برانکو: بازیکنان ایرانی دمدمی مزاج هستند : سرمربی پرسپولیس گفت: «فرهنگ ایرانی‌ها ...


سرمربی پرسپولیس گفت: «فرهنگ ایرانی‌ها در تماشای مسابقات فوتبال و تشویق تیم‌هایشان با دیگران کاملا متفاوت است چون برای آنها فوتبال تقدس دارد.» جام نیوز: برانکو ایوانکوویچ به تازگی مصاحبه جالبی با نشریه معتبر "وچرنی لیست" کرواسی انجام داده که نکات جالبی دارد.

اظهارات برانکو را در ادامه می خوانید:

* شما در ایران بیشتر از 10 سال کار کرده‌اید. به نحوه زندگی در ایران عادت کرده‌اید؟

- خیلی سریع ضمن این که سبک زندگی، راه و روش زندگی و ذهنیت مردم در اینجا خیلی به کروات‌ها نزدیک است. می‌توانم به شما بگویم که من هر وقت اینجا بودم احساسم کاملا این بود که در خانه‌ام هستم.

* زبان فارسی را یاد گرفته‌اید؟

- متاسفانه نه و این بزرگ‌ترین شکست من بوده است. البته چند کلمه اساسی که ما در تمرینات به آنها نیاز داریم را یاد گرفته‌ام اما این کافی نیست و متاسفم که نتوانستم بیشتر از این یاد بگیرم. در آن 6 سالی که من در ایران بودم اگر برای یادگیری این زبان تلاش می‌کردم حالا حتی می‌توانستم مترجم دادگاه بشوم.

* شما در تیمی مربیگری می‌کنید که قبلا 4 مربی کروات داشته؛ استانکو، ایویچ، بگوویچ و کرانچار. به نظر می‌رسد پرسپولیس باشگاهی است که حس و حال و خصصیه کرواتی قدرتمندی دارد.

- کروات‌ها در مجموع در فوتبال ایران و به خصوص در پرسپولیس فوتبال جدیدی را پایه‌گذاری کردند. استانکو اولین پایه‌ها را بنیان گذاشت بعد نوبت به ایویچ رسید، سپس بگوویچ و بعد کرانچار. ایرانی‌ها هنوز از یادآوری خاطرات چیرو بلاژویچ خوشحالند چرا که او در فوتبال ایران تاثیر عمیقی گذاشت. ایرانی‌ها واقعاً به ما کروات ها احترام می‌گذارند و ما را تحسین می‌کنند و ما هم باید با نتایج‌مان پاسخ آنها را بدهیم. پرسپولیس بزرگ‌ترین باشگاه آسیاست و در حدود 40 میلیون هوادار دارد. در مسابقات ما هیچ‌گاه دیده نشده که کمتر از 60-50 هزار هوادار بیاید. در مسابقه ما با سپاهان قهرمان فعلی ایران 80 هزار نفر در فضایی کاملا آرام و ایمن به ورزشگاه آمدند. مردم ایران عاشق فوتبال هستند و ارزش آن را درک کرده‌اند و ما کروات‌ها به فوتبال ایران کیفیت و ارزش زیادی داده‌ایم. آنها به ما کروات‌ها احترام بسیار زیادی می‌گذارند.

* بازیکنان و مربیان فوتبال ایران چطور هستند؛ به حرف شما گوش می‌دهند؟

- بازیکنان و ورزشکاران ایرانی پتانسیل بسیار زیادی دارند آنها از نظر ژنتیکی قوی و نیرومند هستند، استعداد و مهارت و هوش خوبی برای فوتبال دارند. در تمرینات خوب و علاقه‌مندانه کار می‌کنند و کار کردن با آنها واقعاً لذت‌بخش است اما از نظر اخلاق و مزاجی مشکلاتی دارند. آنها خیلی‌ عاطفی و دمدمی مزاج هستند و خیلی آهسته از عواطف خود دست برمی‌دارند و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی دارند. آنها زود از کوره در می‌روند اما با کار جدی این مشکل نیز تا حد بسیار زیادی قابل کنترل است.

* هواداران ایرانی چطور هستند؛ آیا آنها هالیگان (اراذل و اوباش) دارند؟

- دفعه قبل که ما در دربی بزرگ تهران در برابر استقلال بازی کردیم صد هزار تماشاگر آمده بود. احساسات و عواطف در آنجا بسیار بالاست چرا که رقابت بین این دو تیم خیلی زیاد است و برای هواداران این تیم‌ها پیروزی در دربی حتی مهم‌تر از قهرمانی در لیگ است اما در آنجا از آتش‌بازی رایج در بعضی‌ کشورها خبری نیست، از بمب‌های دودزا یا این جور چیزها نمی‌بینید و هیچ حادثه یا اتفاقی در این مسابقات نمی‌افتد. 6 سال پیش که من در اینجا بودم و فقط در یک مسابقه تیم ملی با کره شمالی یک نفر بمب دودزا داخل زمین انداخت و دیگر چنین موردی تکرار نشد. فرهنگ ایرانی‌ها در تماشای مسابقات فوتبال و تشویق تیم‌هایشان با دیگران کاملا متفاوت است. مردم برای تماشای مسابقات فوتبال به استادیوم‌ها می‌روند چون برای آنها فوتبال تقدس دارد.

* در ایران زنان از رفتن به استادیوم‌ها منع شده بودند آیا چیزی تغییر کرده است؟

- گرچه آنها به استادیوم‌ها نمی‌روند اما تمام زنان در زمان برگزاری مسابقات پای تلویزیون میخکوب می‌شوند. همه آنها مسابقات را با دقت بررسی و پیگیری می‌کنند. خیلی از آنها جلوی مرا در خیابان می‌گیرند و از من می‌خواهند که با من عکس بگیرند و در مورد بازی‌های قبلی با من حرف بزنند. چیزی که خیلی جالب است این است که زنانی که معمولا از من انتقاد می‌کنند از من تعریف هم می‌کنند. غیرممکن است که من از خیابانی در تهران عبور کنم و گروهی از مردم جلویم را نگیرند و از من درخواست عکس یادگاری و امضا نکنند.


ویدیو : برانکو: بازیکنان ایرانی دمدمی مزاج هستند