با کلاس‌ بندی و ویژگی خودرو ها برای خرید بهتر، آشنا شوید : اتومبیل‌های سواری ...


اتومبیل‌های سواری در هشت کلاس؛ سدان، کوپه، کابریولت، فست بک، SUV، ‌هاچ‌‌بک، استیشن و MPV تقسیم می‌شوند که البته برخی از آنها دارای شاخه‌های فرعی نیز هستند. بهتر است قبل از خرید اتومبیل با این کلاس‌بندی‌ها و ویژگی آنها آشنا شوید. هفت صبح: حتما شما هم برای خرید خودرو معیارهای مختلفی را مد نظر قرار می‌دهید و با بررسی هریک از آنها، اتومبیل مناسب خود را انتخاب می‌کنید. به هر حال مواردی چون قیمت، شکل ظاهری، طراحی داخلی، ابعاد، مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی، کیفیت، مصرف سوخت و خدمات پس از فروش از جمله مسائلی هستند که مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد و هر یک بر حسب نیاز و شرایط خود، این موارد را اولویت‌بندی می‌کنند اما اینکه خودروی مورد نظر شما در چه کلاسی قرار دارد، بحث دیگریست که اکثر موارد ذکر شده را در خود جای می‌دهد و باید دید که نیاز و سلیقه شما، کدام کلاس خودرویی را طلب می‌کند.

خودروها معمولا بر اساس شکل ظاهری، ابعاد و کاربردشان کلاس‌بندی می‌شوند و البته خودروهایی هم هستند که از ترکیب دو کلاس مختلف پدید آمده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت که اتومبیل‌های سواری در هشت کلاس؛ سدان، کوپه، کابریولت، فست بک، SUV، ‌هاچ‌‌بک، استیشن و MPV تقسیم می‌شوند که البته برخی از آنها دارای شاخه‌های فرعی نیز هستند. بنابراین بهتر است که قبل از خرید اتومبیل با این کلاس‌بندی‌ها و ویژگی آنها آشنا شوید.

سدان

ملاک کلاس بندی خودرو , چگونه خودرو سالم تشخیص دهیم برای خرید , با خودرو گاز 69 ساخت شوروی آشنا شوید

کلمه سدان به معنای تخت و روان است که البته در دنیای خودروسازی به اتومبیل‌های چهار در صندوق‌دار گفته می‌شود. خودروهای سدان جزو متداول‌ترین و پر‌فروش‌ترین کلاس‌ها قرار دارند و بیشتر احتیاجات شما را بر‌آورده می‌کنند. سدان‌های اسپورت به خوبی حس یک رانندگی هیجان‌انگیز و جذاب را به شما القا کرده و سدان لوکس هم مانند یک سوئیت راحت و مجهز، رانندگی لذت‌بخش و آرامی ‌را فراهم می‌کنند. معمولا خودروهای سدان از لحاظ ابعاد به دسته‌های چون سدان بزرگ، سدان کوچک و سدان متوسط تقسیم می‌شوند و با توجه به امکانات رفاهی و ایمنی، ممکن است لوکس، نیمه‌لوکس یا حتی مجلل باشند. به عنوان مثال مرسدس‌بنز S-Class یک سدان مجلل و بی‌ام‌و سری 5 یک سدان بزرگ لوکس است. خریداران خودروهای سدان، مواردی چون فضای سرنشینان و بار، امکانات رفاهی و ایمنی، مصرف سوخت و طراحی ظاهری را بیشتر از دیگر مسائل مورد توجه قرار می‌دهند.



 کوپه


تا چند سال پیش اتومبیل‌های دو در سقف ثابت در کلاس خودروهای کوپه قرار می‌گرفتند اما امروزه خودروهای چهار در نیز ممکن است به صورت کوپه تولید شوند. به عنوان مثال مرسدس بنز CLS در لیست مدل‌های کوپه این کمپانی قرار دارد، در حالی که یک اتومبیل چهار نفره چهار در است. البته CLS در دسته خودروهای فست بک مجلل نیز جای می‌گیرد. ب ام و X6 هم ترکیبی از یک خودروی کوپه و SUV بوده که به SAV معروف است. خودروهای کوپه دو در هم مانند سدان‌ها می‌توانند لوکس یا مجلل باشند و البته ویژگی‌های اسپورت را نیز چاشنی کار خود می‌کنند.

