بازتاب توافق در رسانه‌های اسلوونی : توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در رسانه‌های ...


توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در رسانه‌های اسلونی بازتاب گسترده‌ای داشت. خبرگزاری ایسنا: آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران که همه منتظر واکنش او بودند، واکنش مثبتی به توافق پیرامون برنامه هسته‌ای ایران نشان داد.

روزنامه پریمورسکه نویتسه - فرصت‌ها در بازار ایران در زمینه صنایع، لوجستیک، گردشگری و انرژی هستند. کارگزاران اقتصادی به سخت بودن بازار ایران واقف هستند، ولی برای این چالش آمادگی دارند.

سامو خریبار میلیچ رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اسلوونی در حاشیه نشست گروه راهبردی اسلوونی گفت: ما تاکنون هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ دیپلماسی ایران را نادیده گرفته‌ایم.

وی افزود: به ارزیابی من بستن سفارت اسلوونی در ایران در دو سال و نیم قبل اشتباه بزرگی بود. ایران بازار بزرگی است که صنایع اسلوونی در آن شناخته شده اند. در زمینه لوجیستیک، گردشگری و انرژی نیز امکاناتی وجود دارند. خریبار گفت: شرکت های اسلوونیای قادرند از فرصت ها در بازار ایران استفاده کنند ولی گرم شدن دیپلماسی و افتتاح هر چه سریعتر سفارت در تهران ضروری است.

وی تصریح کرد: البته تجارت با ایران طی سال های گذشته دائماً در جریان بوده است. شرکت های اسلوونیایی به عنوان نمونه از طریق ترکیه، ارمنستان و هند با ایران کار می کردند، ولی این روند، کار را سخت می کند. با گرم شدن روابط، تجارت مستقیم انجام خواهد شد و این به مفهوم قابلیت رقابت پذیری بیشتر و تجارت سریعتر است.

یانز اشکرابتس رئیس شرکت بزرگ ریکو گفت: برای چنین لحظه ای آماده بودیم. لذا همراه با چند شرکت پایه‌های درحال راه اندازی یک دفتر نمایندگی در تهران هستیم که طی روزهای آینده تاسیس خواهد شد. زمینه های انرژی، اکولوژی و تهیه تجهیزات تکنولوژی، از جمله فرصت های همکاری این شرکت است. رئیس شرکت ریکو گفت: به ارزیابی ما اسلوونی از دوران یوگسلاوی سابق، رزومه و سابقه خوبی را در بازار ایران دارد.

آندری بوژیچ رئیس شرکت محصولات شیشه ای خراستنیک عنوان نمود که این شرکت چندین سال است که به بازار ایران صادرات دارد؛ هم در دوران خوب و هم در دوران بد. شیشه در ایران خیلی محبوب است، چرا که آنها همه تولیدات خود از چای گرفته تا قهوه را در بسته بندی شیشه ای سرو می کنند. بازار ایران بازار سنتی ماست. سال گذشته امیدوار بودیم که توافق حاصل شود. با این توافق، درآمد نفتی ایران افزایش خواهد یافت و واردات راحت‌تر خواهد بود.

دوشان بوشن رئیس انجمن خودروسازان اسلوونی نیز از توافق حاصله خرسند است. وی گفت: من انتظار نتیجه کوتاه مدت برای شرکت های اسلوونی ندارم، ولی در میان مدت و دراز مدت بازار ایران می تواند برای شرکت های ما که علاقمند به این بازار هستند موثر باشد. وی معتقد است که ایران می تواند بازار جالبی باشد، خصوصاً در حالی که بازارهای دیگر بازار بسته می شوند. چون بحران روسیه و اوکراین طولانی شده است، بازار ایران می تواند آلترناتیو مناسبی باشد.

حجم مبادلات تجاری بین ایران و اسلوونی بعد از سال 2002 هرگز از 100 میلیون یورو فراتر نرفته است. مبادلات دو کشور در سال گذشته 22 میلیون یورو بود. در سال 2011 مبادلات بین ایران و اسلوونی 96.6 میلیون یورو بوده است.

روزنامه دلو - بوریس چی بِی خبرنگار این روزنامه در مقاله‌ای تحت عنوان "تانگوی پرشین" با اشاره به توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی می نویسد: جزئیات در این رابطه که چه چیزهایی در متن توافق در رابطه با برنامه هسته ای ایران نوشته شده هنوز معلوم نیست، ولی حداقل یک اصل در این رابطه که توافق کاملاً بد نیست وجود دارد و آن این است که کرکس ها در هر دو طرف، مخالف این توافق هستند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل این توافق را " بزرگترین اشتباه تاریخی" نامید. حکومت تل‌آویو هشدار می دهد که غرب در مقابل ایران تسلیم شده. وزیر علوم و تکنولوژی اسرائیل از "دوستان" خود در کنگره آمریکا خواست این "توافق بد" را رد کنند.

