخته‌ شده‌ترین خواننده‌های راک است. پادشا: برایان آدامز (به انگلیسی: Bryan Adams)‏ (زادهٔ ۵ نوامبر ۱۹۵۹ در کانادا) با اصلیتی انگلیسیترانه سرا، آهنگساز، گیتاریست، بیسیست، تهیه کننده، فعال اجتماعی، عکاس و از شناخته‌ شده‌ترین خواننده‌های راک است. او در سال ۱۹۸۴ و با آلبوم بی‌باک به شهرت جهانی رسید  از دیگر آلبوم‌های موفق آدامز می‌توان از بیدار کردن همسایه‌ها و ۱۸ ساله تا آخر عمر نام برد. آدامز در سال ۱۹۹۱ برای ساندترک فیلم رابین هود: شاهزاده دزدها برندهٔ جایزهٔ گرمی شده و تا به‌ حال ۵ بار نامزد دریافت گلدن گلاب بوده‌ است. او گیاهخوار است و در فرانسه زندگی می‌کند.

برایان آدامز , برایان آدامز خواننده سرشناس راک 21 d , سازنده موسیقی صدای اخبار

سفر به دنیایی دیگر با موسیقی

برایان آدامز، یکی از ستارگان کهنه‌کار موسیقی پاپ و راک، اگر چه چندان اهل نوآوری نیست، اما در طول فعالیتش که نزدیک به سه دهه از عمر آن می‌گذرد، ترانه‌های شنیدنی و ماندگار بسیاری از خود به جای گذاشته است. وی که متولد پنجم نوامبر ۱۹۵۹ در شهر كیكستون واقع در ایالات اونتاریو کاناداست از همان دوران كودكی و نوجوانی نواختن گیتار و ساختن ترانه را آموخت و تجربه كرد. دوران کودکی و نوجوانی آدامز، به خاطر شغل پدرش که ارتشی بود، مدام در سفر و اقامت در کشورهای دیگر گذشته است . وی در شانزده سالگی ترك تحصیل كرد و اولین گروه موسیقی خود به نام شوك را تشكیل داد و به اجرای برنامه پرداخت.

دیدن یکی از کنسرت های تینا ترنر باعث شد، برایان آدامز عزمش را جزم کند و به‌ طور جدی پا به صحنه بگذارد. او درباره این می‌گوید:«یادم است که تینا ترنر در این کلوب کوچک برنامه داشت و تا آخرین نفس خواند. و این در حالی بود که بالای چهل درجه تب داشت و اصلا حال خوشی نداشت. من که این صحنه را دیدم، به خودم گفتم، وقتی تینا ترنر با وجود تب و مریضی شدید، می‌تواند به روی صحنه برود و هر چه در توانش هست را به طرفدارانش عرضه کند، من هم می‌توانم از عهده این کار بربیایم.

در سال 1977 به گروه نیمه موفق سویینی تاد پیوست و در تهیه و اجرای دو آلبوم با آن ها همكاری كرد. بعد از جدایی از این گروه با همكاری تنگاتنگ بروس آلن به عنوان مدیر و جیم والانس ترانه سرای چیره دست و حرفه ای آن دوران به تك خوانی ادامه داد.

اولین ترانه او EPONYMOS نخستین حضور هنری وی است كه با همكاری شركت معتبر A&Mكانادا به بازار عرضه شد. با این وجود آلبوم تاثیرگذارو موفقی از كاردر نیامد.

در سال 1981 با ترانه YOU WANT IT YOU GOT IT بدل به یكی از خوانندگان مطرح روز شد. ترانه CUTS LIKE AKNIFE در سال 1983 در كم تر از یك سال بیش از یك میلیون نسخه فروش داشت و ترانه STRAIGHT FROM THE HEART جزو ده ترانه برتر قرار گرفت و صدرنشین جدول بیل بورد گردید .

موسیقی ما , صدای آمریکا , موسیقی

برایان بعد ازآمریكا به همراه گروهش به اروپا ، ژاپن و استرالیا سفر كرد. آلبوم RECKLESS آدامز در سال 1984 به بازار موسیقی عرضه شد و ترانه HEAVEN از این آلبوم در فیلم "شبی در بهشت" محصول كمپانی فوكس قرن بیستم كه كاری ارزنده و قابل تحسین از آدامز به شمار می رود به عنوان ترانه برتر سال در آمریكا و 6 ترانه دیگر این آلبوم به عنوان پرفروش ترین ترانه های كانادا به ثبت رسیدند. پس از آان برایان آدامز در كنسرت فیلادلفیا كه در راستای كمك های انساندوستانه به قحطی زدگان اتیوپی ترتیب داده شده بود شركت كرد و با همكاری یك گروه سوپراستار كانادایی به نامNORTHERN  در جولای 1985 اقدامی انسانی را در كارنامه هنری خود ثبت كرد.

