بازار سیاه خرید و فروش مجوزهای واردات گوشت قرمز! :     به دنبال اعتراض دامداران ...



 

راهنمای خرید گوشت قرمز , بازار خرید و فروش خودرو در جاده رکود , بازار خرید و فروش خودرو چیتگر

 

به دنبال اعتراض دامداران به افزایش واردات گوشت قرمز منجمد، قرار بود تعرفه ۳۵ درصدی برای واردات این محصول كه از سال گذشته صفر شده بود، مجددا اعمال شود اما نه تنها اینگونه نشد بلكه به گفته رییس هیات مدیره مركز همكاری های امور دام مجوزهای واردات گوشت قرمز به قدری صادر شده كه عده ای این مجوزها را خرید و فروش كرده و بازار سیاه در این میان به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، واردات گوشت قرمز ابتدا در حد ۵۰ هزار تن و به عنوان مصرف صنایع كشور صورت گرفت اما هم اكنون در مغازه های سطح شهر در اختیار مصرف كنندگان قرار می گیرد؛ درصورتیكه كشورمان یكی از تولیدكنندگان مرغوب گوشت قرمز در جهان محسوب می شود و به گفته مسئولان وزارت جهاد كشاورزی در تولید این محصول استراتژیك در مرز خودكفایی قرار دارد و حدود ۸۰ هزار تن واردات برای جبران كمبود تولید داخل لازم است اما هر ساله بسیار بیشتر از این میزان از كشورهای هندوستان، پاكستان، برزیل و ... وارد می شود كه تولید داخل را تحت تاثیر سوء قرار داده است.

هم اكنون نیز میزان مجوزهای صادر شده برای واردات گوشت های منجمد كه به عنوان تنظیم بازار و مصرف پادگانها و بیمارستانها داده می شود در سطح شهر هم عرضه می گردد كه تولیدكنندگان را با مشكل مواجه كرده و انگیزه تولید را با وجود ظرفیت های بالا از بین برده است.

سعادت الله عباسی معاون وزیر جهاد كشاورزی شرایط تولید گوشت قرمز در سال جاری را مناسب ارزیابی و اظهار می كند: سال گذشته ۹۳۳ هزار تن گوشت قرمز در كشور تولید شد كه امسال حدود سه درصد افزایش خواهد داشت و همچنین سال گذشته كمتر از ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز به منظور ذخیره استراتژیك و اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها وارد شد كه امسال میزان نیاز به واردات كمتر خواهد بود و حدود ۸۰ هزار تن گوشت قرمز منجمد به منظور ذخیره سازی و تامین كمبود نیاز كشور وارد می شود.

درحالی كه رییس هیات مدیره مركز همكاری های امور دام از بازار سیاه خرید و فروش مجوزهای واردات گوشت های یخی خبر داده و اظهار می كند: واردات به حدی است كه بازار از گوشت های منجمد ارزان و با كیفیت بسیار پایین اشباع شده و میزان مصرف گوشت داخلی نیز در این میان كاهش یافته است.

به گفته وكیلی گیلانی درپی افزایش ۴۰ تا۵۰ درصدی قیمت انواع علوفه دامی و ركود بازار فروش دام زنده در پی واردات بی رویه، بسیاری از پرواربندان، پرواربندی ندارند كه با ادامه این روند نه تنها خودكفا نخواهیم شد بلكه تولید كاهش می یابد؛ كمااینكه هم اكنون هم به دلیل شرایط نامساعد، تولید كاهش یافته است.

درحال حاضر سالانه بیش از ۹۳۰ هزار تن گوشت قرمز در كشور تولید می شود كه با توجه به مصرف سرانه ی ۱۲ كیلوگرم، سالانه ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار تن نیاز كشور است و در مرز خودكفایی این محصول پروتئینی استراتژیك قرار داریم اما دامداران معتقدند دلالان نمی گذارند بازار سالم باشد و تولید ادامه یابد. از سوی دیگر دام زنده همچنان به صورت قاچاق وارد كشور می شود كه همواره دام های داخلی و دامداری ها را در معرض تهدید بیماری تب برفكی قرار می دهد.

به گفته رییس هیات مدیره مركز همكاری های امور دام سال گذشته تنها با توزیع گندم درجه دو ۱۵ درصد از نیاز علوفه دامداری ها تامین شده و امسال نیز هنوز هیچ علوفه ای برای تولیدات دامی توزیع نشده در حالیكه بازار جو با قیمت كیلویی ۴۲۰ تومان به دست دلالان افتاده است.

گفتنی است چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی نیز از وضیت تولیدات گوشتی و پروتئینی كشور ابراز رضایت كرد و گفت: با اقدامات انجام شده، ۹۰ درصد گوشت مورد نیاز کشور به راحتی در داخل تامین می شود و كمتر از ۱۰ درصد نیازمان باید از طریق واردات جبران گردد.

خلیلیان تاکید کرد: خوشبختانه واردات گوشت کنترل شده و ضابطه مند است و وزارت جهاد کشاورزی، واردات گوشت را در حد همان ۱۰ درصد مورد نیاز محدود کرده كه این میزان واردات در اختیار پادگان ها، مراكز آموزشی، بیمارستان ها و نهادها و ارگان هایی كه پرمصرف هستند، قرار می گیرد.....  /  گزارش : خبرگزارى ایسنا

 

 


ویدیو : بازار سیاه خرید و فروش مجوزهای واردات گوشت قرمز!