بخشش در لحظه آخر :  بخشش در لحظه آخر  گریه‌ها و ناله‌های محمد با بلندشدن صدای ...



 بخشش در لحظه آخر

 گریه‌ها و ناله‌های محمد با بلندشدن صدای اهرم‌ها قطع‌شد. او دست‌وپا می‌زد و سعی داشت پاهایش را روی زمین نگه ‌دارد.

 عرق سرد همه بدنش را فرا گرفته ‌بود. طناب‌ گلویش را فشار می‌داد. حاضران در محل اجرای حکم از پدر مقتول درخواست بخشش می‌کردند. کمی آن‌سوتر در سلولی که محکومان حبس‌ابدی را نگهداری می‌کنند، مردی با موهای جوگندمی تا صبح چشم ‌برهم نگذاشته‌ بود. او انتظار مرگ پسر 21ساله‌اش را می‌کشید.

 

عقربه‌ها به عدد پنج که رسیدند، فهمید دیگر تمام است. فرزندش، محمد که به جرم قتل به قصاص محکوم شده است، به‌دار آویخته خواهد شد و همه‌چیز به پایان می‌رسد اما ناگهان پدر مقتول تصمیم تازه‌ای گرفت: «بخشیدم، به خاطر خدا، جوانی‌اش و شما» سربازها بلافاصله به سمت محمد هجوم بردند و طناب را شل کردند.

 

محمد جانی دوباره یافته بود. هنوز بدنش می‌لرزید. به پای پیرمرد افتاد و از او تشکر کرد. همهمه در اتاق اعدام ادامه‌ داشت و حاضران هرکدام به روشی از این مرد تشکر می‌کردند. در سلول سرد پدر محمد، در حالی که او داشت آماده پذیرفتن غم مرگ فرزندش می‌شد، یکی از ماموران به سمتش رفت و گفت: «گفته ‌بودم که همیشه امیدی هست.» مرد می‌ترسید بپرسد چه شده هرچند جمله امیدوارکننده‌ بود. مامور گفت: «یک هفته فرصت دادند. پدر مقتول گذشت کرد.»


محمد سه‌سال است که در زندان مرکزی اهواز منتظر اجرای حکم قصاص است. او وقتی 18سال داشت جوان دیگری را که همسن خودش بود به قتل رساند.  محمد بعد از دستگیری و اتمام تحقیقات اولیه برای محاکمه به شعبه 7 دادگاه کیفری استان خوزستان معرفی شد. او اتهام قتل را قبول کرد و گفت: من و مقتول با هم دوست بودیم.

 

روز حادثه اختلافی با هم پیدا کردیم که باعث شد کنترل خودم را از دست بدهم و او را با چاقو بزنم قصدم کشتن او نبود و به خاطر اتفاقی که افتاده‌ است پشیمان هستم.» محمد که از کودکی به خاطر فقر پدرش همیشه در عذاب بود در جریان تحقیقات گفت: «ما خانواده فقیری بودیم مادرم زن بی‌سواد و تنهایی است که همیشه سعی می‌کرد از ما مراقبت کند من فرزند بزرگ او هستم. پدرم به هر دری زد که بتواند برای ما زندگی خوبی درست کند و بالاخره به خلاف کشیده‌ و به اتهام قاچاق موادمخدر به حبس‌ابد محکوم و مادرم تنها شد.

 

فشارهایی که بر خانواده ما وارد می‌شد من را هم به نابودی کشاند. پسر نوجوانی بودم که پدرم محکوم به حبس‌ابد بود و باید زندگی اعضای خانواده‌ام را تامین می‌کردم. در این اثنا با مقتول که رفاقتی با هم داشتیم درگیر شدم و این درگیری منجر به قتل او شد در حالی‌که من اصلا قصد کشتنش را نداشتم.» آن زمان با توجه به درخواست اولیای‌دم دادگاه رای برقصاص صادر کرد و محمد از دیوانعالی‌کشور خواست تا پرونده را یک‌بار دیگر رسیدگی کند. حکم قصاص در دیوانعالی تایید شد و مرحله استیذان را نیز پشت‌سرگذاشت.