آلبوم RECKLESS وی تا دو هفته به عنوان آلبوم برتر آمریكا معرفی شد و آدامز جوایز متعددی را در این زمینه دریافت كرد كه می توان به جایزه JUNO در كانادا كه هم تراز جایزه گرمی در آمریكا است اشاره كرد.

آلبوم بعدی آدامز INTO THE FIRE نام دارد كه در سال 1987 نزدیك به یك میلیون نسخه از آن در آمریكا فروش رفت و جزو جدول 10 ترانه برتر قرار گرفت. برایان تا اواسط سال 1988 وقت خود را صرف اجرای كنسرت در آمریكای شمالی ، اروپا و ژاپن كرد و مهم ترین برنامه وی اجرای كنسرت در آلمان شرقی بود كه در آن زمان كشوری كمونیستی به شمار می رفت .

در سال 1988 ستاره موسیقی پاپ فعالیت هنری خود را صرف ساخت موسیقی فیلم "كادیلاك صورتی" با بازی كلینت ایستوود كرد و تا سال 1990 در فعالیت های انساندوستانه و دریافت جوایز متعدد شرکت نمود !!! حضور افتخاری در كنسرت بزرگ MOTHELY CRUE و ضبط آلبوم جدیدش نیز در همین دوران انجام شد . سال 1990 هم زمان با فروپاشی دیوار بزرگ برلین در كنسرت بزرگ راجر واترز و گروه PINK FLOID كه با حضور ستارگان بزرگ موسیقی پاپ و راك انجام شد شركت كرد.

برایان تریسی , اخبار موسیقی , موسیقی سنتی

یك سال بعد برایان نسخه جدیدی از یكی از ترانه های مشهور مایكل كامندپد بنام I DO IT FOR YOU برای فیلم مشهور"رابین هود :شاهزاده دزدان" با بازی كوین كاستنر اجرا كرد كه به عنوان ترانه شماره یك آمریكا ، انگلستان و كانادا معرفی شد . فروش 380000 كپی از این آلبوم در مدت یك هفته ركوردی بی نظیر را در تاریخ موسیقی پاپ بر جای گذاشت .وی در باره این ترانه با تعجب می گوید:«ساختن این ترانه یک ساعت بیشتر طول نکشید".
این موفقیت زمینه را برای عرضه آلبوم WALKING THE NEIGHBOURS فراهم نمود و این ترانه در انگلستان به مدت 16 هفته ترانه شماره یك لقب گرفت و ركوردی جهانی را برای برایان آدامز بر جای گذاشت .

در مدت كم تر از دو ماه افزون بر پنج و نیم میلیون نسخه از آلبوم به فروش رفت و در 10 كشور جهان لقب ترانه شماره یك را از آن خود ساخت و قریب به 10 میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفت .

برایان آدامز در فاصله سال های 1992 تا 1994 به اجرای تورهای بین المللی پرداخت. در مكزیك نسخه اسپانیایی ترانه I DO IT FOR YOU را اجرا كرد و سپس آلبومی را به عنوان بهترین های خود به بازار عرضه كرد كه فروش 13 میلیونی را به دنبال داشت.

این موفقیت آدامز مرهون ترانه PLEASE FORGIVE ME بود كه پیش از این در آمریكا به عنوان ترانه شماره یك معرفی شده بود . آلبوم دیگر آدامز در همان سال ALL FOR LOVE نام دارد كه با همكاری مشترك استینگ و رد استیوارت به بازار عرضه شد .

