بازار خودرو از خواب زمستانی بیدار شد : با افزایش خرید و فروش رخ داد بازار خودرو ...



با افزایش خرید و فروش رخ داد

بازار خودرو از خواب زمستانی بیدار شد

با ورود به سومین ماه بهار ۹۲، بازار خودرو کم کم از خواب زمستانی خود بیدار می‌شود.

بازار خودرو که گویی در پی جنبش کاهش قیمت‌ها دچار انجماد شده بود و خرید و فروشی از سوی مصرف‌کنندگان در آن انجام نمی‌شد، حالا و بعد از مشخص شدن قیمت‌ها، فعالیتش را از سر گرفته است. 

به گفته فعالان بازار بعد از چند ماه رکود در خرید و فروش و در حالی که مصرف‌کنندگان به امید کاهش قیمت‌ها دست از خرید کشیده بودند، حالا و با مشخص شدن قیمت‌ها خرید و فروش خود را آغاز کرده‌اند. اما جنب و جوش بازار روند صعودی قیمت‌ها را نیز در پی داشته که به نظر می‌رسد این اتفاق در نتیجه افزایش تقاضا در بازار رخ داده باشد؛

چراکه بسیاری از مشتری‌ها با وجود نیاز به خودرو به امید کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت‌ها، چند ماه دست از خرید کشیده بودند و از نیاز خودشان صرف نظر کرده بودند.

پیش از این کارشناسان دلیل توقف خرید و فروش را قبول نکردن قیمت‌های جدید از سوی مشتری‌ها اعلام کرده بودند، اما حالا به نظر می‌رسد که زمان، مساله افزایش قیمت‌ها را برای مشتری‌ها حل کرده است و آنها بالاخره قیمت‌های جدید را باور کرده‌اند.

آن طور که از خانواده ۲۰۶ خبر می‌رسد، تنها V8 مدل صندوقدار این خانواده با افزایش قیمت یک میلیون تومانی همراه بوده و دیگر مدل‌های این خانواده تغییر قیمتی نداشته‌اند.

بر همین اساس ۲۰۶ تیپ ۲ مانند هفته گذشته با قیمت ۳۵ میلیون تومان معامله می‌شود، تیپ ۵ و تیپ ۶ نیز به ترتیب روی ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۵۱ میلیون تومان باقی مانده‌اند.

صندوقدارهای دیگر هم ثبات قیمت داشته‌اند، تیپ V9 هم‌اکنون ۵۲ میلیون تومان است و V20 نیز ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. اما رقیب هم‌وطن پژو در هر دو مدل خود با افزایش قیمت همراه بوده است. 

هرچند قیمت رسمی تندر ۹۰ هنوز مشخص نیست، اما این خودرو در مدل E2 ایران خودرویی با یک میلیون افزایش قیمت به ۳۳ میلیون تومان رسیده است و در مدل پارس خودرویی خود نیز با افزایشی یک میلیون و پانصد هزار تومانی به ۳۴ میلیون تومان رسیده است. مدل E1 نیز این هفته به ۳۱ میلیون تومان رسید که نشان از افزایش قیمتی یک میلیون تومانی در این خودرو دارد. 

اما این میزان افزایش قیمت در تمام مدل‌های تندر ۹۰ می‌تواند از پرطرفدار بودن این خودرو و افزایش تقاضای آن در میان مشتریان حکایت داشته باشد.

سراغ پژو ۴۰۵ که از قدیمی‌های پژو محسوب می‌شود، برویم. این خودرو نیز این هفته با افزایش قیمت همراه بوده است. به این ترتیب ۴۰۵ بنزینی گامی ۲ میلیونی در بازار برداشت و از ۲۴ میلیون به ۲۶ میلیون تومان رسید. مدل دوگانه‌سوز آن نیز با افزایشی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی هم‌اکنون ۲۷ میلیون تومان قیمت دارد.

پژو پارس نیز از دیگر مدل‌های بازار است که با افزایش قیمت همراه بوده است. پارس سال با ۲ میلیون تومان افزایش قیمت به ۳۳ میلیون تومان رسید، اما اگر خریدار پارس دوگانه‌سوز هستید بدانید که این خودرو با جهشی ۳ میلیون تومانی هم‌اکنون ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

اما سراغ دیگر محصول ایران خودرو می‌رویم، سمند LX که زمانی در بازار نایاب شده بود این هفته با ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

رانا، تازه‌واردترین محصول ایران خودرو نیز بدون تغییر بوده و روی ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باقی‌مانده است.

تیبا در مرز ۲۰ میلیون تومانی شدن

اما با وجود افزایش قیمت نسبی بیشتر مدل‌ها در بازار، خانواده پراید افزایش قیمت چندانی را تجربه نکرد و تقریبا ثابت ماند؛ چراکه تنها دو مدل ۱۳۲ و تیبا با افزایش قیمت اندکی همراه بوده‌اند و بقیه مدل‌ها قیمت ثابت داشتند.

بر همین اساس پراید ۱۳۲ با ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و تیبا نیز افزایش قیمتی ۷۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد تا به مرز ۲۰ میلیون تومان برسد، این خودرو هم‌اکنون در بازار ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد. اما ۱۱۱ و ۱۳۲ ثابت بودند و به ترتیب ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

اما از میان خودروهای لوکس سایپا نیز تنها نیسان تیانا با افزایشی ۳میلیون تومانی همراه بود، این خودرو هفته گذشته نیز همین میزان افزایش قیمت را تجربه کرد تا به این ترتیب قیمت این خودرو در این هفته به ۱۴۲ میلیون تومان برسد.

ماکسیما و مگان؛ اما هفته آرامی را پشت سر گذاشتند و به ترتیب روی ۱۱۵ و ۸۲ میلیون تومان باقی ماندند.

فعالان بازار این میزان افزایش قیمت‌هایی را که در این هفته برای خودرو اتفاق افتاده است ناشی از افزایش تقاضا و نیاز واقعی مصرف‌کنندگان می‌دانند و نقش دلالان را در این افزایش قیمت‌ها رد می‌کنند؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که بازار برای مدتی از افزایش کاذب قیمت‌ها در امان باشد./دنیای اقتصاد

 

 

 


ویدیو : بازار خودرو از خواب زمستانی بیدار شد