 

با این حال قضات اجرای احکام اهواز سعی کردند رضایت اولیای‌دم مقتول را جلب کنند و خانم محمدی یکی از این قضات چندین جلسه صلح‌وسازش را ترتیب داد اما از آنجایی که محمد پدری نداشت که بیرون از زندان برای جلب رضایت اولیای‌دم اقدام کند این جلسات نیز بی‌نتیجه ماند و قرار شد محمد صبح‌ دوشنبه – دو روز قبل - پای چوبه‌دار برود به همین دلیل از یکشنبه‌شب تلاش‌ها برای جلب رضایت اولیای‌دم از سوی برخی از نمایند‌گان اهواز در مجلس و بزرگان قبیله صامری که مقتول از آن قبیله بود، آغاز شد. با این حال پدر مقتول حاضر به گذشت نشد و گفت داغ فرزند دیده و نمی‌تواند قاتل را ببخشد اما او در آخرین ‌لحظات اهرم وصل شده به طناب ‌دار را رها کرد و گفت گذشت می‌کند.


عبدالصمد خرمشاهی که قرار است وکالت محمد را برعهده بگیرد روز گذشته درخصوص این پرونده گفت: پدر محمد از زندان با من تماس گرفت و ماجرای زندگی پردرد فرزندش را برایم توضیح داد هرچند در این مرحله دیگر به لحاظ حقوقی نمی‌شد کاری کرد اما من پذیرفتم در صورت توقف اجرای حکم وکالت این جوان را برعهده بگیرم و خدا را شکر که این اتفاق افتاد. خوشبختانه پدر مقتول متوجه ‌است که با قصاص محمد فرزندش برنمی‌گردد و یک هفته مهلت داده تا بتوانیم رضایت او را جلب کنیم.

 

وی ادامه داد: به اتفاق دو نفر از همکارانم و برخی از خیرین برای صحبت با اولیای‌دم و گرفتن وکالتنامه از محمد راهی اهواز خواهیم شد، تا برای نجات جان این جوان هرچه به لحاظ قانونی در توان داریم انجام دهیم. خوشبختانه دادستانی اهواز نیز در این پرونده کمال همکاری را کرده و ما به خاطر گرفتن مهلت یک هفته‌ای از اولیای‌دم از آنها تشکر می‌کنیم. البته با توجه به اینکه خانواده محمد تمکن مالی ندارند ما امیدوار به همکاری مردم هستیم و می‌دانیم که مثل همیشه آنها به ما کمک خواهند کرد.

نجات 2 محکوم به قصاص از مرگ
رییس زندان مرکزی خرم‎آباد از اخذ رضایت اولیای‌دم در آخرین لحظات اجرای حکم اعدام و رهایی متهم از مرگ خبر داد. علی جافری گفت: در نتیجه رایزنی‎های متعدد در سطوح مختلف خوشبختانه اولیای‌دم در آخرین لحظات با گذشت و بزرگواری خود زمینه بازگشت متهم را به زندگی فراهم کردند. وی بیان کرد: متهم از عمل خود به‌شدت متنبه شده و در طول حبس با تاسی به قرآن و تکالیف دینی تغییر جدی را در رفتار وی شاهد بودیم./شرق

 

همچنین رییس دادگستری شهرستان میناب از آزادی فردی متهم به قتل پس از 21سال حبس خبر داد. منوچهر خیرخواه گفت: قتلی آذر سال 71 در یکی از محلات میناب اتفاق افتاد که پس از سیر مراحل قانونی این پرونده، متهم راهی زندان شد. رییس دادگستری شهرستان میناب افزود: مقتول که در آن زمان به‌عنوان سرباز وظیفه در سپاه ناحیه میناب مشغول خدمت بود، در حین انجام وظیفه و مسوولیت‌ خود به قتل ‌رسید. وی ادامه داد: فرد زندانی پس از تحمل 21سال حبس و گرفتن رضایت از اولیای دم از زندان آزاد شد.


ویدیو : بخشش در لحظه آخر