بازتاب شکست جمهوری‌خواهان در موضوع ایران : بازتاب شکست جمهوری‌خواهان در موضوع ...



ارتش جمهوری اسلامی ایران , جمهوری اسلامی ایران , پرچم جمهوری اسلامی ایران


بازتاب شکست جمهوری‌خواهان در موضوع ایران/ واکنش اوباما به رد طرح مخالفت با توافق/ حمایت مشترک سه رهبر اروپایی از توافق هسته‌ای

بازتاب شکست جمهوری خواهان در به رأی گذاشتن قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای، واکنش اوباما به رد قطعنامه مورد نظر جمهوری خواهان، ادامه تلاش های رهبر اکثریت سنا برای جلوگیری از اجرای توافق ایران، حمایت رهبران آلمان، فرانسه و انگلیس از توافق هسته ای و دفاع یک مقام سابق آمریکایی از نظام راستی آزمایی توافق، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، ناکامی جمهوری خواهان در به رأی گذاشتن قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای ایران، مهمترین موضوعی است که امروز مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 

خبرگزاری «رویترز» در این زمینه می نویسد طرح مورد حمایت جمهوری خواهان برای از مسیر خارج کردن توافق هسته ای ایران، روز پنجشنبه در سنای آمریکا با بن بست روبرو شد و این یک پیروزی مهم برای باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات آمریکا در زمینه سیاست خارجی است. در رأی گیری به منظور فراهم شدن زمینه برای بحث درباره این طرح، 58 نفر رأی موافق و 42 نفر نیز رأی مخالف دادند و این بدان معنی است که مخالفان توافق هسته ای ایران نتوانستند 60 رأی لازم را برای جلو بردن قطعنامه عدم تأیید توافق هسته ای ایران به دست آورند.

 

*****

 

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز مطلبی در این زمینه منتشر کرده و می نویسد اگرچه جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان راهبردهای دقیقه آخری خود را برای منحرف کردن این توافق بین المللی از مسیر خود ادامه خواهند داد، اما نتیجه به دست آمده در سنا تضمین کرد که طرح مربوط به رد توافق هسته ای ایران به میز اوباما نخواهد رسید. در نتیجه، می توان گفت توافق هسته ای ایران بدون مانع کنگره حرکت رو به جلوی خود را ادامه خواهد داد و این یک پیروزی دور از ذهن برای اوباما در برابر مخالفت جمعی جمهوری خواهان به شمار می رود که کنترل کنگره را در اختیار دارند. به این ترتیب، از هفته آینده اوباما آزاد خواهد بود تا اجرای توافق به دست آمده با ایران و کاهش تحریم های آمریکا را علیه این کشور آغاز کند.

 

*****

 

واکنش اوباما به اقدام شب گذشته دموکرات ها در جلوگیری از به رأی گذشته شدن قطعنامه مذکور، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است. این خبرگزاری می نویسد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه از رأی کنگره که به توافق هسته ای با ایران اجازه می دهد به حرکت به جلو ادامه دهد، تمجید کرد و گفت کار اکنون باید به اجرا و راستی آزمایی این توافق معطوف شود. اوباما با انتشار بیانیه ای اعلام کرده: «امروز، سنا یک قدم تاریخی برداشت و با رأی خود آمریکا را قادر ساخت تا برای اجرایی کردن توافق جامع و بلندمدتی که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می دارد، با شرکای بین المللی خود همکاری کند. این رأی برای دیپلماسی، امنیت ملی آمریکا و امنیت جهانی یک پیروزی محسوب می شود».

 

*****

 

با این حال، به نظر می رسد رهبر اکثریت سنا هنوز از یافتن روزنه ای برای موفقیت ناامید نشده و می خواهد تا آخرین لحظه به تلاش خود برای به رأی گذاشتن قطعنامه مذکور ادامه دهد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا اظهار داشته روز سه شنبه یک رأی گیری دیگر درباره قطعنامه عدم تأیید توافق هسته ای ایران برگزار خواهد شد. به عبارت دیگر، مک کانل جمهوری خواه قصد دارد پیش از ضرب الاجل نهایی 17 سپتامبر، این قطعنامه را بار دیگر بررسی به رأی بگذارد. در طرف مقابل، هری رِید، رهبر اقلیت سنا در واکنش به این اظهارات مک کانل در کنفرانسی مطبوعاتی گفت رأی گیری دوباره در روز سه شنبه «اتلاف وقت» خواهد بود و همان نتیجه ای را در پی خواهد داشت که در رأی گیری روز پنجشنبه به دست آمد.

 

*****

 

در تحولی دیگر مربوط به موضوع توافق هسته ای، رهبران انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار مقاله ای در روزنامه «واشنگتن پست» به حمایت از این توافق پرداخته و دلایل حمایت خود را نیز برشمرده اند. در این مطلب آمده: «کنگره آمریکا این هفته به توافقی رأی می دهد که کشورهای ما همراه با آمریکا، روسیه و چین برای مهار کردن برنامه هسته ای ایران با این کشور به امضا رسانده اند. این یک فرصت حساس در یک دوره پر ابهام بین المللی است تا در آن نشان دهیم دیپلماسی می تواند پیروز شود». در بخش هایی دیگر از این مقاله، نویسندگان اشاره می کنند: «ما از این توافق به طور کامل حمایت می کنیم؛ زیرا اهداف ما را محقق می سازد... این توافق بر اساس اعتماد یا هر فرضیه ای درباره اینکه ایران در 10 یا 15 سال دیگر چگونه خواهد بود، نیست. توافق بر اساس اصول دقیق و سفت و سخت نظارتی مکتوب است که قابل راستی آزمایی و پایدار خواهند بود».

 

*****

 

در نهایت، شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت و گویی را با یک مقام سابق آمریکایی انجام داده که وی در آن، از نظام راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی دفاع کرده است. جوئل رابین، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا اظهار داشته: «مخالفان توافق هسته ای در آمریکا هر کاری که می توانستند علیه این توافق انجام دادند. آنها می دانستند که بازی را می بازند، اما بازهم به تقلای خودشان ادامه دادند. نتیجه آرای سنا نیز موید همین مسئله است». وی افزوده: «این توافق حاوی جامع ترین رژیم راستی آزمایی است که تاکنون در جهان از طریق مذاکره به دست آمده است. دانشمندان و کارشناسان برجسته آمریکایی گفته اند که می توان کارها را با این توافق انجام داد. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده است می تواند کارها را انجام بدهد».

 

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو : بازتاب شکست جمهوری‌خواهان در موضوع ایران