باز‌سازی از صفر تا صد خانه‌‌های قدیمی (1) : با نمونه‌های واقعی قبل و بعد از ...


با نمونه‌های واقعی قبل و بعد از بازسازی خانه‌های قدیمی آشنا شوید. این کار کمک می‌کند موقع بازسازی دچار اشتباه نشوید. مجله منزل - لیدا هادی: هر چیزی عمر مفیدی دارد؛ به‌خصوص در دكوراسیون خانه كه زمان همیشه تاثیرگذار است. گاهی رنگی خاص در سال‌های دور باب بوده و بعد از مدتی همان رنگ یكی از دلایل اصلی دلگیری خانه به حساب می‌آید یا زمانی داشتن كابینت‌های فلزی باب بوده و این روزها یكی از نشانه‌های قدیمی و كهنگی آشپزخانه‌هاست. درواقع با گذشت زمان باید به فكر بازسازی هر خانه‌ای بود. نیاز به تغییر و تحول در هر خانه‌ای همیشه و در هر زمان احساس می‌شود. در این میان رفع ایرادهای اساسی دكوراسیون قدیمی خانه و بازسازی دوباره آن همیشه از دغدغه‌های اعضای خانواده بوده است؛ اینكه ایراد اصلی خانه را دریابیم و بعد دست به زیر و رو كردن خانه بزنیم، نكته مهمی است.

معماران داخلی برای اینكه پاركینگ خانه را به اتاقی واقعی تبدیل كنند، اول از همه سراغ رنگ دیوارها رفتند اما مهم‌ترین كاری كه آنها در این اتاق ترتیب دادند، استتار كاشی‌های كف بود. استفاده از موكت ضخیم بهترین گزینه برای خانه‌هایی است كه از نظر كفپوش ضعیف هستند؛ البته موكت‌ها بیشتر در اتاق خواب‌ها به درد می‌خورند و برای فضای داخلی خانه به کار بردن كفپوش‌های دیگر پیشنهاد اول و آخر طراحان است.

خانه قدیمی , بدن سازی در خانه , خانه های قدیمی تبریز

صاحبخانه از آن آدم‌هایی بوده كه به مسترروم یا همان اتاق‌خواب‌های بزرگ امروزی علاقه خاصی داشته است. او برای رسیدن به این هدف یك قسمت از پاركینگ را به مساحت خانه‌اش اضافه كرده اما دیگر حال و حوصله‌ای برای باقی كارهایش نداشته است؛ به‌خصوص اینكه واقعا نمی‌دانسته با كاشی‌های كف چه كند. مشکل كاشی‌های قدیمی و حجم زیاد خرابی‌های در و دیوار فقط باید به دست یك كارشناس حرفه‌ای حل می‌شد.

خانه های قدیمی تهران , بازسازی خانه های قدیمی , خانه سازی در زمین ورزشی



معمولا آشپزخانه‌های قدیمی كابینت‌های زیادی با فضای جاسازی فراوان دارند اما مشكلی كه این روزها همه با آن دست به گریبان هستند نمای قدیمی و از مد افتاده آنهاست. مانند مشكل این خانه كه صاحبخانه دیگر از دست كابینت‌های درب و داغان آن خسته شده و قصد داشته یك كار تازه انجام دهد؛ البته با حفظ همان میزان فضا!

بدن سازی با دمبل در خانه , آموزش بدن سازی در خانه , حرکات بدن سازی در خانه

بودجه صاحبخانه محدود بود و هزینه عوض كردن كابینت‌ها بیش از آنچه به نظر می‌رسد سر به فلک می‌كشید. برای همین طراحان به جای تعویض كامل كابینت‌ها ترجیح دادند با ترفندهای ساده تازگی را به این آشپزخانه بیاورند. استفاده از رنگ سفید یكی از این ترفندهاست كه در هر خانه‌ای جواب می‌دهد. كابینت‌های سفید هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شوند و همیشه به روز جلوه می‌كنند؛ ضمن اینكه با یك كفپوش چوبی مناسب و عوض كردن سنگ‌های روی كانترها به‌طور كلی نمای آشپزخانه با صرف هزینه‌ای اندك زیر و رو می‌شود.   

عضله سازی در خانه , خانه های قدیمی قزوین , ایده هایی برای زیبا سازی دکوراسیون خانه



چند دهه پیش اوج استفاده از ایده‌های طراحی داخلی در خانه‌ها به كار بردن كمدهای توكار دیواری بود. این كمدهای دیواری یك‌جورهایی بار اصلی نمای فضای داخلی را به دوش می‌كشیدند و گاهی حتی وظیفه جداسازی فضاهای خانه مانند جدا كردن نشیمن از پذیرایی را نیز برعهده داشتند. این روزها دیدن این كمدهای دیواری توكار برای خیلی‌ها جالب است و نوستالژیك. اما این كمدها فقط زمانی به زیبایی خانه كمك می‌كنند كه نشانی از كهنگی نداشته باشند و به قول معروف به‌روز شده باشند.   

خانه های قدیمی یزد , حمام خانه های قدیمی , خانه های قدیمی شیراز

فراموش كردن درهای شكسته اولین كاری است كه طراحان داخلی به صاحبخانه پیشنهاد دادند. به نظر آنها كمدهای دیواری خوب هستند اما فقط وقتی كه درهای قفل‌دار قدیمی‌شان به طاقچه‌هایی با طرح‌های امروزی تبدیل شده باشند. معمولا كمدهای قدیمی چوب تراش‌نخورده‌ای دارند كه با كمی سمباده كشی و رنگی براق می‌توان آنها را به طرح چوب‌های امروز نزدیك كرد. باز هم فراموش نشود رنگ سفید همیشه نجات‌دهنده اول و آخر در تبدیل قدیمی‌ها به سازه‌های جدید است.

