بازگشت ری به آغوش تهران؟! : دیوان عدالت اداری اعلام کرد كه پرونده شكایت سه ...


دیوان عدالت اداری اعلام کرد كه پرونده شكایت سه نفر از اعضای شورای شهر در مورد جدایی ری از تهران مختومه شده است ولی یكی از شاكیان پرونده می گوید این اقدام بر اساس یك قول و قرار انجام شده است. خبرگزاری مهر: دیوان عدالت اداری اعلام کرد كه پرونده شكایت سه نفر از اعضای شورای شهر در مورد جدایی ری از تهران مختومه شده است ولی یكی از شاكیان پرونده می گوید این اقدام بر اساس یك قول و قرار انجام شده است.

 مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری از پایان رسیدگی به پرونده جدایی ری از تهران در دیوان عدالت خبر داد.علی اکبر بختیاری اظهار داشت: با تلاش قاضی شعبه رسیدگی کننده، دو طرف این پرونده - نمایندگان شورای شهر و استانداری ــ سرانجام به تعامل رسیدند. وی افزود: با تعامل صورت گرفته از سوی دو طرف پرونده، رسیدگی به این پرونده در دیوان عدالت اداری پایان یافت.

وی درباره روند رسیدگی به این پرونده در دیوان عدالت اداری گفت: چندی قبل اعضای شورای شهر تهران در خصوص انتخاب شهردار شهر ری از سوی استانداری شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح کردند که پرونده به شعبه 28 ارجاع شد. وی افزود: اعضای شورای شهر تهران در شکایت خود اعلام کرده بودند با توجه به انتخاب آنها از سوی مردم تهران ، شمیرانات و شهر ری باید شهردار این مناطق نیز از سوی شورای شهر انتخاب شوند و انتخاب شهردار شهر ری از سوی استانداری خلاف قانون است.

 مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری ادامه داد: یکی از خواسته‌های اعضای شورای شهر تهران صدور دستور موقت برای جلوگیری از این انتخاب بود که قاضی پرونده با آن موافقت کرد و دستور موقت برای اجرایی نشدن انتخاب شهردار شهر ری از سوی استانداری صادر و به طرفین ابلاغ شد.

مردادماه سال جاری بود كه حكم استاندار تهران به محمدرضا محمودی، معاون هماهنگی و امور عمران استانداری برای اجرای طرح جدایی ری از تهران همه را غافلگیر كرد. این اقدام استانداری با مخالفت تعداد زیادی از اعضای شورای شهر و موافقت پروین احمدی نژاد خواهر رئیس جمهور و عضو شورای شهر تهران همراه بود. كش و قوس‌ها و مصاحبه‌ها ادامه داشت تا جایی كه موضوع جدایی ری از تهران به بحث داغ رسانه‌ها تبدیل شد.

 از مخالفت مهدی چمران رئیس شورای شهر تا علیرضا دبیر و هادی ساعی كه از اهالی ری بودند. مخالفان طرح جدایی ری از تهران معتقد بودند كه جدایی ری از تهران به ضرر ری است ولی استانداری تهران در پاسخ به مخالفان مدعی بود كه اگر ری از تهران جدا شود پول كلانی به سمت این شهر سرازیر شده و درآمدهای ری دیگر در تهران هزینه نمی شود. پاسخ مخالفان به استانداری با ارائه اسناد و مدارك همراه بود. شهرداری تهران اعلام كرد كه شهرری بیش از درآمدی كه دارد برایش هزینه شده است.


گفت‌وگو‌ها و مناظره‌های رسانه ای و تلویزیونی ادامه داشت تا اینكه خبر انتصاب شهردار جدید ری مخالفان این طرح را شوكه كرد.

شكایت سه عضو شورای شهر از استانداری تهران

بعد از اعلام این خبر در كمتر از 24 ساعت حسین علیقلی زاده با حكم استاندار تهران به عنوان شهردار ری منصوب شد و قرار شد معارفه شود. هر چند این اقدام با واكنش تند اعضای شورای شهر همراه بود ولی اقدام مرتضی طلایی، علیرضا دبیر و حسن بیادی از اعضای شورای شهر موجب شد تا شهردار جدید ری پایش به ام البلاد نرسد و گندم ری را میل نكند. این سه عضو شورای شهر طی شكایت رسمی در شعبه 28 دیوان عدالت بر علیه استانداری تهران به دلیل اقدام برای جدایی ری از تهران و انتصاب شهردار جدید شكایت كردند. پس از این اقدام استاندار تهران گفت: قطعا ما بر اساس قانون عمل می كنیم و باید ری از تهران جدا شود.

مجلس جدایی ری از تهران را منتفی كرد

شكایت و پیگیری آن از سوی شاكیان و دفاع استانداری در دیوان ادامه داشت تا اینكه اول بهمن ماه سال جاری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس دو فوریت طرح الحاق دو تبصره به ماده 11 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات كشوری كه بر اساس آن جدایی ری از تهران ممنوع می‌شود را مطرح كرده و به رای گذاشتند كه ابتدا دوفوریت این طرح رای نیاورد و بعد یك فوریت آن به رای گذاشته شد كه با 144 رای موافق ،46 رای مخالف و 14 رای ممتنع از 227 رای، یك فوریت این طرح تصویب شد.

طلایی: پرونده موقتا مختومه است

حالا پس از تصویب مجلس دیوان عدالت اداری اعلام كرده كه انگار پرونده شكایت اعضای شورای شهر از استانداری فعلا مسكوت مانده و مختومه شده است. مرتضی طلایی عضو شورای شهر و یكی از شاكیان این پرونده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می گوید: پرونده مختومه نشده است. قرار شد ما فعلا بر شكایت پافشاری نكنیم و استانداری هم اقدامی برای جدایی ری از تهران و انتصاب شهردار نكند. اگر استانداری بخواهد دوباره برمواضع خود پافشاری كند قطعا دوباره موضوع شكایت مطرح شده و پرونده به جریان می‌افتد.


ویدیو : بازگشت ری به آغوش تهران؟!