بافت فرش سه‌بعدی در کشور : معاون فرماندار نهاوند برای نخستین بار در ایران، ...


معاون فرماندار نهاوند برای نخستین بار در ایران، فرش سه‌بعدی در نهاوند بافته می‌شود. خبرگزاری فارس: سیدرضا سلامتی ظهر امروز در مراسم افتتاح کارگاه قالیبافی هوشمند در نهاوند با اشاره به اقدام حائز اهمیت ایجاد کارگاه فرش الکترونیک در این شهر اظهار کرد: نقشه‌های این کارگاه قالیبافی منحصر به فرد است.

وی با بیان اینکه در این کارگاه فرش سه‌بعدی 100 رنگ بافته می‌شود، گفت: این کارگاه با مشارکت بهزیستی و شرکت فرشی در تبریز با 260 میلیون تومان اعتبار افتتاح شده و قابلیت اشتغال‌زایی برای 100 نفر دارد.

معاون فرماندار نهاوند اذعان کرد: با توجه به استقبال از صنعت فرش و منحصر بودن این نوع فرش، بعد از ماه رمضان کارگاه‌هایی نیز در روستاهای باباقاسم، دهلق و بابارستم افتتاح می‌شود.

مسئول این کارگاه فرشبافی نیز اظهار داشت: سالانه در این کارگاه 150 مترمربع فرش بافته می‌شود و در حال حاضر 15 نفر در آن مشغول فعالیت هستند.

یوسف محبی میانگین درآمدبافندگان این نوع فرش را از 250 هزار تومان تا 600 هزار تومان دانست و در خصوص صادرات فرش‌های تولیدی این کارگاه گفت: فرش‌های بافته‌شده در این کارگاه به تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس و آلمان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته فرش‌های بافته‌شده در این کارگاه در نمایشگاهی در دبی به نمایش گذاشته شد که در سال جاری نیز در نمایشگاه آلمان به نمایش درمی‌آید.

مسئول کارگاه فرشبافی تاکید کرد: کارآموزان در این کارگاه بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی گواهینامه مهارت خود را از فنی و حرفه‌ای اخذ می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بافندگان این کارگاه با ارائه کارت مشاغل خانگی به فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند که به آنها وام 5 میلیون تومانی پرداخت می‌شود.

محبی با بیان اینکه این کارگاه 6 ماه آینده مجهز به دستگاه نقشه‌خوانی هوشمند خواهد شد، گفت: با نصب آن قالیبافان دیگر نیازی به نگاه کردن به نقشه و تشخیص رنگ ندارند.

وی با بیان اینکه برای اختراع این دستگاه 120 میلیون تومان هزینه شده است، افزود: استفاده از این دستگاه سرعت قالیبافی را چند برابر می‌کند.


ویدیو : بافت فرش سه‌بعدی در کشور