نمایندگان کنگره آمریکا که نتانیاهو نزد آنها بیشتر از باراک اوباما رئیس جمهور این کشور محبوبیت دارد، دو ماه فرصت دارند این توافق را تائید و یا رد کنند. لذا مذاکرات در رابطه با توافق هسته ای ایران هنوز پایان نیافته بلکه فقط از سطح بین المللی به نبرد سیاسی داخلی آمریکا منتقل شده است.

جای تعجب نیست کسانی که در آن سوی آب ها هستند اگر بخواهند با رهبران آمریکا صحبت کنند و خواهان اطلاع از سیاست آمریکا باشند، نمی دانند با چه کسی باید تماس بگیرند.

اگر سیاست آمریکا علی رغم شکاف های داخلی و مداخله اسرائیل به گونه ای که امضا کنندگان آمریکایی توافق در مذاکرات نشان دادند باشد، اوباما سرانجام به موفقیتی دست خواهد یافت که دریافت جایزه صلح نوبل را که "به صورت اعتباری" به وی داده شده، توجیه می کند.

خبرگزاری اسلوونی (STA)- باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده روز سه شنبه 23 تیر 1394 چندین مکالمه تلفنی با رهبران جهان در خصوص توافق پیرامون برنامه هسته‌ای ایران داشت. برخی مکالمات با رهبران خوشحال کننده بود و برخی از رهبران نیز از این توافق دل خوشی نداشتند. مورد آخر مربوط به مکالمه تلفنی با رهبران اسرائیل و عربستان سعودی است.

خبرگزاری اسلوونی (STA)- هیات مذاکره کننده که پس از دو سال کار سخت امروز سه شنبه 23 تیر 1394 توانست به توافقی تاریخی برسد و پرونده هسته‌ای ایران را ببندد یک عضو اسلوونیایی به نام کلمن پولاک نیز داشت.

وی در مصاحبه با خبرگزاری اسلوونی (STA) گفت: مذاکره کنندگان بر این باورند که وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اند. وی همچنین ادامه داد که به عنوان یک دیپلمات اسلوونیایی مشارکت در این مذاکرات تاریخی فرصتی استثنائی برای او بوده است.

خبرگزاری اسلوونی (STA)- در 23 تیر 1394 بازار بورس اروپایی تحت تاثیر حل دو بحران قرار داشت- بحران یونان و ایران. درحالی که مساله یونان هنوز باز است، ایران و جامعه بین الملل به توافقی تاریخی دست یافتند. قیمت‌ سهام در بازارهای اصلی بورس در اروپا با رشدی کم روبرو بوده‌اند. همچنین ارزش یورو نیز با افزایشی کم روبرو بوده است.

روزنامه دلو - مذاکرات تاریخی و توافق با ایران به مفهوم امید تازه است. به گفته منابع دیپلماسی در شرایط ایده آل اولین گام های توافق توسط دو طرف در نیمه اول سال آینده برداشته خواهد شد. این گزارش به تعهدات دو طرف اشاره کرده و می نویسد: ایران باید امکان بازرسی از اماکن هسته‌ای خود را به بازرسان آژانس فراهم سازد؛ سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا نیز باید تحریم هایی را که به اقتصاد ایران به ویژه بخش نفت آسیب رسانده، لغو کنند.

سایت 24 ساعت - رهبران جهان از توافق تاریخی بین ایران و گروه شش استقبال کردند. مذاکرات طولانی بود. این توافق، امکان همکاری بین غرب و ایران را ممکن می کند، زیرا تحریم های متعددی لغو خواهند شد. در این گزارش به استقبال وزارت امور خارجه اسلوونی از توافق اشاره شده است.

گزارش مزبور می افزاید: رئیس جمهوری گفت: ایران هرگز سعی نخواهد کرد به سلاح هسته ای دست پیدا کند. روحانی تضمین نمود که ایران با اجرا و یا بدون اجرای این توافقنامه هرگز سعی نخواهد کرد به سلاح هسته ای دست پیدا کند. روحانی افزود: در توافق لغو " تحریم های ظالمانه و غیر انسانی" که سالها اقتصاد ایران را فلج کرده بود پیش بینی شده است.

بر اساس گزارش مزبور، اوباما از کنگره آمریکا خواست مشکل ایجاد نکنند.

سایت رادیو و تلویزیون اسلوونی: در وین توافقی تاریخی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران را منعقد کردند.


ویدیو : بازتاب توافق در رسانه‌های اسلوونی