قدیمی ترین سفره خانه تهران , عطر سازی در خانه , کاغذ دیواری برای خانه های قدیمی



این یك نمونه از كانترهای اوپن از مد افتاده است. سال‌ها پیش درست زمانی كه آشپزخانه‌ها طرح و شكل‌شان عوض شده و به مكان‌هایی بدون در و دیوار تبدیل شدند، این سكوهای بلند پای‌شان به میان آمد و طرحی تازه برای حركت به سوی مدرنیته شدند. اما حالا دیگر این اوپن‌های باریك با ارتفاع بلند هیچ كاربردی ندارند و یك‌جورهایی فقط سد راه نمایش منظره خوشایند آشپزخانه هستند.

خانه قدیمی تهران , زیبا سازی خانه اجاره ای , یک روح در عکس یادگاری توریست‌های یتیم‌خانه قدیمی خود را جا کرد

این روزها دیگر داستان جدا كردن فضای آشپزخانه‌ها فرق كرده است. حالا طراحان داخلی ترجیح می‌دهند هرقدر كه می‌توانند فضای فعالیت در آشپزخانه را روی جزیره‌ها بیاورند. مانند این آشپزخانه كه بعد از یك تغییر اساسی با قرار دادن اجاق گاز روبه‌روی فضای غذاخوری یک‌جورهایی تعامل بین دو فضا به وجود آورده‌اند. كوتاه كردن بلندی اوپن و پهنا دادن به آن، فضای بسته خانه را بازتر از قبل نشان می‌دهد؛ به‌خصوص اینكه استفاده از سنگ‌های كوارتز و كورین برای روی كانتر این روزها به اولین انتخاب طراحان برای جلوه دادن به آشپزخانه‌های قدیمی تبدیل شده است.   

خانه های قدیمی کره جنوبی , کاغذ دیواری خانه های قدیمی , داخل خانه قدیمی ایرانی



رنگ دیوار در نمای خانه حرف اول و آخر را می‌زند. در دكوراسیون‌های قدیمی رسم بر این بوده كه صاحبخانه تمامی فضا را به یك رنگ درمی‌آورد و حرفی از نقطه كانونی خانه و دیوارهایی به رنگ خاص هم وجود نداشت؛ بنابراین اگر كسی دلش كمی رنگ خاص می‌خواست با یكی، دو سطل رنگ به جان خانه می‌افتاد حتی اگر قرار بود مانند این خانه دیوارها زرد باشند. این وسط سقفی كه با سیمان سفید به صورت پفدار و ذرتی‌شكل درآمده بود -  سقف بافت‌دار سیمانی - خودش از دردسرهای بزرگ صاحبخانه بود.  

خانه های قدیمی بناهای قدیمی , تغییر دکوراسیون خانه های قدیمی , برنامه صدبرگ پیدا کردن خانه قدیمی شاعر

این روزها دیگر كسی سراغ  رنگ‌های عجیب و غریب برای سرتاسر خانه نمی‌رود؛ مگر اینكه واقعا دكوراسیون خاصی برای خانه‌اش در نظر داشته باشد. در خانه‌های امروزی اگر هم كسی دنبال رنگ باشد در نهایت یك دیوار را به رنگ خاص درمی‌آورد. با این حال انتخاب اول و آخر طراحان برای صاحبخانه‌هایی كه زیاد دنبال هیجان نیستند رنگی طبیعی است و البته سقفی بدون هیچ خلل و فرج اضافی. متناسب بودن رنگ دیوار با دكوراسیون خانه مانند مبل‌ها و صندلی‌ها اولین گزینه است.

لوازم چوبی قدیمی خانه , دستگاه شمع سازی قدیمی , ناهار در خانه قدیمی



این همان خانه زردرنگ قدیمی است. مشكل دیوارها كه بماند اما این وسط نكات دیگری هم روی اعصاب صاحبخانه بود كه از قضا طراحان داخلی برای آن هم ایده‌های خودشان را داشتند. صاحبخانه از شومینه و طراحی قدیمی‌اش ناراضی بود و می‌خواست همراه عوض كردن رنگ دیوارها آرك‌های شومینه هم برداشته شود یا حتی دیوار آجری پشت آن هم تغییر كند اما طراحان داخلی نظر دیگری داشتند.

خانه های گلی قدیمی , نقشه خانه های قدیمی تهران , تتریس خانه سازی

طراحان داخلی برای صاحبخانه توضیح دادند آنچه در این فضا بیشتر از همه آزاردهنده به نظر می‌رسد، شومینه نیست؛ بلكه شومینه حتی یك جورهایی با وجود آرك‌های رومی قدیمی‌اش به فضای خانه هم می‌آید. آنها از خانه ایراد دیگری گرفتند. لوسترها! این چراغ‌های آویزان اصلا مناسب فضای مدرن و آرامی كه صاحبخانه در نظر داشت نبودند و باید به هر ترتیبی كنار گذاشته می‌شدند. لوسترها كه عوض شدند، دیگر شومینه آن‌قدر قدیمی و از كار افتاده به نظر نمی‌رسید!     

تغییر در خانه قدیمی , خانه های قدیمی در تهران , خانه های قدیمی

ادامه دارد ...


ویدیو : باز‌سازی از صفر تا صد خانه‌‌های قدیمی (1)