بازتاب حمله تروریستی در پایتخت ترکیه/ عملیات القاعده، از سوریه تا ساحل عاج :



حمله ترکیه به سوریه , حمله تروریستی , حمله تروریستی در فرانسه

بازتاب حمله تروریستی شب گذشته ترکیه در رسانه های بین المللی و داخلی این کشور، حمله تروریست های القاعده به شهری در ساحل عاج، وقوع درگیری میان جبهه النصره و دیگر گروه های مسلح در شمال سوریه و اندک بودن احتمال حصول موفقیت در دور جدید مذاکرات صلح سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، وقوع انفجارهای تروریستی در پایتخت ترکیه، مهمترین موضوعی است که از شب گذشته تاکنون در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در یکی از مراکز شلوغ و پرتردد آنکارا، پایتخت ترکیه، سبب کشته شدن دستکم 34 نفر و زخمی شدن 125 تن دیگر شده است. این دومین حمله تروریستی از این نوع در آنکارا است که طی کمتر از یک ماه رخ می دهد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در واکنش به این واقعه گفته: «این حملات که تمامیت کشور و وحدت و یکپارچگی ملی ما را تهدید می کند، عزم ما را برای مبارزه با تروریسم کاهش نخواهد داد، بلکه ما را مصمم تر خواهد کرد». به گفته مقامات، گزارش های اولیه حاکی از آن است که حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) مسئول این حمله بوده است.


روزنامه «حریت» ترکیه، واقعه تروریستی شب گذشته را شکلی از «تروریسم عریان» خوانده و می نویسد با وجود صدور هشدارهای امنیتی و اطلاعاتی درباره احتمال وجود خودروهای بمبگذاری شده در محل حادثه، امکان جلوگیری از وقوع این حمله تروریستی میسر نشد. این انفجار یک روز پس از آن رخ داد که «پ.ک.ک» اعلام کرد به همراه 9 گروه کوچکتر مسلح و چپ گرا، جبهه ای واحد را علیه دولت ترکیه شکل داده است. به هر ترتیب، افزایش شمار حملات تروریستی در ترکیه و به ویژه در آنکارا، دولت را در موضعی دشوار قرار می دهد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، هر بار و پس از هر حمله، نشستی اضطراری را تشکیل داده اند و مردم ترکیه منتظرند تا نتیجه این نشست ها، افزایش یافتن امنیتشان باشد.

اما در شرایطی که طی ساعات اخیر، مرکز توجه بین المللی بیشتر بر انفجار آنکارا متمرکز بوده، در گوشه ای دیگر از جهان، یعنی در ساحل عاج نیز یک واقعه تروریستی سبب کشته شدن تعدادی از مردم شده است. به نوشته «وال استریت ژورنال»، افراد مسلح با حمله به یک شهر ساحلی در کشور ساحل عاج، دستکم 12 نفر را به قتل رساندند. وقوع این حمله در ساحل عاج که کشوری آرام در غرب آفریقا به شمار می رود، حکایت از آن دارد که تروریست ها در منطقه، در حال گسترده کردن دامنه فعالیت و عملیات خود هستند. بر اساس گزارش ها، دستکم پنج تبعه کشورهای خارجی و یک کودک در میان قربانیان این حمله تروریستی بوده اند. دولت اعلام کرده که نیروهای امنیتی، شش تن از مهاجمان را کشته اند. گروه موسوم به «القاعده در مغرب اسلامی» که از شاخه های گروه تروریستی القاعده است و در ماه های نوامبر و ژانویه حملاتی را در مالی و بورکینا فاسو انجام داد، مسئولیت حمله دیروز را بر عهده گرفته است.


همزمان در سوریه نیز تروریست های وابسته به القاعده دست به انجام عملیاتی علیه دیگر گروه های مسلح زده اند. به نوشته روزنامه «نشنال» امارات، تروریست های عضو جبهه النصره، از گروه های وابسته به القاعده، به یک شهر تحت کنترل معارضین مسلح در شمال سوریه حمله کرده و ضمن به اسارت گرفتن شماری از معارضین، یک انبار سلاح متعلق به گروه «ارتش آزاد سوریه» را غارت کرده اند. از دو هفته پیش که روند آتش بس در مناطق مورد منازعه دولت سوریه و معارضین آغاز شده، تروریست های جبهه النصره به همراه دیگر گروه های همسو، تلاش دارند مناطق تحت کنترل معارضین در استان ادلب را به کنترل خود درآورند. واحد 13 ارتش آزاد اعلام کرده در جریان حمله اخیر جبهه النصره که با مشارکت گروه «جند الاقصی» انجام گرفته، دستکم هفت تن از نیروهای ارتش آزاد کشته شده اند.

در نهایت، در مطلبی دیگر درباره سوریه، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» به موضوع برگزاری دور جدید مذاکرات بین المللی صلح سوریه پرداخته و نشانه های دستیابی به موفقیت در این مذاکرات را اندک دانسته است. به نوشته این سایت، مذاکرات برای پایان دادن به پنج سال جنگ در سوریه، در حالی قرار است از روز دوشنبه آغاز شود که نشانه های اندکی مبنی بر تمایل دولت بشار اسد و همچنین گروه های معارض به دادن امتیازات لازم جهت مصالحه و دستیابی به صلح وجود دارد. سازمان ملل اعلام کرده تلاش دارد طرفین را به سوی دستیابی به توافقی جهت دوره گذار سیاسی در سوریه سوق دهد. این کار بر مبنای نقشه راهی انجام خواهد گرفت که پیش از این مورد توافق قدرت های بزرگ قرار گرفته و ناظر بر یک دوره انتقالی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه است.


 اخبار  بین الملل  -  تابناک


ویدیو : بازتاب حمله تروریستی در پایتخت ترکیه/ عملیات القاعده، از سوریه تا ساحل عاج