آدامز در نیمه سال 1994 آلبوم LIVE LIVE LIVE را ارایه كرد و یك سال بعد ترانه مشهور HAVE YOU EVER REALY LOVE A WOMAN را برای فیلم "دون ژوان ماركو" ساخت كه طبق معمول به مدت 4 هفته در آمریكا لقب ترانه شماره یك را به خود اختصاص داد . او در همان سال با همكاری بانی ریت كنسرتی را اجرا كرد و در اواخر 1996 آلبوم 18 TILL I DIE را عرضه كرد و سبكی جدید از موسیقی پاپ – راك را بنیان گذاشت .اگر چه این آلبوم فروش نسبتا خوبی داشت، اما واکنش منتقدان موسیقی نسبت به آن چندان مثبت نبود و اغلب آن را تکراری و فاقد نکته ای تازه دانستند.

البته آدامز توجه چندانی به این انتقادها نمی‌کرد و در یکی از مصاحبه‌هایش گفت:"راستش فرقی نمی‌کند که ۱۰ هزار صفحه بفروشی یا ۱۰ میلیون. آنچه برای من مهم است خوب بودن ترانه‌ و موسیقی‌ است . همیشه اینطور بوده که بعضی‌ها از ما خوششان می‌آید و بعضی ها هم نه". به عقیده این خواننده کانادایی:«زیبایی و جذابیت موسیقی و آهنگسازی در این است که همیشه می توان حس نوستالژیک داشت. "همیشه می توانم خودم و ذهنم را به دوره‌ای دیگر منتقل کنم؛ به یاد بیاورم که آن وقت چه چیزی ذهنم را مشغول می‌کرد، چه لباسی تنم بود، چه ماشینی داشتم و چگونه و با چه کسی زندگی می کردم . فکر می‌کنم اکثر کسانی که ترانه‌های دهه‌های شصت، هفتاد و هشتاد میلادی را می‌شنوند، چنین احساسی دارند... مثلا من که چهارده سالم بود، موهای بلند داشتم و... این یکی از چیزهایی است که به یاد دارم. موسیقی همیشه ما را به دنیای دیگر می‌برد».

دانلود موسیقی شاد , نت موسیقی , موسیقی ایرانیان

اجرای این آلبوم تا سال 1997 ادامه داشت و عاقبت دهمین آلبوم استودیویی وی با نام ON A DAY LIKE TODAY در پاییز سال 1998 عرضه شد . دو دهه فعالیت در عرصه موسیقی، فروش سرسام آور و جادویی در سطح جهانی ، برایان را هم ردیف بزرگان موسیقی جهان قرار می دهد اما او متواضعانه می گوید : "من تنها یك نوازنده ساده باس هستم".  


ترانه های وی همیشه در سطح جهان به عنوان ترانه های برتر معرفی گردیده اند و از او چهره ای افسانه ای درعرصه موسیقی به نمایش گذارده اند . ترانه I DO IT FOR YOU آدامز به عنوان یك ركورد در تاریخ موسیقی انگلستان به مدت 16 هفته ترانه شماره یك لقب گرفت و در آمریكا ترانه های HEAVEN ، I DO IT FOR YOU ،ALL FOR LOVE و HAVE YOU EVER REALY LOVE A WOMAN عنوان برترین ترانه دهای سال را كسب كردند و در انگلستان نیز آدامز جایزه MBE را كه بالاترین نشان موسیقی است دریافت كرد .

حضور وی در فعالیت های انسان دوستانه گویای شخصیت والای انسانی، دوست داشتنی و بی پیرایه وی است. كنسرت یادمان PRINCE ، كمك های انسان دوستانه به سیاهپوستان آفریقا ، فعالیت در گروه صلح سبز GREEN PEACE و اجرای كنسرت برای آزادی نلسون ماندلا رهبر آزادیخواهان آفریقا و جمع آوری بیش از نیم میلیون امضا از هواداران جهت حفاظت از نسل وال های منطقه اقیانوس جنوبی و ارسال نامه به دولت استرالیا و هزاران فعالیت بشردوستانه دیگر ماحصل عملكرد برایان آدامز در عرصه فعالیت های اجتماعی است.

مدتی است برایان فعالیت های خود را بر روی تاسیس یك مركز درمان سرطان سینه متمركز نموده است . اختصاص یك ترانه، كمك در راه تامین هزینه درمان این بیماری با همكاری مجله SELF و برگزاری كنسرت و جمع آوری یك میلیون دلار جهت افتتاح بخش درمان سرطان در بیمارستان عمومی سنت كاترین از جمله فعالیت های انسانی اوست .

