بازی کودک با اعداد :   بازی کودک با اعداد           ورود فرزند به کانون خانواده، ...



بازی کودک , اسباب بازی کودک , کودک و بازی

 

بازی کودک با اعداد     

    

ورود فرزند به کانون خانواده، شور و گرمی خاصی را برای پدر و مادر به همراه دارد. مسلما روزهای اول نگرانی از تربیت و پرورش ذهن والدین جوان را پر می کند. اما طولی نمی کشد که کم کم بر اوضاع مسلط می شوند. یکی از این موارد بسیار مهم در رشد شخصیت کودک، بازی هاست.به کمک همین بازیهاست که بچه خیلی از مسائل را می آموزد. شاید عجیب به نظر بیاید، اما باید گفت که هیچ بازی برای بچه ها، احمقانه و بیخود نیست. همه آنها راهی برای جست وجو و شناخت دنیای پیرامون است.

 

● پیش از ۱ سالگی


بازی های ریاضی دراین سن، مفهومی ندارند؛ بلکه فعالیت هایی محسوب می شوند که بیشتر به نظم دادن ذهن و تقویت حافظه کودک کمک می کند. در بازی هایی که برای این گروه سنی طراحی می شود، گرچه اعداد فقط یک نقش ساده مقایسه ای دارد، اما از تأثیر مثبت آنها نیز نباید غافل شد: «کودک با نام اعداد آشنا می شود.»

 

▪ بازی انگشتان

 

کودک را روبه روی خود بنشانید. یک دستش که کاملا باز است را روی دست خود بگذارید. یکی از انگشتانتان را کف دست او بچرخانید و قصه را تعریف کنید: «یکی بود، یکی نبود. یک روز قلقلی با دوستانش به جنگل رفتند. (انگشت شستش را خم کنید) این یکی یک پرنده دید. دومی پرهای پرنده را کند (انگشت سبابه را خم کنید). سومی آن را کباب کرد (انگشت سوم را خم کنید). نفر بعد کباب را خورد (انگشت دوم را خم کنید). بیچاره آخری که هیچی بهش نرسید شروع به دویدن کرد. در این موقع با دو انگشتتان از انگشت کوچک بالا بروید و او را در آغوش بگیرید.

 

▪ آب بازی و اعداد

 

وقتی که بچه را به حمام می برید، چند بطری در اندازه های مختلف در اختیارش بگذارید. در این صورت، او علاوه بر اینکه مفاهیم اصلی مانند خالی بودن، پر بودن و... را یاد می گیرد، وزن بطری ها را به کمک اندازه های مختلف و مقدار آبی که گنجایش دارد، می شناسد.

 

● از ۱ تا ۲ سالگی

 

مفهوم ریاضی با آموزش های ساده به کودک القا می شود که کم کم به دلیل و منطق می رسد.

 

▪ هرچی مثل هم هست، درکنار هم...

 

دراین بازی، چند جفت اشیای مختلف مانند کتاب، قاشق، میوه، کفش و... را آماده کنید. آنها را درهم بریزید و از فرزندتان بخواهید تا هر آنچه را که دو به دو شبیه است، کنار هم بگذارد. این بازی همچنین می تواند برای تقلید رنگ ها نیز انجام شود. دراین صورت می توانید از جوراب و لباس های رنگارنگ استفاده کنید.

 

▪ بزرگ با کوچک

 

پنج یا شش وسیله در اندازه های مختلف را به صورت نامرتب جلوی بچه بریزید. سپس از او بخواهید تا آنها را به ترتیب از کوچک ترین تا بزرگ ترین بچیند. این کار را به راحتی می توانید با انواع ظروف و بطری ها انجام دهید.

 

▪ اسباب بازی کجاست؟

 

برای این بازی یک جعبه لازم دارید. عروسک یا توپ کودک را در یک موقعیت نسبت به جعبه، بالا، پایین، داخل، پشت، جلو و کنار بگذارید و آن را اعلام کنید. چندبار این تمرین را تکرار کنید. حالا از فرزندتان بخواهید تا با توجه به مکانی که شما می گویید، اسباب بازی را همان جا بگذارد. توجه کنید که ابتدا با مفاهیم ساده تر مانند بالا و پایین شروع کنید.

 

● از ۲تا ۳ سالگی

 

مفاهیم ریاضی کم کم برای کودک شناخته تر می شود، به شرط آنکه اعداد از ۱۰ بیشتر نشود.

 

 

▪ شمارش توپ ها

 

ابزار این بازی یک سبد و ۱۰ توپ کاغذی است که از روزنامه های باطله درست کرده اید. توپ ها را در یک مسابقه با فرزندتان درون سبد بیندازید و از او بخواهید تا آنها را بشمارد.

 

منبع:روزنامه کیهان


ویدیو : بازی کودک با اعداد