برانکو: مربیگری به شخصیت کاریزماتیک دایی لطمه میزند : مربیگری به شخصیت کاریزماتیک ...



علی دایی و برانکو ایوانکوویچ , علی دایی , برانکو

مربیگری به شخصیت کاریزماتیک دایی لطمه میزند
برانکو: در هیچ جای دنیا لیگ را اینجور تعطیل نمی‌کنند

برانکو ایوانکویچ سرمربی پرسپولیس به نسب هفته های پیش شکسته تر به نظر می رسد او معتقد است که هیچ کس نمی تواند جای خالی هادی نوروزی را برای او پرسپولیس پر کند.

برانکو ایوانکوویچ در خصوص شرایط تیم فوتبال پرسپولیس پس از درگذشت مرحوم نوروزی و همچنین پیش از بازی این تیم مقابل صبای قم صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانید:

 

کسی جایگزین هادی نمی شود
خیلی از خبرنگارها و همکاران شما این روزها اولین سوالی که از  می کنند این است که بعد از هادی چطور می خواهی جای خالی او را جبران کنی؟ درجواب آنها باید بگویم که نمی توانیم جبران کنیم چون رهبر و لیدر کاپیتان تیم بود و بازیکن تیم من بود و کسی را نمی توانیم جایگزین اوکنیم.  طبیعی است که ما کسی را به عنوان کاپیتان جای او می گذاریم، ولی برای ما هادی نمی شود. این اتفاق ما را زمین گیر کرد ولی باید بدانیم که زندگی همچنان در جریان است. ما هم باید کار کنیم، تلاش کنیم و زندگی مان را ادامه دهیم. حداقل کاری که می خواهیم بکنیم این است که بازی هایمان راببریم و ان شاءالله یک قهرمانی به روح هادی هدیه دهیم. ما در آستانه شروع فصل تکلیف کاپیتان و جایگزینانش را مشخص کردیم، هادی کاپیتان اول ما بود،بعد از او نورمحمدی کاپیتان دوم تیم بود و بنگرهم سومین کاپیتان پرسپولیس دراین فصل. به این ترتیب در حال حاضرعلیرضا نورمحمدی کاپیتان پرسپولیس خواهد بود.

نوروزی دست راست من بود
* کاپیتانها شخصیتهای متفاوتی دارند یک نفر مثل علی دایی کاپیتان بسیار قدرتمندی است و یک نفر هم مانند مرحوم هادی نوروزی بسیار ملایم است. رابطه شما با او چطور بود؟
برانکو:هادی نوروزی به غیر ازاینکه کاپیتان تیم بود، در داخل و خارج زمین دست راست مربی محسوب می شد. رابطهبسیارخوبی با او داشتم. همانطورکه باید یک رابطه خوب بین سرمربی با بازیکن برقرار باشد. در طول این مدت هم حتی کوچکترین اختلافی باهم نداشتیم. خوب طبیعی است که ظیفه همه ما اینبوده وهست که پرسپولیس بهترین جایگاه و موقعیت راداشته باشد. همانطور که شما اشاره کردید کاپیتانها خلق وخوهای متفاوتی دارند، اما هم زمان در حال گذر است و هم خصوصیات افراد با زمان تغییر می کند. اما یک کاپیتان همیشه یک کاپیتان است و جایگاه خاص خودش را درتیم دارد.
 
بایداز جایمان بلند شویم و بحران را پشت سر بگذاریم
* اتفاقات زیادی دراین فصل رخ داد مثل محرومیتها، مشکلات مالی و در گذشت هادی نوروزی. آیا فکر می کنید که امسال در پرسپولیس بدشانس هستید؟
برانکو: بله امسال در پرسپولیس مشکلات زیادی داشتیم. ما یک ضرب المثل درزبان کرواسی داریم که براساس آن هیچ مشکلی خود به خود به وجود نمی آید. این اتفاقی که برای هادی افتاد یک بدبختی بزرگی بود، ولی کسی نمی توانست آن را  پیش بینی کند، این اتفاق معمولی نیست که یک ورزشکار در عرض یک شب، فوت کند یعنی خیلی عجیب است که یک بازیکن در سطح حرفه ای اینطور فوت کند، ما باید قوی تر از این باشیم و باید ازاین بحران بیرون بیاییم و از جایمان بلند شویم.

