برادر قاتل سادات از ایران به مصر بازگشت :         برادر قاتل انور سادات رییس ...



 

 

 

بازگشت رابعه اسکویی به ایران , بازگشت شجریان به ایران , بازگشت بازیگران به ایران

 

برادر قاتل انور سادات رییس جمهوری اسبق مصر كه سالها به صورت تبعید در ایران زندگی می كرد ، روز یكشنبه به مصر بازگشت و خود را تسلیم مقامات مصری كرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه " محمد شوقی اسلامبولی" برادر خالد اسلامبولی قاتل انور سادات كه سال ها از مصر گریخته و در افغانستان و ایران زندگی می كرد به كشورش بازگشته است.

دادگاه مصر در سال 1992 به اتهام رهبری شبكه جماعت اسلامی مصر برای وی حكم غیابی اعدام صادر كرده بود اما در پی سرنگونی حكومت مبارك در مصر و دریافت تضمین هایی از مقامات دولت جدید این كشور ، شوقی اسلامبولی به كشورش بازگشت.

وی به محض بازگشت به مصر اعلام كرد كه بیگناه بوده و در 24 سال گذشته 16 سال در افغانستان و 8 سال در ایران زندگی كرده است.

وی گفت :‌" من به مصر بازگشتم چرا كه به سیستم قضایی این كشور اعتماد دارم."

به هنگام ورود شوقی اسلامبولی به فرودگاه قاهره جمعیت زیادی از اعضا و هواداران حزب جماعت اسلامی مصر به استقبال او آمدند.

خالد اسلامبولی یكی از افسران ارتش مصر بود كه در6 اكتبر 1981 در جریان یك مراسم نظامی و رژه ارتش به همراه همدستانش از خودروی نظامی پیاده شده و انور سادات را با شلیك گلوله به قتل رساند.

این اقدام در پی آن صورت گرفت كه انور سادات در سال 1980 با انعقاد قرار داد كمپ دیوید با اسراییل صلح كرد.

خالد اسلامبولی در سال 1982 به مرگ محكوم گردیده و اعدام شد و پس از آن واقعه حسنی مبارك كه معاون سادات بود به مقام ریاست جمهوری مصر رسید.

مبارك با اعلام حالت فوق العاده و ممنوع كردن فعالیت اسلامگرایان فضا را برای فعالیت سیاسی گروه های اسلامی بسیار نا امن كرد و بسیاری از شخصیت ها و فعالان سیاسی اسلامگرا از بیم دستگیری و محاكمه از مصر گریختند.

شوقی اسلامبولی یكی از آن فعالان بود كه از بیم دستگیری و مجازات از مصر گریخت و سال ها به صورت تبعید در افغانستان و ایران گذرانید.

دولت مبارك در 3 دهه گذشته همواره یكی از شروط از سرگیری روابط سیاسی با ایران را حذف نام خالد اسلامبولی از خیابانی در تهران و نیز تحویل برخی چهره های اسلامگرای گریخته از مصر به این كشور می دانست ، شروطی كه از جانب ایران مورد پذیرش قرار نمی گرفت.

پس از سرنگونی مبارك در 22 بهمن سال گذشته روابط دو كشور ایران و مصر در مسیر عادی سازی قرار گرفته و دو طرف تمایل خود را برای از سرگیری مجدد روابط اعلام كرده اند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو : برادر قاتل سادات از ایران به مصر بازگشت