بازار مكاره اینترنتی برای لوازم آرایشی : چندی پیش دبیر انجمن داروسازان ایران ...


چندی پیش دبیر انجمن داروسازان ایران نسبت به خرید اینترنتی دارو هشدار داد و اعلام كرد كه عرضه دارو در اینترنت، غیرمجاز و عرضه سایر اقلام غیردارویی فقط از طریق وب‌سایت داروخانه‌ها مجاز است. روزنامه آرمان: چندی پیش دبیر انجمن داروسازان ایران نسبت به خرید اینترنتی دارو هشدار داد و اعلام كرد كه عرضه دارو در اینترنت، غیرمجاز و عرضه سایر اقلام غیردارویی فقط از طریق وب‌سایت داروخانه‌ها مجاز است.

مهدی سجادی با اشاره به هشدار پلیس فتا درباره داروخانه‌های آنلاین گفت: موضوع تقلب، قاچاق و تغییر تاریخ مصرف دارو، مكمل‌های غذایی و تجهیزات پزشكی یكی از مشكلات شایع در عرصه جهانی است كه متاسفانه بازار ایران نیز به این مشكل مبتلا شده است.

او درباره داروخانه‌های اینترنتی تاكید كرد: موضوعی به نام «داروخانه‌های اینترنتی» به معنای مستقل آن، وجود خارجی ندارد و تنها موضوعی كه در فضای مجازی وجود دارد آن است كه داروخانه‌های قانونی سراسر كشور مجاز به راه‌اندازی وب‌سایت اینترنتی و عرضه اقلام غیردارویی برابر ضوابط اعلامی سازمان غذا و دارو و تحت نظر دكتر داروسازی كه به عنوان مسئول فنی به وزارت بهداشت معرفی كرده‌اند، هستند.

دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به غیرقانونی بودن عرضه دارو از طریق اینترنت تاكید كرد: براساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، عرضه دارو صرفا از طریق داروخانه‌ها مجاز است و در این زمینه هیچ‌گونه فروش اینترنتی نیز جنبه قانونی ندارد و داروخانه‌های سراسر كشور حق فروش دارو از طریق وب‌سایت‌های خود را ندارند.

وقتی سلامتی بازیچه می‌شود

مریم مسئول سالن یكی از آرایشگاه‌های واقع در خیابان ستارخان است. او درباره خرید آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی به «آرمان» می‌گوید: بیشتر مراكز، سایت‌ها و كانال‌ها در دنیای مجازی از طریق واسطه به این محصولات دسترسی دارند و اغلب محصولات یا تقلبی یا تاریخ مصرف گذشته به مشتری‌ها عرضه می‌شود.

 برای مثال چندی پیش فردی كه نمایندگی یكی از محصولات معروف آرایشی را دارد با من تماس گرفت و از من خواست تا در آرایشگاه این محصولات را با ۲۰ درصد تخفیف به فروش برسانم. به گفته او بعد از تحقیق فراوان متوجه شدم كه این محصولات آرایشی با مارك شركت معروف در زیرزمینی حوالی كرج تولید می‌شود! محصولات آرایشی با پوست و چشم افراد در تماس است و اینكه برخی افراد با ساده‌انگاری این محصولات را با امید چند درصد تخفیف خریداری می‌كنند باید بدانند كه جان و سلامتی خود را به بازی گرفته‌اند.

او می‌گوید: چندی پیش یكی از اقلام لوازم آرایش را در خارج از كشور به قیمت گزافی تهیه كردم، اما هم‌اكنون همان محصول با همان بسته‌بندی به قیمت ارزان در مترو به فروش می‌رسد. این امر نشان می‌دهد كه افراد متقلب در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی ماهرانه به فعالیت می‌پردازند. به گفته او با این تفاسیر فروش محصولات آنلاین با كم و كاستی‌های فراوانی در كشور ما رو‌به‌رو است.

تبلیغات فانتزی و مصرف كالاهای نامرغوب

نرگس به خرید‌های آنلاین در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی چندان توجهی ندارد و معتقد است: در این نوع خرید‌ها صحت و سقم محصولات چندان مشخص نیست. در بسیاری از مواقع آنچه در تصویر و تبلیغات به نمایش گذاشته شده با واقعیت موجود متفاوت است. با این تفاسیر ترجیح می‌دهم به جای خرید با استرس به شكل حضوری خرید كنم. چندی پیش در یكی از شبكه‌های معروف كه در همه زمینه‌ها تخفیف ارائه می‌دهد عضو شدم و بعد از خریداری محصولات متنوع و استفاده از خدمات آن متوجه فعالیت آن بر پایه تبلیغات كاذب و بزرگنمایی‌های متداول در تبلیغات شدم.

