با تجهیزات نظامی داعش آشنا شوید : این روزها تقریبا روز یا ساعتی نیست که داعش ...


این روزها تقریبا روز یا ساعتی نیست که داعش آتش جدیدی در دنیا به پا نکند. از وقایع عراق و سوریه گرفته تا حملات تروریستی ای هم چون ماجرای پاریس، پرچم های داعش در صدر خبرها هستند. مجله دانستنیها - محمدحسین جهان پناه: این روزها تقریبا روز یا ساعتی نیست که داعش آتش جدیدی در دنیا به پا نکند. از وقایع عراق و سوریه گرفته تا حملات تروریستی ای هم چون ماجرای پاریس، پرچم های داعش در صدر خبرها هستند.

تجهیزات نظامی , اختراع جدید اپل یک کیسه کاغذی است با اپل ایربگ آشنا شوید , باکلیه ی دیابتی آشنا شوید

گروهی تروریستی که حتی روی القاعده را هم در خباثت سفید کرده و الگوی رفتاری و تاکتیکی متفاوت دارد که بیشتر بر پایه ترس و هرج و مرج پایه گذاری شده. گروه تروریستی داعش تجهیزات نظامی هم دارد که یا غنیمت گرفته یا از طریق دلال ها و واسطه ها و قاچاقچیان اسلحه یا عوامل کشورهای طرفدار این گروه تروریستی به دستش رسیده است. تجهیزاتی که البته اصلا قابل مقایسه با توان نظامی ارتش یک کشور نیست. اما استعداد رزمی داعش دقیقا در چه حد و حدودی است؟

تسلیحات انفرادی

عمده تسلیحات انفرادی داعش، همان کلاشینفک هایی هستند که در سراسر مناطق آشوب زده خاورمیانه مثل ریگ بیابان به راحتی دست به دست می شوند. با این حال، سقوط پادگان های شمالی عراق موحب شد تا داعش تعداد زیادی ام 16 و «ام 4» آمریکایی نیز به دست آورد. به علاوه تعداد نامشخصی «جی 36» آلمانی و «AUG» اتریشی هم در دست ستیزه جویان داعشی پیدا می شود. از ابین تفنگ های تک تیرانداز طبیعتا «دراگانو SVD» روس اصلی ترین سلاح مورد استفاده داعش است، هر چند «ام 14» آمریکایی هم تک و توک به چشم می خورد.

با برترین آسمانخراش‌ها آشنا شوید , با انواع فرمت‌های تصاویر آشنا شوید , با استویا شیرین کننده بدون شکر آشنا شوید

به علاوه تعداد نامشخصی تفنگ تک تیرانداز روس «KSVK 12.7» و چینی «ام 99» نیز در اختیار آنها قرار دارد. این تفنگ ها مخصوصا علیه خودروهای زرهی سبک یا برای هدف قرار دادن اهداف پشت دیوار استفاده می شوند. از نظر تیربار سبک نیز، «PKM» و «PKP» روس در دسترس ترین موجودی آن هاست، هر چند به «M249» آمریکایی و «Minimi» بلژیکی هم دسترسی دارند.

ارتش نامنظم

گروهک تروریستی داعش یک ارتش منظم نیست. طبعا دکترین رزمی آن هم گرچه به مراتب منظم تر از القاعده است، اما هم چنان بر جنگ های نامنظم تکیه دارد که در آن، تسلیحات سنگین مشخصا نقشی سرنوشت ساز بازی نمی کنند. با این وجود، اندوخته نظامی داعش در عمل با داشته های یک ارتش کوچک برابری می کند.