در پرسپولیس به روی کاپیتان نوری بازاست
در مورد اینکه می پرسید با اتفاقی که افتاده احتمال بازگشت نوری به پرسپولیس وجود دارد باید بگویم که این طبیعی است. نوری کاپیتان سابق تیم مابود و بازیکن بسیار مهمی درتیم هست وما خیلی متاسف شدیم وقتی اوبه قطررفت. به هر حال دنیا ر ورزش حرفه ای همین است وهروقت بخواهند به پرسپولیس برگردند ما استقبال می کنیم. درحال حاضرهم ما قصد نداریم بازیکن جدید را به پرسپولیس اضافه کنیم تا بیاید و جای نوروزی را بگیرد چون فعلا بازیکن قوی را نمی بینم که به پرسپولیس بیاید وعملکرد قوی داشته باشد.

دفاع پرسپولیس ضعیف نیست
*پرسپولیس با دریافت 12 گل بعد از فولاد ضعیف ترین خط دفاعی را دارد ضمن اینکه شما تا به حال بازیکنانی مثل بنگر، نورمحمدی، اومانیا و لوکا ماریچ را درخط دفاع امتحان کردید و به نظر می رسد هنوز ترکیب ایده آل خط دفاع را پیدا نکرده اید و مشکلات خط دفاع پرسپولیس حل نشده است؟
برانکو: با نظر شما موافق نیستم که پرسپولیس دفاع ضعیفی دارد. بله، ما گلهای زیادی دریافت کردیم، ولی این گلها از روی بدشانسی وارد دروازه ما شده است. به غیر بازی از بازی با سپاهان می توانم به جرات بگویم که هیچ تیمی شانس گل زیادی روی دروازه ما نداشت. سپاهان سه تا شانس گل ایجاد کرد ولی 4 گل به ثمر رساند که من فکر می کنم این گلها بیشتر روی اشتباهات خود ما رقم خورد نه موقعیتهایی که ایجاد شده بود. ذوب آهن پرسپولیس را برد در حالی که تنها دو شوت درچارچوب داشتٰ سلیا هم همینطور. تراکتورسازی بگوییم که یک شانس ونیم داشت یا فولاد که اصلا شانسی ایجاد نکرد. بنابراین من موافق نیستم که خط دفاع ما ضعیف است، البته ما درابتدای فصل مشکلاتی داشتیم مثل اینکه آقای وحید حیدری و انصاری دیر به ما اضافه شدند. آقای حاتمی که در دفاع چپ بود دفاعهای وسط ما آقای بنگر تنها کسی بود که ازابتدا دراردوهای آماده سازی تیم حضورداشت. لوکا ماریچ هم دیر به ما اضافه شد و مصدومیتی برایش پیش آمد وبعد از آن هم که آماده بازی کردن نبود. مایکل هم شرایط مشابهی داشت. اودقیقا یک روزمانده به بازی با پدیده مشکلاتش را با باشگاه حل کرد و با تیم تمرین کرد. نورمحمدی بازی اول محروم بود سوشا سه بازی با ما نبود ومحرومیت داشت. شما مطمئن باشید که اگرسوشا درسه دیدارابتدای لیگ در دروازه پرسپولیس حضورداشت الان حداقل 6،5 امتیازجلوتربودیم و آن گلها را نمی خوردیم خود صادقی هم که دربازیهای ابتدایی دردروازه ما بود 5 روز مانده به بازیها به جمع ما اضافه شد، بنابر این همه اینها مشکل است.

 شما از من می پرسید که چرا به غیراز رامین رضائیان و طارمی بازیکن دیگری نیست که همیشه درترکیب حضور داشته باشد، باید بگویم که ما تغییرات زیادی داشتیم

در خط دفاع به ثبات رسیدیم
حالا یک نگاه به کل تیم می کنیم دروازبان که محروم بود، استوپرها و دفاع وسط های تیم که در تمرینات حاضر نبودند ودیرترآمدند وگلهایی را که دیدید روی اشتباهات ما، رقم خورد. پس نمی توانیم بگوییم که حریف به ما گل زد. پدیده دوگل به ما زد و تنها دو بارهم تا دروازه ما پیش آمد. دربازی با استقلال خوزستان هم که دروازبان ما صادقی روی گل اول، یک اشتباه وحشتناک کرد. دومین موقعیت هم که بازیکن حریف از20 متری شوت کرد و رفت در گوشه دروازه پرسپولیس جای گرفت. بعد رفتیم خوزستان و فولاد را بردیم. درحال حاضر ما در خط دفاع به یک ثباتی رسیدیم و آن را استاندارد کردیم. بازمی بینیم که بابک مصدوم است وخوشبختانه انصاری میتواند جای او را بگیرد. یادتان نرود که خط دفاع ما به غیرازبنگر به نسبت سال گذشته تغییرات زیادی داشته است. درکل بازیکنانی مثل حیدری، رامین رضائیان و کمال کامیابی نیا در پرسپولیس جدیدهستند.

