بادكنك دولت بزرگ‌تر می‌شود. :       مقایسه قوانین بودجه سال‌های ۸۶ و ۸۷ نشان ...



 

رویای فرمانروای بزرگ , هفته دولت , هتل بزرگ شیراز

 

 

مقایسه قوانین بودجه سال‌های ۸۶ و ۸۷ نشان می‌دهد كه بودجه عمرانی نهاد ریاست جمهوری از ۶/۱۴۸ میلیارد ریال به ۴/۳۵۷ میلیارد ریال افزایش یافته كه این گزارش مقایسه‌ای حاكی از رشد ۵/۱۴۰ درصدی تنها برای نهاد ریاست جمهوری دارد.

 

 

بخش‌خصوصی هر روز كوچك‌تر و اقتصاد دولتی روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود ‎؛ این موضوع را می‌توان به راحتی در بررسی‌های آماری و گزارش‌های رسمی دولت دید.

 


به گزارش ایلنا، بزرگ شدن حجم دولت طی چهار سال گذشته اگر چه بر خلاف نص صریح قانون است، اما چشم پوشی براین ماده قانونی كه دو مجلس ششم و هفتم آن را به تصویب رسانده‌اند، امروز موضوعی پیش پا افتاده است. دركنار سازمان‌ها و نهادهایی كه دولت به بهانه‌های مختلف اقدام به تاسیس آنها كرده، حجم استخدام‌های دولتی نیز افزایش یافته است، این درحالی است كه قانون برنامه چهارم توسعه تاكید كرده كه بار مالی استخدام‌های دولتی كه تعهد دولت را برای سال‌های آینده افزایش خواهد داد، باید در پایان برنامه چهارم به كمترین میزان می‌رسید. از سوی دیگر بزرگ شدن حجم فیزیكی دولت در بودجه‌های سنواتی اكنون به موضوعی قانونی تبدیل شده و نكته جالب آنجاست كه دولت در مواجه با اعتراض‌های كارشناسی به ادامه انجام این كار مبادرت می‌ورزد.

 


مقایسه دو بودجه ۸۶ و ۸۷ خود گویای این موضوع است كه علاوه بر افزایش حجم عمومی دولت، ساختمان‌سازی و توسعه فضاهای فیزیكی تحت عنوان مجموعه دولت در دو سال اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است.

 


براساس این گزارش، مقایسه قوانین بودجه سال‌های ۸۶ و ۸۷ نشان می‌دهد كه بودجه عمرانی نهاد ریاست جمهوری از ۶/۱۴۸ میلیارد ریال به ۴/۳۵۷ میلیارد ریال افزایش یافته كه این گزارش مقایسه‌ای حاكی از رشد ۵/۱۴۰ درصدی تنها برای مجموعه نهاد ریاست جمهوری دارد. این درحالی است كه مجموعه كاركنان ریاست جمهوری قاعدتا نباید طی چهارسال گذشته افزایش یافته باشند و مجموعه دولت نیازی به ساختمان‌های جدید نداشته است.

 


براساس گزارش رسمی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، بودجه عمرانی برخی از نهادها نیز افزایش بی‌سابقه‌ای داشته، به طوری كه بودجه عمرانی شورای نگهبان در بودجه سال ۸۶ كه ۸۰۰۰ میلیون ریال تعیین شده در بودجه ۸۷ ناگهان با رشد۸۲۷ درصدی مواجه می‌شود كه نشانه بزرگ‌تر شدن فضای فیزیكی این مجموعه‌ها دارد.

 


در گزارش یاد شده همچنین مجلس شورای اسلامی در دوره بررسی شده با رشد ۷/۱۸۹ درصدی در بودجه عمرانی و وزارتخانه های دادگستری با رشد ۹/۵۰۱ درصد، وزارت كشور با رشد بودجه عمرانی به میزان ۷/۱۸۹ درصد همگی نشان از توسعه فضاهای فیزیكی دستگاه‌های دولتی دارند. این موضوع تاكید دارد كه حجم دولت به تدریج در اقتصاد ایران بزرگ‌تر شده و طی سال‌های آینده بخش‌خصوصی گمرنگ‌تر خواهد شد.

 

 

 


ویدیو : بادكنك دولت بزرگ‌تر می‌شود.