بخشش بعد از ٢٤سال : اخبار حوادث - گفت‌وگو با یکی از ١٨ ولی‌دم مردی که در جیرفت ...



اخبار حوادث - گفت‌وگو با یکی از ١٨ ولی‌دم مردی که در جیرفت به قتل رسید
بخشش بعد از ٢٤سال

مردی که ٢٤سال قبل در یکی از روستاهای جیرفت، واقع در استان کرمان مرتکب قتل شده بود، سرانجام با اعلام رضایت اولیای‌دم در آستانه آزادی از زندان قرار گرفت.

این متهم که نعمت‌الله نام دارد تمام این مدت را در حبس در حالت بلاتکلیفی گذرانده است زیرا ابتدا برای او درخواست قصاص شد اما فوت اولیای‌دم روند پرونده را تغییر داد.

 

در این سال‌ها با مرگ هر یک از اولیای‌دم، ورثه او به جمع شاکیان اضافه شدند تا اینکه تعداد شکات در مجموع به ١٨نفر رسید. در نهایت تمام اولیای‌دم اعلام کردند از قصاص صرفنظر می‌کنند. یکی از این افراد مردی به‌نام کیومرث است که تاثیر زیادی در هم‌رای‌کردن فامیل داشت. او در گفت‌وگو با «شرق» ماجرا را توضیح داده است.

‌قتل چگونه اتفاق افتاد؟
یکی از قاتلان با عموی من رفیق و همسایه بود. او که ماشاءالله نام داشت، نقشه قتل را با همدستی نعمت‌الله کشید. آنها عموی من را که داد‌عباس نام داشت به جنگل برده و به طرز خیلی فجیعی کشته بودند. آنها عمویم را داغ کردند و به شکل‌های مختلف شکنجه دادند بعد هم او را با گلوله کشتند. انگیزه این قتل خصومت شخصی بود. عمویم با ماشاءالله رفاقت داشت اما ظاهرا مشکلاتی پیش آمده بود. عمویم آن زمان مجرد و ٢٦ساله بود.


‌ پدربزرگ و مادربزرگ شما اولیای‌دم اصلی بودند. در روند رسیدگی به پرونده چه اتفاقی افتاد و تعداد اولیای‌دم چطور به ١٨نفر رسید؟
بعد از اینکه عمویم کشته شد، پدر و مادرش هم فوت شدند. پدربزرگم به ضرب گلوله یک ناشناس کشته شد که هنوز هم قاتلش شناسایی نشده است. بعد از او یکی از عمه‌هایم هم فوت شد و سپس مادربزرگم سکته کرد و حتی پدر من هم سکته کرد و فوت شد. پس از قتل عمویم، پنج‌نفر از اعضای خانواده ما فوت شدند که مرگ تعدادی از آنها به‌خاطر ازدست‌دادن عمویم بود. الان سه‌نفر از اولیای‌دم کودک و از نظر قانونی صغیر هستند.


‌آیا خانواده قاتلان برای جلب رضایت شما اقدامی انجام داده بودند؟
ماشاءالله در زندان خودکشی کرد و فوت شد. فقط نعمت‌الله مانده بود که او هم کسی را نداشت تا دنبال کارش بیاید. به همین دلیل رییس زندان و رییس دادگستری جیرفت همراه پرسنل اداری زندان و دادگستری خیلی پیگیر بودند و خیلی از ما خواهش کردند که درنهایت منجر به رضایت شد.


‌ چه‌چیزی باعث شد ماجرا این‌همه‌سال طول بکشد؟
قاتل خانواده‌ای نداشت که بیرون زندان دنبال کارهایش باشد. ما بارها دنبال ماجرا را گرفتیم اما کسی نبود که تکلیف او را روشن کند. نه پدر و مادری داشت و نه خواهر و برادری.


‌آیا عوامل دیگری هم در این تاخیر دخیل بودند؟
پیش از این، کار دست جوان‌ها نبود و بزرگان فامیل پرونده را دنبال می‌کردند. آن‌موقع ما هنوز کوچک بودیم اما وقتی با گذر زمان سن ما بالا رفت، کار دست ما افتاد که در نهایت منجر به رضایت شد. من الان ٢٧سال دارم.


‌ آیا شما برای اعلام رضایت دیه هم دریافت کردید؟
دیه نگرفتیم و فقط برای رضای خدا گذشت کردیم اما گفتیم چون سه‌نفر از اولیای‌دم بچه هستند و صغرسن دارند، مبلغی به آنها پرداخت کنند که فعلا این کار را نکرده‌اند با این وجود ما رضایت قطعی خود را اعلام کرده‌ایم.


‌ نظر پدربزرگ و مادربزرگتان درباره اجرای حکم چه بود؟
آنها نظر شخصی خودشان را داشتند و فوت شدند. ما هم نظر خودمان را داریم و رضایت دادیم.


‌در خانواده وقتی حرف از بخشش می‌شد، آیا همه موافق بودند یا مخالفی هم وجود داشت؟
چهارنفر مخالف گذشت بودند. دو عمه‌ام تا آخرین لحظات هم گفتند گذشت نکنید اما وقتی کار به ما جوان‌ها سپرده شد، برای بخشش اصرار کردیم و در نهایت همه رضایت دادیم.


‌ واکنش اطرافیان به این ‌کار شما چه بود؟
بعضی‌ها که ایمان درستی داشتند گفتند کار بسیار درستی کردید و بعضی هم گفتند باید اعدام می‌کردید.


‌ الان که گذشت کرده‌اید، چه حسی دارید؟
الان احساس راحتی می‌کنم. فکر می‌کنم آخرت خانواده‌ام درست است.


‌ توصیه شما به افرادی که در شرایط مشابه قرار دارند چیست؟
انسان جایزالخطاست. من از اولیای‌دم مقتولان می‌خواهم قاتل را اول به‌خاطر خدا و بعد به‌خاطر خودش و خانواده‌اش ببخشند. انسان چندصباحی در هیات انسانی خود خواهد بود و پس از آن باید در آخرت برابر خداوند جوابگو باشد. خدا هم پاسخ عمل خیر آنها را در آخرت خواهد داد.
اخبار حوادث - شرق

 


ویدیو : بخشش بعد از ٢٤سال