با جالب‌ترین فواید دوستی برای سلامتی آشنا شوید , شرایط خرید خودرو تندر90 برای ابان ماه , با سریع ترین خودرو الکتریکی جهان آشنا شوید

به هر حال مشتری‌ها معمولا اتومبیل کوپه را بیشتر به خاطر استایل و ویژگی‌های اسپورت خریداری می‌کنند و انتظار دارند که شتاب‌گیری و هندلینگ خودرو نسبت به هم نوع‌شان در کلاس دیگر بهتر باشد. تجربه ثابت کرده که خریداران خودروهای کوپه و کانورتیبل افرادی حساس و سختگیر هستند و به طراحی ظاهری اتومبیل اهمیت زیادی می‌دهند. از کوپه‌های موجود در ایران می‌توان به مرسدس‌بنز E350 کوپه، بی‌ام‌و سری 3 کوپه و هیوندای جنسیس کوپه اشاره کرد.



کابریولت (کروک)

بهترین نمایندی سایپا برای خرید خودرو , خرید خودرو , سایت خرید و فروش خودرو

در زبان عامیانه به اتومبیل‌هایی که سقف آنها باز می‌شود، کروک گفته می‌شود که امروزه این اتومبیل‌ها، خود به کلاس‌های دیگری چون کابریولت، کانورتیبل، رودستر و اسپایدر تقسیم می‌شوند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم باید گفت که اگر سقف باز‌شوی اتومبیل چهار نفره دو در از نوع فلزی باشد به آن کانورتیبل و اگر از نوع  چرمی، پارچه‌ای یا برزنتی باشد، کابریولت گفته می‌شود. در مورد اتومبیل‌های دو در دو نفره نیز به آنهایی که سقف باز‌شوی آنها فلزی باشد، رودستر و به آنهایی که سقف‌شان برزنتی یا پارچه‌ای باشد، اسپایدر گفته می‌شود. البته معمولا برای راحت شدن موضوع، ممکن است بعضی از این اصطلاحات به طور مشترک برای مدل دیگر نیز استفاده شود.

خرید و فروش خودرو , پلاک11 خرید خودرو , خرید اقساطی خودرو

مزیت سقف‌های فلزی این است که از لحاظ دوام و ایمنی، مطمئن‌تر هستند. بعضی از اتومبیل‌ها فقط به صورت کروک ساخته می‌شوند مانند؛ پورشه باکستر و برخی دیگر نیز مانند بی‌ام‌و سری 3 در دو نوع کوپه و کانورتیبل موجود هستند. معمولا بازار این اتومبیل‌ها در فصول گرم سال، بهتر است و بخش عمده مشتریان آنها را جوانان تشکیل می‌دهند.



فست بک


خرید و فروش خودرو قیمت خودرو , خرید خودرو اقساطی , آگهی خرید و فروش خودرو

اتومبیل‌های فست‌بک در تولیدات گذشته بیشتر دیده می‌شدند و چند سالی بود که خودروسازان به ساخت آنها علاقه‌ای نداشتند تا اینکه مرسدس‌بنز با معرفی CLS سبک جدیدی را پایه‌گذاری کرد و دیگر شرکت‌ها نیز از آن استقبال کردند. سقف خودروهای فست‌بک با یک شیب نسبتا ملایم به سمت عقب خودرو پیش می‌رود و تقریبا می‌توان گفت که طول صندوق عقب آن در نمای ظاهری کمتر می‌شود.

خرید اینترنتی ایران خودرو , وام خرید خودرو , خرید قسطی خودرو

البته در عمل، فضای زیادی از دست نرفته و صندوق در بخش زیرین شیشه عقب پنهان می‌شود. معمولا در بعضی از این مدل‌ها، شیشه عقب نیز به همراه در صندوق باز می‌شود و مهم‌ترین مشکل آنها این است که به خاطر شیب انتهای خودرو، ارتفاع سقف در ردیف عقب کمتر می‌شود. مانند؛ پورشه پانامرا.