با گران‌ ترین ساعت‌ های دنیا آشنا شوید , با چاپ باتیک یا چاپ کلاقی آشنا شوید , با دیدنی ها شهر باکو آشنا شوید تصویر

بخش اعظم این تسلیحات از ارتش های عراق و سوریه به غنیمت گرفته شده یا از انبارهای تسلیحات قدیمی ارتش صدام آمده یا در جریان هرج و مرج لیبی به دست شان افتاده. البته باید به این میزان، تسلیحاتی را نیز که از سوی دولت های خارجی برای گروه های شورشی در سوریه فرستاده می شدند. اما در نهایت به دست داعش افتادند، اضافه کرد. هرچند در اختیار داشتن این تسلیحات، لزوما به معنای عملیاتی بودن تمام آن ها نیست. ضمن آن که با توجه به نبود اطلاعات یا برآوردهای متفاوت منابع مختلف، از میزان دقیق داشته های این گروه اطلاع دقیق و قطعی نداریم.

تسلیحات سنگین
داعش صاحب اندوخته قابل توجهی از انواع تسلیحات زرهی است که البته طبیعتا بخشی از آن ها تا امروز در اثر حملات هوایی روسیه و آمریکا از بین رفته اند؛ با این حال دست داعش خالی نیست. از تانک های «تی 72» روس گرفته تا «آبرامز» آمریکایی را می توان در میان داشته های داعش پیدا کرد. برآورد اولیه از تعداد تانک های در اختیار داعش، چیزی بین هشتاد تا دویست تانک است. البته این رقم ها طبیعتا اسمی اند و آمار عملیاتی، به زحمت به یک سوم تا حداکثر نیمی از این تعداد می رسد.

با مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین آشنا شوید , با خواص چای کوهی آشنا شوید , با گیاهان ضد سرطان آشنا شوید
تانک M1 آبرامز

 به عنوان مثال، داعش تا همین چند ماه پیش احتمالا صاحب بیش از صد تانک «تی 62»، حدود سی تانک «تی 55» و کمتر از 10 تانک تی 72 بوده که عموما در سوریه به دست این گروهک تروریستی افتاده اند. به علاوه حدود سی الی چهل تانک «ام 1 آبرامز» نیز از ارتش عراق به غنیمت گرفته بود. آبرامزها برای مدت ها، پرسر و صداترین قسمت غنائم داعش محسوب می شدند، خصوصا این که گفته شد بیش از یک سوم 140 تانک آرامبز سازمانی ارتش عراق، یا نابود شده اند یا به دست داعش افتاده اند.

جالب این که داعش آن اوایل حتی از این تانک ها استفاده هم کرده بود و حداقل یک آبرامز غنیمتی، در حمله به سد موصل شرکت داشت. بعدها آمریکایی ها از نابودی بیشتر این تانک های غنیمتی در حملات هوایی خود خبر دادند و امروز هم تصور نیم شود هیچ آبرامز عملیاتی در اختیار این گروه باشد.

به جز تانک، باید تعداد اندکی نفربر روسی «BMP» و نفربرهای آمریکایی «M113» را هم به فهرست تجهیزات داعش اضافه کرد. با این حال، این گروهک تروریستی مشخصا بیشتر تحرکاتش را بر مبنای خودروهای سبک نیمه زرهی انجام می دهد که اتفاقا این جا هم پیدا کردن اسامی مشهور کار سختی نیست. به عنوان مثال فقط پس از سقوط موصل بیش از دو هزار و سیصد خودروی «هام ویی» آمریکایی ارتش عراق به دست داعش افتاد که خیلی زود با رنگ آمیزی جدید داعش، در ویدئوهای تبلیغاتی این گروه استفاده شدند.

با ویتامین های عکاسی آشنا شوید وبگردی , با زیباترین هتل‌های جهان آشنا شوید , با شهر زیر آب بایای ایتالیا آشنا شوید
توپ هویترز M198

از نظر توپ خانه نیز مهم ترین سلاح غنیمتی داعش، حدود 52 توپ «هویتزر» آمریکایی 155 میلی متری «SI Gvozdika 2» هم از ارتش سوریه به غنیمت گرفته است. در این میان شاید سنگین ترین سلاحی که به دست داعش افتاده، موشک یا موشک هایی اسکاد باشد. سال پیش حتی داعش یکی از اسکادهای غنیمتی اش را در رژه نیروهایش در شهر «رقه» سوریه (که حکم پایتختش را دارد) به نمایش گذاشت. موشکی که ظاهرا از پایگاه ارتش سوریه در شهر «دِیرالزور» به دست آورده بود و با توجه به محدودیت های عملیاتی داعش، تقریبا قطع به یقین غیرعملیاتی است. هر چند فقط حضور آن برای تاثیر تبلیغاتی مورد نظر داعش کافی است.