شرایط استثنایی ترکیب پرسپولیس را تغییرمی دهد
شما از من می پرسید که چرا به غیر از رامین رضائیان و طارمی هیچ بازیکن دیگری در پرسپولیس به طور کامل بازی نکرده است در جواب باید بگویم که حرفش شما درست است ولی ما دنبال آن هستیم که هر چه زودتر تیم ما بتواند  یک استانداردی پیدا کند، اما تمام تغییراتی که در طول این بازی ها انجام دادیم بخاطر عوامل غیرمترقبه ای بود که رقم خورد مثلا مصدومیت آقای کفشگری قبل از بازی با فولاد یا آقای نورالهی که کتفش را عمل کرده بود. مرحوم نوروزی که دردیداربا فولاد محروم بود و یا بنگستون تنها یک روزقبل ازآن بازی به ما اضافه شد الان هم باید تغییراتی بزرگی ایجاد کنیم. دو بازیکن محروم هستند. ما تیم را فیکس کردیم ولی همیشه شرایط استثنایی پیش می آید که شرایط را تغییرمی دهد. قبل از بازی با ملوان کفشگری در حال گرم کردن مصدوم شد و20دقیقه بعد از او بابک مصدوم شد و بخاطرهمین مشکلات پیش می آید که ما مجبور می شویم دائم تغییراتی در ترکیب به وجود بیاوریم.

 در ایران مربیان و بازیکنان بخاطر تمرین کردن پول می گیرند
من هم مثل بسیاری از مربیان لیگ با تعطیلات مکرر لیگ بخاطر تیم ملی، مخالف هستم. 10 ماه دیدارهای لیگ به طول می انجامد که با این تعطیلاتی که درنظر گرفته شده ما در5 ماه سال بازی نداریم 140 روز تعطیلی دریک فصل نرمال نیست یعنی 5 ماه به بازیکن ومربی برای هیچی پول می دهند.نمیخواهم ارزش کارکسی را پایین بیاورم، منظور من این است که پنج ماه فقط به بازیکنان ومربی بابت تمرین کردن پول می دهند! در هیچ جای دنیا من چنین تعطیلاتی را ندیدم . البته یک روزهای فیفا دی هست که مقرراتی  دارد وباید بر اساس آن عمل شودٰاما قطعا در هیچ جای دنیا چنین تعطیلاتی در لیگ نیست. ما 4 بازی انجام میدهیم و بعد از آن 20روزتعطیل می شویم. بعد دو تابازی می کنیم دوباره 20 روز تعطیل می شویم.

بعضی ها به نام هادی دنبال مطرح کردن خودشان هستند
*چرا برانکو به بازیکنانش اجازه نمیدهد که در بازی که برای یادبود هادی نوروزی برگزارمی شود شرکت کنند؟
برانکو: متاسفانه ما بخاطرهمین مساله تعداد زیادی ازتمرینات مان را برای احترام به ایشان از دست دادیم  و نباید فراموش کنیم که ما روزجمعه باید در لیگ به میدان برویم.  پس باید تمرکزمان را  در این روزها روی تمریناتتیم بگذاریم. هادی نوروزی کاپیتان پرسپولیس بود و هرکسی نمی تواند کاپیتان پرسپولیس باشد. ایشان به عنوان کاپیتان استحقاق همه نوع توجهی را دارد ولی اینگونه کارها باید تحت نظارت وسازماندهی باشگاه باشد. ایشان استحقاق این توجه را دارد. ولی متاسفانه عده ای می خواهند در این میان برای مطرح کردن اسم خودشان اینکارها را انجام دهند ومن نمی خواهم بیشتر از این وارد این بحث شوم. بخاطر همین هم نمایندگان ما آقای خوردبین و باقری به نام باشگاه پرسپولیس در این بازی حاضر می شوند.

مربیگری به شخصیت کاریزماتیک دایی لطمه میزند، ولی...

* دیدار پرسپولیس و صبا بخاطر رویارویی بهترین شاگرد شما در تیم ملی یعنی علی دایی جذابیت دارد، هر دوی شما ازهم شناخت خوبی دارید. ضمن اینکه عادت بد شما این است که مقابل شاگردان خودتان مثل گل محمدی و فرکی شکست می خورید.
برانکو:همیشه معلم ها افتخار می کنند وقتی شاگردانش ازاو جلو می زنند و ما یک چنین شخصیتی داریم. علی دایی بهترین بازیکن آسیا وگلزن ترین مهاجم جهان است. خیلی عالی است که او دانش وتجربه خودش را ا به بازیکنان جوانی که آینده فوتبال هستند، انتقال می دهد. ایشان کاملا میفهمد که مربی یعنی چه! او می داند که مربی بودن شادی بسیارزیادی دارد که در کنارش خطراتی هم وجود دارد شما سوال می کنید چه خطراتی؟ این احتمال وجود دارد که شاید به شخصیت کاریزماتیک  ومحبوبیت او دراین شغل، با چند باخت لطمه وارد شود. اینها همه بخشی از فوتبال هست. در واقع مربیگری در فوتبال مثل دوروی سکه است. اما من میدانم که دایی همانطور که دردوران بازی اش آدم سخت کوشی بود در دوران مربیگری اش هم تلاش زیادی می کند و در این بخش هم ایشان میخواهد با عنوانی دیگر به همان افتخاراتی که در زمان بازی اش رسید، دست پیدا کند و به نظر من او می تواند به این مهم برسد.