خانه موسیقی , موسیقی آنلاین , برایان کرانستون

در همین سال كتاب MADE IN CANADA كه شامل عكس های سیاه و سفید هنرمندان زن كاناداست توسط آدامز تهیه گردیده و به چاپ رسید. این كتاب شامل عكس های بی نظیری از سلین دیون ، الانیس موریست ، جانی میچل و … است كه با فروش بسیا بالایی روبه رو گردید و در مدت كوتاهی به چاپ های بعدی نیز رسید.

برایان تمام عواید ناشی از فروش كتاب را به بنیاد سرطان كانادا هدیه كرد . جوایز متعدد گرمی، جایزه AMERICAN MUSIC و جوایز بی شمار در زمینه ترانه سرایی و تنظیم آهنگ و كاندیداتوری جایزه آكادمی اسكار از افتخارات برایان آدامز است .

در سال 1999 كمپانی یونیورسال دوازدهمین آلبوم برایان را با عنوان THE BEST OF ME یا بهترین های من را به علاقه مندان موسیقی ارایه كرد كه دو ترانه THE BEST OF ME و DON’T GIVE UP صدرنشین جدول بیل برد شدند.

سال 1999 آدامز به همراه كیت اسكات گیتاریست و میكی كوری طبال قریب به 130 كنسرت را در اروپا ، آفریقا و آسیای میانه اجرا كردند كه مورد استقبال چشمگیر علاقه مندان و هواداران وی قرار گرفت و در ژانویه 2000 با همكاری تینا ترنر به اجرای كنسرتی به یادماندنی در كانادا پرداخت . یکی از شاهكار وی ساخت موسیقی متن انیمیشن باشكوه SPIRIT است كه اثری زیبا و به یادماندنی است.

سال ۲۰۰۴ برایان آدامز آلبومی جدید منتشر کرد به نام Room Service که در مجموع نتوانست موفقیت آلبوم های گذشته او را تکرار کند. یک سال بعد، دومین گلچین ترانه‌های برایان آدامز تحت عنوان «آنتولوجی» به انتشار رسید. پس از آن وی به اجرای كنسرت در آمریكا ، استرالیا ، ژاپن و اروپا ادامه داد و اخیرا نیز آلبوم "11" را به بازار عرضه کرده است. برایان آدامز که امسال پنجاه ودومین سالگرد تولدش را جشن می‌گیرد، همیشه به سبکش وفادار مانده و بعید به نظر می‌رسد که سال های آینده نیز تغییر و تحولی اساسی در ساخته‌های این خواننده محبوب و موفق کانادایی روی دهد.

سبک های موسیقی , خبر موسیقی , صدای تهران

  نگاهی به جدیدترین آلبوم برایان آدامز: «۱۱»

"11"عنوان جدیدترین آلبوم برایان آدامز است که به تازگی به بازار موسیقی عرضه شده و۱۱ ترانه را در بر می گیرد و از آن گذشته یازدهمین آلبوم برایان آدامز هم محسوب می‌شود. عنوان این آلبوم، چندان دست اول نیست و ظاهرا این دوران انتخاب شمار آلبوم ها برای عنوان، دوباره مد شده است. سال گذشته هربرت گرونه‌ایر، کهنه کار پاپ و راک آلمان نیز دوازدهمین آلبوم خود را تحت عنوان «۱۲» منتشر کرده بود.

در تازه‌ترین آلبوم برایان آدامز نیز از نوآوری و قطعات به اصطلاح تجربی خبری نیست و تنظیم و ساختار آهنگ ها و همچنین مضمون ترانه‌ها، بی شباهت به کارهای قبلی این خواننده کانادایی نیستند. از بین قطعات این آلبوم می‌توان به دو ترانه اشاره کرد، یکی قطعه‌ پایانی آلبوم به اسمWalk on By که نسبتا مینیمالیستی است و با گیتار آکوستیک و همراهی سازهای زهی اجرا شده. این ترانه درباره وداع و شروع فصلی تازه در زندگی است و درباره اینکه انسان چقدر مشکل می‌تواند گذشته را پشت سر بنهد و راهی دنیایی تازه گردد.

یک قطعه دیگر هم که به گونه‌ای "موتور" آلبوم است و شور و حال زیادی دارد، ترانه‌ای است به نام « اکسیژن». در این ترانه برایان آدامز عشق را به اکسیژن تشبیه می‌کند و هوایی که هر لحظه و هر روز برای تنفس و زنده ماندن به آن نیاز داریم.


ویدیو : برایان آدامز، صدای دلنشین موسیقی راک