 در ضمن در سال‌های اخیر یك شركت عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی با عضو‌پذیری از مشتریان در كشور به فعالیت می‌پرداخت، اما چندی بعد این محصولات از بازار جمع‌آوری شد. حال كه چند سالی از این موضوع گذشته است، در برخی مغازه‌ها با عرضه اقلام زنانه همچون بلوز، روسری، شال و... این محصولات آرایشی و بهداشتی به‌عنوان هدیه در اختیار مشتری‌ها قرار داده می‌شود. این در حالی است كه با گذشت چند سال از این اتفاق بی‌شك تاریخ مصرف این محصولات نیز به سر رسیده است. متاسفانه در كشور ما آن‌طور كه باید و شاید به سلامت محصولات آرایشی و نحوه تهیه آنها توجه نمی‌شود و هنوز نگرش‌ها نسبت به این محصولات فانتزی است تا بهداشتی.

نبود فضای مجازی رسمی در حوزه بهداشت و درمان


یك پزشك داروساز درباره داروخانه‌های آنلاین و فعالیت این مراكز به «آرمان» می‌گوید: تاكنون از سوی وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو هیچ مجوزی تحت عنوان فعالیت داروخانه‌های آنلاین صادر نشده است. او می‌افزاید: اگر در فضای مجازی فعالیتی تحت عنوان خرید آنلاین و خدماتی از این قسم مشاهده شود باید با بررسی شماره ثبت و پروانه داروخانه از صحت و سقم فعالیت‌های آن آگاه شد.

 به گفته این پزشك داروساز برخی داروخانه‌ها با راه‌اندازی سایت مبادرت به فروش آنلاین در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی می‌كنند، اما اگر از این طریق دارو یا داروهای نایاب به فروش برسد، بی‌شك فعالیت آنها غیرقانونی است. در ضمن عرضه محصولات آرایشی از طریق آنلاین نیز چندان مورد تایید نیست چون هر یك از محصولات باید متناسب با ویژگی‌های پوستی افراد باشد و فقط به صرف فروش اینترنتی نمی‌توان به این محصولات اعتماد كرد.

به‌ مجوز محصولات آرایشی و بهداشتی توجه كنید

یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره خرید محصولات آرایشی و بهداشتی در كشور به «آرمان» می‌گوید: ایران بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان غذا و دارو یكی از پرمصرف‌ترین كشورها در زمینه استفاده از محصولات آرایشی است. عابد فتاحی می‌افزاید: بارها از سوی وزارت بهداشت و درمان و دیگر سازمان‌های مسئول اعلام شده است كه به مصرف اقلام مورد تبلیغ در ماهواره‌ها و فضای مجازی هیچ اطمینانی وجود ندارد و هر نوع مواد غذایی، خوراكی، آشامیدنی و دارویی فقط در صورت تایید از سوی وزارت بهداشت مجوز مصرف خواهد داشت، اما باز در كشور شاهد مصرف انبوه این محصولات هستیم. این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینكه از مردم خواستار استفاده محصولات مورد تایید از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت هستم، تاكید می‌كند: مصرف هر یك از محصولات آرایشی و بهداشتی باید با صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت باشد، در غیر این صورت مصرف این محصولات عواقب سنگینی برای افراد به همراه خواهد داشت.

فتاحی می‌گوید: متاسفانه در بین برخی از افراد جامعه اینچنین جا افتاده است كه گرانی محصولات آرایشی ایمنی سلامت این محصولات نیز است. آنها باید بدانند كه این طرز تفكر به هیچ عنوان علمی و اصولی نیست. در ضمن برخی افراد محصولات داخلی را بی‌‌كیفیت قلمداد می‌كنند، این در حالی است كه محصولات تولید داخل با نظارت كارشناسان امر، متناسب با شرایط آب و هوایی كشور و با تایید سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت تولید می‌شود.

به گفته او با توجه به تبلیغات ماهواره‌ای خواهید دید كه بیشتر موضوع تبلیغات در زمینه‌های محصولات آرایشی و بهداشتی و رنگ مو و ... است. این تبلیغات در شرایطی انجام می‌شود كه هیچ مجوزی از سوی سازمان غذا و درمان كشور برای توزیع این محصولات در بازار وجود ندارد. برای مثال در تبلیغات ماهواره كشور تركیه انواع و اقسام این محصولات مشاهده می‌شود، ‌اما باید توجه داشت كه تبلیغ این محصولات در ماهواره به دلیل مسائل اقتصادی و كسب سود است و به نوعی سلامت افراد با مصرف این داروها در خطر است.

فتاحی درباره كم و كیف خرید‌های آنلاین محصولات بهداشتی در كشور تصریح می‌كند: تاكنون وزارت بهداشت و درمان برای خرید‌های آنلاین مجوز صادر نكرده است. كمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای ممانعت از مصرف دارو، وسایل آرایشی، آشامیدنی و غذایی بدون مجوز طرحی ارائه كرده است. او می‌گوید: عدم عرضه این محصولات غیراستاندارد دغدغه وزارت بهداشت و كمیسیون بهداشت و درمان مجلس است. با آگاه‌سازی مردم و فرهنگسازی باید جلوی عرضه محصولات آرایشی را گرفت تا بدین ترتیب از بروز صدمات احتمالی ناشی از مصرف این محصولات جلوگیری كرد.


ویدیو : بازار مكاره اینترنتی برای لوازم آرایشی