SUV

خودروهای شاسی‌بلند یا بهتر بگوییم، SUV ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته و قاعدتا ارتفاع سقف‌شان نیز بلندتر از دیگر مدل‌هاست. شاسی‌بلند‌ها هم از لحاظ ابعاد به دسته‌هایی چون شاسی؛ کوچک شهری، متوسط، بزرگ یا فول‌سایز تقسیم می‌شوند و البته این‌طور نیست که همه آنها قابلیت آفرود (خارج از جاده) خوبی داشته باشند چون اکثر شاسی‌بلندهای کوچک و شهری فقط به صورت فانتزی و با ظاهر یک SUV تولید می‌شوند که به بعضی از آنها کراس اوور گفته می‌شود و ارتفاع کمتری نیز دارند.

خرید ایران خودرو , پیش خرید خودرو , بسته بندی وسایل برای اسباب کشی

برخی از SUVها مانند تویوتا پرادو یا میتسوبیشی پاجرو ممکن است به صورت دو در نیز تولید شوند که البته به خاطر وجود در بزرگ محفظه بار در قسمت عقب، به آنها سه در هم گفته می‌شود. معمولا خریداران این خودروها، ویژگی فنی، فضای سرنشینان و امکانات رفاهی و ایمنی را بیشتر از دیگر موارد، مد نظر قرار می‌دهند.



هاچ‌‌ بک

خرید خودرو دست دوم , خرید خودرو قسطی , راهنمای خرید خودرو

اتومبیل‌های ‌هاچ‌‌بک به مدل‌های کوچکی گفته می‌شود که به ظاهر دارای صندوق نبوده و عقب آنها کاملا صاف است. این اتومبیل‌ها فضای بار اندکی دارند و در واقع با توجه به مصرف سوخت کم و ابعاد کوچک‌شان، گزینه‌ای ایده‌آل برای رفت و آمدهای درون‌شهری هستند (مانند مزدا 2 یا هیوندای i30) اتومبیل‌های ‌هاچ‌‌بک نیز در دو نوع دو در و چهار در تولید می‌شوند و معمولا شرکت‌های خودروسازی سعی می‌کنند که این مدل‌ها را به صورت اقتصادی و ارزان‌قیمت‌تر از دیگر مدل‌ها تولید کنند. البته خودروهایی چون مرسدس‌بنز اسمارت، مینی‌کوپر و تویوتا IQ در دسته کوچک‌تری به نام مینی ‌هاچ‌‌بک شهری جای می‌گیرند.




استیشن و MPV

مشاوره خرید خودرو , خرید محصولات ایران خودرو , خرید اقساطی ایران خودرو

در خاتمه این دو کلاس را در یک بند مورد بررسی قرار می‌دهیم زیرا در بازار داخلی مدل‌های بسیار محدودی از آنها یافت می‌شود. استیشن‌ها در واقع همان مدل سدان هستند که قسمت عقب آنها مانند خودروهای ‌هاچ‌‌بک صاف است و محفظه بارشان به داخل اتاق راه یافته است و بدین‌ترتیب ارتفاع بیشتری جهت حمل وسایل در اختیار شما قرار می‌گیرد. MPV هم نمونه‌ای تغییر یافته از یک مینی‌ون است که ارتفاع سقف آن نسبتا بلند بوده ولی فاصله آن تا سطح زمین مانند مدل‌های سدان است. در ضمن بر‌خلاف ون‌ها که دربان به صورت کشویی باز می‌شود، در این مدل‌ها مانند یک سدان باز می‌شود و معمولا ظرفیت آنها هم چهار یا پنج نفر است. مانند مرسدس‌بنز B-Class و کیا کارنز که البته تعداد محدودی از آنها در بازار موجود است.


ویدیو : با کلاس‌ بندی و ویژگی خودرو ها برای خرید بهتر، آشنا شوید