تسلیحات موشکی

اندوخته غنیمتی داعش انواع گوناگونی از تسلیحات پدافند هوایی موشکی را در بر می گیرد که در میان آن ها حتی پدافند هوایی میان بردی مثل «سام 6» را نیز می توان پیدا کرد. نیمه پر ماجرا این جاست که ظاهرا این دست سمانه های سنگین پدافندی در اختیار داعش، عملیاتی نیستند. نیمه خالی هم این است که داعش تعداد قابل توجهی موشک ضدهوایی دوش پرتاب- از «استینگر» آمریکایی تا «اِسترلای» روسی- در اختیار دارد که اتفاقا بیشتر آن ها عملیاتی اند.

با زشت‌ترین خودروهای کشورمان آشنا شوید  , قابلیت‌های جدید ios 10 1 آشنا شوید , قدرت نظامی داعش
موشک های پدافند هوایی ایگلا و گرینچ

خصوصا موشک های دوش پرتاب «FN-6» چینی نیز (که ظاهرا کشورهای حاشیه خلیج فارس، آن ها را از اوکراین خریده بودند) بین این سیستم های دوش پرتاب پیدا می شود. موشک های پدافند هوایی دوش پرتاب تهدید خاصی علیه جنگنده های سریع در ارتفاع بالا و بمب افکن های بلندپرواز به شمار نمی آیند، اما تهدیدی جدید برای هلی کوپترها هستند. به عنوان مثال، داعش سال پیش چندین هلی کوپتر ارتش عراق را با موشک های دوش پرتاب خود سرنگون کرد.

به جز موشک های ضدهوایی، از نظر موشک های ضدتانک نیز داعش صاحب تعداد نامشخصی موشک «تاو» آمریکایی، «میلان» فرانسوی، «HJ-8» چینی و از همه مهم تر «کورِنت» روسی است. کورنت های روسی اگر نگوییم «خطرناک ترین»، هم چنان یکی از مهلک ترین موشک های ضدتانک دنیا محسوب می شوند و داعش در جریان سقوط شهر «بیجی» عراق، تعدادی از این موشک ها را از انبارهای تسلیحات ارتش به دست آورد. این گروه بعدها ویدئویی منتشر کرد که نشان می داد نیروهای وابسته به داعش، در جریان عملیات تروریستی در صحرای سینای مصرف از کورنت علیه کشتی مصری استفاده می کردند.

هواپیا و بهپاد

داعش رسما توان هوایی شاخصی ندارد. با این حال همیشه تحرکاتی از سوی آن ها دیده شده؛ مثلا در اوایل درگیری ها گفته می شد دست کم یک هلی کوپتر «بلک هاوک» آمریکایی در فرودگاه مصول به دست داعش افتاده، هرچند این موضوع هیچ وقت تایید نشد.

با ماجراجوترین زنان تاریخ آشنا شوید , با ماجراجوترین زنان تاریخ آشنا شوید فرادید , با تجارت جیمزباندی آشنا شوید
جنگنده ی میگ 21 سوری

 به علاوه چند فروند «میگ 21» سوری از فرودگاه «الجراره» به دست داعش افتاده که این گروه تبلیغات گسترده ای روی آن ها داشت. این هواپیماها ظاهرا با هدایت خلبانان قدیمی عراقی به پرواز هم درآمدند. با این حال، نیروی هوایی سوریه بعدها خبر از سرنگون کردن دو فروند از این میگ ها داد. به جز این، مهم ترین فعالیت هوایی داعش، فیلم برداری هوایی از کوبانی با بهپادهایی بود که ظاهرا از ارتش سوریه به غنیمت گرفته شده بود.


ویدیو : با تجهیزات نظامی داعش آشنا شوید