بایدها و نبایدهای ورزشكاران در ماه رمضان : انجام فعالیت ورزشی حرفه‌ای در ماه ...


انجام فعالیت ورزشی حرفه‌ای در ماه مبارك رمضان با نظارت و كنترل مربی با دانش و مربی تغذیه آسیبی به عملكرد ورزشكاران وارد نمی‌كند. خبرگزاری ایسنا: استاد دانشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران معتقد است كه انجام فعالیت ورزشی حرفه‌ای در ماه مبارك رمضان با نظارت و كنترل مربی با دانش و مربی تغذیه آسیبی به عملكرد ورزشكاران وارد نمی‌كند.

 دكتر عباسعلی گائینی متخصص فیزیولوژی ورزشی در ارتباط با انجام فعالیت‌های ورزشی در ایام ماه مبارك رمضان اظهار كرد: ورزشكارانی كه در این ایام درگیر فعالیت بدنی شدید هستند از لحاظ بیولوژیكی با دو نوع فشار روبرو هستند؛ نوع اول استرس ناشی از غذا نخوردن كه خود فشار متابولیكی زیادی را به بدن وارد می‌كند و نوع دوم انجام فعالیت‌های ورزشی شدید است كه از لحاظ فیزیكی نیز فشار زیادی را به ورزشكار تحمیل می‌كند. هر دو عامل خطرساز و سیستم‌ ایمنی وی را به خطر می‌اندازد.

 وی افزود: اگر مربیان ما از دانش علمی برخوردار باشند به درستی می‌توانند در این ماه برنامه‌ریزی كنند تا با استقرار فعالیت‌های ورزشی كم شدت، فشار فیزیولوژیكی ناشی از ورزش را كم كنند تا ورزشكاران آنها تحمل شرایط ممكن را داشته باشند.

 گائینی تاكید كرد: انجام فعالیت‌های شدید همراه با روزه داری سبب می‌شود تا ورزشكار دچار آسیب مزمن شده و دستگاه عضلانی وی تحلیل رود و در نهایت سیستم‌ ایمنی ضعیف شود.

 بنابراین توصیه می‌شود ورزشكاران با كاهش فعالیت‌های بدنی روزانه خود، فعالیت‌های ورزشی سنگین را در فاصله یك ساعت و نیم تا دو ساعت بعد از یك افطار سبك موكول كنند، لذا این امر یك مربی با اندیشه در كنار متخصص تغذیه ورزشی خوب می‌طلبد تا روزه‌داری ورزشكار همراه با سلامتی وی باشد.


 این متخصص فیزیولوژی ورزش خاطر نشان كرد: كسانی كه به صورت تفریحی فعالیت ورزشی انجام می‌دهند این ماه فرصت مناسبی برای كاهش وزن آنها است، به طوری كه انجام یك فعالیت بدنی سبك یك تا دو ساعت پیش از افطار سبب می‌شود تا انرژی‌ مازاد در بدن آنها تخلیه شود.

این مساله نه تنها اختلالی در روند متابولیكی بدن آنها وارد نمی‌كند، بلكه در پایان ماه مبارك رمضان یك بدن متناسب همراه با چربی كم خواهند داشت.


 این استاد دانشگاه یكی از مشكلات اساسی ورزشكاران به ویژه آنهایی كه ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهند مشكل كم آبی عنوان كرد و گفت: برای رفع این مشكل بهتر است ورزشكاران پس از افطار تا سحر چندین وعده میوه‌های آبدار از جمله كیوی، موز، پرتغال ، خربزه انواع طالبی و از همه مهم‌تر سبزیجات فراوان مصرف كنند.

 وی در پایان تاكید كرد: ورزش شدید به همراه غذا نخوردن سبب می‌شود بدن ورزشكار كه دچار ذخیره كم چربی است، به سمت استفاده از واحدهای پروتئین تغییر وضعیت دهد.

 بنابراین احتمال دارد عضلات آنها تحلیل و در دراز مدت پروتئین‌های جدید هورمون‌ها و آنزیم‌ها در بدن سنتز شود در نتیجه‌ تمام این عوامل موجب آسیب‌های مفصلی و عضلانی و بافت‌های فعال متابولیك آنها مثل كبد می‌شود.      


ویدیو : بایدها و نبایدهای ورزشكاران در ماه رمضان