بازی های لیگ برتر از تلویزیون پخش نمیشود؟ : پس از اینکه صدا و سیما به تعهداتش ...


پس از اینکه صدا و سیما به تعهداتش در قبال پرداخت حق پخش تلویزیونی لیگ برتر به فدراسیون فوتبال عمل نکرد، ظاهرا مسئولان فدراسیون به این نتیجه رسیده اند که به دوربین های صدا و سیما اجازه فیلمبرداری و پخش مسابقات لیگ برتر را در فصل جاری ندهند. تماشا: پس از اینکه صدا و سیما به تعهداتش در قبال پرداخت حق پخش تلویزیونی لیگ برتر به فدراسیون فوتبال عمل نکرد، ظاهرا مسئولان فدراسیون به این نتیجه رسیده اند که به دوربین های صدا و سیما اجازه فیلمبرداری و پخش مسابقات لیگ برتر را در فصل جاری ندهند.

ماجرا از این قرار است که پیش از شروع لیگ دوازدهم قراردادی بین فدراسیون و صدا و سیما امضا شد که به موجب آن، صدا و سیما موظف بود در تاریخ های مشخص، به تعهدات مالی اش عمل کند اما این اتفاق در موعد مقرر نیفتاد و این اتفاق باعث شد فدراسیون این قرارداد را یکطرفه فسخ کند.

البته به نظر می رسد این اقدام بیشتر بهانه و در واقع اهرم فشاری در دست فدراسیون بود تا بتواند با تکیه بر آن، در مذاکرات آینده نظراتش را به صدا و سیما بقبولاند.

فدراسیون فوتبال مدعی است حق پخش تلویزیونی 150 میلیارد تومان است ولی صدا و سیما حاضر به پرداخت بیش از 17 میلیارد تومان نیست که با تبلیغات محیطی به 33 میلیارد تومان می رسد.

به هر حال با شکست خوردن مذاکرات انجام شده، فدراسیون به این نتیجه رسیده که قراردادش را با صدا و سیما به صورت یکطرفه لغو کند و یک قرارداد جدید امضا کند. البته این بار طرف مذاکره و قرارداد، صدا و سیما نیست.

«لوح مهر» نام شرکتی است که قرار است حق ضبط و پخش رقابت های لیگ برتر را برعهده بگیرد. این شرکت یکی از شرکت های کنسرسیوم تبلیغات دور زمین است که با قراردادی به مبلغ 150 میلیارد تومان حق پخش بازی های لیگ برتر را خریداری کرده است.

فدراسیون با این کار، دیگر با صدا و سیما طرف حساب نیست و عملا توپ را به زمین صدا و سیما انداخته است. شرکت لوح مهر هم در مذاکراتش با صدا و سیما، شروطی گذاشته و دو راه هم پیش پای صدا و سیما قرار داده است. راه اول اینکه صدا و سیما مبلغ 150 میلیارد تومان را عینا به این شرکت بپردازد تا بتواند تا بتواند از مسابقات فیلمبرداری کند.

راه دوم هم این است که صدا و سیما درآمد 15 دقیقه از تبلیغات تلویزیونی در زمان پخش هر یک از بازی ها را به این شرکت واگذار کند. اگر مذاکرات لوح مهر و صدا و سیما به بن بست برسد، این شرکت به صورت انحصاری بازی ها را به همراه حاشیه هایش ضبط می کند و به صورت سی دی به بازار ارائه می کند.

در حال حاضر مسئولان فدراسیون در حال آماده کردن نامه ای برای هیئت فوتبال استان ها هستند که محتوای آن راه ندادن دوربین های تلویزیونی به ورزشگاه هاست، باید منتظر ماند و دید در فاصله کمتر از یک هفته به شروع رقابت های لیگ برتر سرنوشت پخش بازی ها چه خواهد شد؟

صدا و سیما در این مناقشه سه راه دارد. راه اول این است که مبلغ درخواستی لوح مهر را بپردازد که با توجه به سابقه ای که از مدیران تلویزیون داریم بعید است چنین اتفاقی بیفتد. راه دوم این است که از خیر پخش بازی ها بگذرد که احتمال رخ دادن این اتفاق هم زیاد نیست.

اما راه سوم که محتمل تر از دیگر گزینه هاست این است که صدا و سیما فسخ یکطرفه قرارداد را از سوی فدراسیون فوتبال غیرقانونی بداند و با توسل به قدرت بالایی که مسئولان این رسانه دارند، بتواند از تبصره ها و مفاد قانونی استفاده کند و حق پخش را دوباره در اختیار بگیرد.


ویدیو : بازی های لیگ برتر از تلویزیون پخش نمیشود؟