شما نظر من را درمورد عملکرد تیم ملی مخصوصا در بازی با عمان سوال کردید، من ابتدا باید بگویم که من مایل نیستم درمورد عملکرد هیچ تیمی نظر بدهم. چون من می دانم که مربیگری چه حرفه سختی است. چقدر دشواراست که مربی بتواند به نتیجه ای از کار خودش برسد. نمی دانم که وضعیت تیم ملی چطور است و در اطراف آن چه می گذرد.اهداف سرمربی و توافقاتی که او انجام داده است به چه شکل است ویا خواسته ها و امکاناتی که دراختیارش قرا میگیرد به چه نحوی است .بخاطر همین من مایل نیستم دراین مورد نظر بدهم. ولی فردا برای تماشای بازی ایران و ژاپن به استادیوم آزادی می روم. من برای حمایت از تیم ملی به استادیوم می روم تا ببینم که تیم ملی ما چطور بازی می کند. ژاپن چه عملکردی دارد واگر بازیکنان من به زمین رفتند چه نمایشی خواهند داشت. می خواهم بدونهیچ استرس و دغدغه و فشاری می روم بازی را نگاه کنم.

بازی با صبا از دربی مهم تر است
شما از من سوال کردید که ازنپذیرفتن هدایت تیم ملی کرواسی پشیمان نیستم. باید بگویم که اصلا پشیمان نیستم. هیچ کس نمی داند که فردا چه اتفاقی برایش می افتد ولی حالا که به پرسپولیس آمدم میخواهم تمرکزم را روی کارم بگذارم. چون در کار ما از امروز تا فردا همه چیزعوض می شود.همه ازحالا ازمن درمورد دربی سوال می کنند باید بگویم که برای من هر بازی حکم دربی را دارد. من بیشتراز بازی با استقلال به دیدار روزجمعه برابر صبا فکر می کنم که بتوانیم با موفقیت در این بازی بعد از اتفاقات بدی که پشت سر گذاشتیم دوباره به لیگ برگردیم. البته ان شاء الله استقلال راهم در دربی می بریم.

نباید نکونام هم مثل دایی در تیم ملی بسوزد
*باتوجه به شناختی که ازجواد نکونام دارید فکر می کنید که او درحال حاضر آماده مربیگری در تیم ملی باشد؟
برانکو: البته درمورد اینکه نکونام می تواند به دوران بازی اش ادامه دهد یا مربی شود باید خودش تصمیم بگیرد ولی آنچه مسلم است نکونام دوران عالی را درتیم ملی پشت سر گذاشت او در دو جام جهانی حضورداشتٰ او پسربسیارعاقلی هست و تجربه بسیارزیادی در ایران و تجربیات بین المللی و جهانی دارد. او پیش شرط اینکه مربی موفقی باشد را دارد،اما آیا به عنوان مربی یا سرپرست می تواند موفق باشد. به عنوان مربی آیا بلافاصله می تواند با اتمام دوران بازی اش، موفق باشد. این مساله نیازمند داشتن تجربه است و اینطورنباشد که خدای نکرده ریسک کند و دراین شغل خدای نکرده بسوزد، همانطور که علی دایی در تیم ملی سوخت. بنابراین نیاز به آموزش وتجربه بیشتر است درهر کاری همینطوراست.

هنوز هم میگویم پرسپولیس قهرمان می شود
لطفا ازقول من به هوادارها بگوید که بازی با صبا برای ما خیلی مهم است چون می تواند شروع دوباره ای برای پرسپولیس بعد از اتفاقات بدی که پشت سرگذاشته ایم باشد. من قبل از بازی با فولاد گفتم که پرسپولیس شانس قهرمانی دارد.در حال حاضر هم کهدر رتبه یازدهم جدول هستیم  همان حرف را میزنم.

 

اخبار ورزشی - ورزش سه

 


ویدیو : برانکو: مربیگری به شخصیت کاریزماتیک دایی لطمه میزند