برابری قیمت بنزین آزاد با فوب خلیج فارس : در پی كاهش قیمت نفت، تفاوت بهای بنزین ...


در پی كاهش قیمت نفت، تفاوت بهای بنزین سهمیه‌ای ایران و بازار فوب خلیج فارس به لیتری ٣٠٠ تومان رسید و بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها (افزایش قیمت تا ٩٠ درصد فوب خلیج فارس) عملا امكان افزایش قیمت بنزین را برای دولت ناممكن كرد. روزنامه اعتماد: در پی كاهش قیمت نفت، تفاوت بهای بنزین سهمیه‌ای ایران و بازار فوب خلیج فارس به لیتری ٣٠٠ تومان رسید و بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها (افزایش قیمت تا ٩٠ درصد فوب خلیج فارس) عملا امكان افزایش قیمت بنزین را برای دولت ناممكن كرد.

سقوط آزاد قیمت نفت خام و كاهش حدود ٦٠ درصدی بهای طلای سیاه در بازار جهانی، قیمت انواع حامل‌های انرژی به ویژه فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و محموله‌های ال.ان.جی را تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده توسط موسسات معتبر بین‌المللی، در طول شش ماه گذشته بیشترین كاهش قیمت در بین فرآورده‌های نفتی دامن بنزین و گازوییل را گرفته است و حتی قیمت‌های فعلی بنزین و گازوییل عرضه شده در داخل كشور با بهای جهانی و منطقه‌ای آن برابری می‌كند.

با وجود روند كاهشی قیمت نفت و متعاقب آن بنزین دولت ٢٣ دی ماه نرخ جدید را اعلام كرد. در واقع با تبدیل بنزین ٤٠٠ تومانی به ٧٠٠ تومان از اول بهمن ماه امسال، عرضه بنزین ٤٠٠ تومانی متوقف شد. با عملیاتی شدن این مهم، به ازای هر لیتر بنزین ٤٠٠ تومانی، دو لیتر بنزین با نرخ ٧٠٠ تومان در كارت‌های سوخت خودروها و موتوسیكلت‌ها شارژ خواهد شد.

 تصمیم دولت برای دونرخی شدن بنزین در شرایطی گرفته شده كه روند كاهشی قیمت نفت در بازار جهانی و وارد شدن به كانال ٤٠ دلاری، قیمت فرآورده‌های نفتی را نیز تحت تاثیر قرار داده به‌طوری كه قیمت جهانی هر لیتر بنزین به حدود ١٠٠٠ تومان رسیده است.

قیمت هر تن بنزین در بازار خلیج فارس در حالی به حدود ٥٥٠ دلار رسیده كه پیش از آغاز روند كاهشی قیمت نفت، در اوایل جولای، قیمت هر تن بنزین بین ١٠٦٠ تا ١١٠٠ دلار متغیر بوده است. بر این اساس با توجه به وزن مخصوص فرآورده‌های نفتی كه سبك‌تر از آب است، یك تن بنزین معادل حدود ١٣٥١ لیتر است.

 در چنین شرایطی در اوایل ماه جولای سال ٢٠١٤ قیمت هر لیتر بنزین در بازار خلیج فارس حدود ٢٠٠٠ تومان بوده است. اما با كاهش قیمت نفت، قیمت فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین نیز كاهش یافته و برای هر لیتر به حدود ١٠٢٤ تومان رسیده است.


ویدیو : برابری قیمت بنزین آزاد با فوب خلیج فارس