این رفتارها را فقط با اعتماد به نفس‌ها دارند! : عتماد به نفس در افراد مختلف ...


عتماد به نفس در افراد مختلف به شکل‌های متفاوت، از تند مزاجی تا آرامش، بروز می‌کند. اعتماد به نفس درست، شخصیت واقعی فرد را نمایش می‌دهد، برعکس اعتماد به نفس کاذب بر سستی‌ها و نقاط ضعف سرپوش می‌گذارد. روزنامه دنیای اقتصاد: اعتماد به نفس در افراد مختلف به شکل‌های متفاوت، از تند مزاجی تا آرامش، بروز می‌کند. اعتماد به نفس درست، شخصیت واقعی فرد را نمایش می‌دهد، برعکس اعتماد به نفس کاذب بر سستی‌ها و نقاط ضعف سرپوش می‌گذارد.

آنچه مسلم است، افراد، با اعتماد به نفس درست و واقعی، بر شک‌ها و تردیدها مسلط هستند زیرا سرچشمه‌ای از الهام هستند و خود اتفاقات اطراف را رقم می‌زنند. شاید گفته هنری فورد بهترین تعبیر باشد: «چه فکر کنید که می‌توانید و چه فکر کنید که نمی‌توانید، حق با شما است.»

اعتماد , روزنامه اعتماد , اعتماد به نفس

 این تعبیر، که نیروی ذهنی تاثیری قدرتمند بر توانایی فرد در جهت موفقیت‌ها دارد، در مطالعات اخیر دانشگاه ملبورن به تایید رسیده است، در این تحقیقات نشان داده شده که درآمد و سرعت پیشرفت افرادی که اعتماد به نفس بالاتری دارند، بیشتر است.اما سوال این است، اشخاصی که از اعتماد به نفس درست برخوردار هستند چه کارهایی انجام می‌دهند که آنها را از دیگران جدا می‌کند. در این مقاله به 12 عادت این گروه از افراد اشاره شده که می‌توان رفتارهای خود را با آنان مقایسه و همسان‌سازی کرد:

1- سرچشمه شادی آنان از درون است


شادی عامل مهمی در اعتماد به نفس است، زیرا برای اطمینان از کار خود، ابتدا باید از آنچه هستید خوشحال باشید. فردی که اعتماد به نفس داشته باشد، منبع شادی و خوشنودی را در فضایل، هنرها و اعمال خود جست‌وجو می‌کند، اهمیتی ندارد دیگران درباره اعمالش، چه فکری و نظری دارند. او می‌داند که به خوبی یا به بدی آنچه که مردم فکر می‌کنند، نیست.

2- آنان قضاوت نمی‌کنند


افرادی که اعتماد به نفس دارند درباره دیگران قضاوت نمی‌کنند؛ زیرا می‌دانند که هر شخص می‌تواند چیزی برای ارائه داشته باشد. همچنین آنان برای پیشرفت خود کسی را به زیر نمی‌کشند و پا روی او نمی‌گذارند. مقایسه کردن، ذهن‌ها را محدود می‌کند به همین دلیل اشخاص، با اعتماد به نفس بالا وقت خود را برای ارزیابی دیگران هدر نمی‌دهند و نگرانی بابت اینکه دیگران چه می‌کنند، ندارند.

3- آنان به پیشنهادهایی که موافق نیستند به راحتی می‌گویند: «نه»


مطالعات دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که اغلب مشکلات مربوط به گفتن پاسخ «نه»، به اضطراب، افسردگی و استرس فرد برمی‌گردد. افرادی که اعتماد به نفس دارند، دادن پاسخ صریح را نشانه سلامتی و احترام به خود می‌دانند. هنگامی که باید بگویند «نه» از گفتن عباراتی مانند «فکر نمی‌کنم بتوانم» یا «مطمئن نیستم» پرهیز می‌کنند. آنان به خوبی می‌دانند قبول نکردن تعهد جدید، احترام به تعهدات موجود است و فرصتی را برای انجام این تعهدات فراهم می‌کنند.

4- آنان کمتر صحبت می‌کنند و بیشتر گوش می‌دهند


فردی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشد، بیشتر از اینکه صحبت کند، گوش می‌دهد؛ زیرا اصراری برای اثبات خود ندارد و می‌داند از طریق شنیدن و توجه به دیگران می‌تواند به دانش خود بیفزاید و از این طریق رشد کند.

5- با اطمینان خاطر سخن می‌گویند


به ندرت افرادی که اعتماد به نفس واقعی دارند، از عباراتی مانند «مطمئن نیستم» و یا «فکر می‌کنم» استفاده می‌کنند. این افراد کلام خود را مثبت بیان کرده و می‌دانند مردم به فردی که نتواند با آرامش و اطمینان سخن بگوید، گوش نمی‌دهند.

6- آنان به دنبال پیروزی‌های کوچک هستند


افرادی که اعتماد به نفس دارند از چالش‌ها و رقابت‌ها استقبال می‌کنند حتی اگر در این مسیر پیروزی‌های کوچکی نصیب آنان شود. با کسب مجموعه‌ای از پیروزی‌های کوچک تا مدت‌ها اعتماد به نفس بالای شما حفظ می‌شود.

7- آنان ورزش می‌کنند


مطالعات در مرکز تحقیقاتی انتاریوی شرقی نشان می‌دهد، افرادی که به مدت 10 هفته، و در هر هفته دو بار ورزش می‌کنند، از احساس بهتری در اجتماع، محیط‌های آموزشی و ورزشی برخوردار هستند.

8- آنها در پی توجه دیگران نیستند


افرادی که همیشه در پی توجه دیگران هستند، در جامعه محبوب نیستند. افراد با اعتماد به نفس، می‌دانند ارائه شخصیت واقعی، نه‌تنها از سعی در اثبات خود به دیگران مهم‌تر است بلکه تاثیر پذیری بیشتری هم دارد. مردم خیلی سریع متوجه رفتارها می‌شوند و هنگامی که رفتارهای شما درست باشد، به شما علاقه مند و جذب می‌شوند و منشأ رفتار صحیح، اعتماد به نفس است. وقتی از اعتماد به نفس برخوردار باشید، مرکز توجه هستید و زمانی که هر فردی در کار خود نیاز به کمک داشته باشد، به سراغ شما می‌آید.

9- آنها ترسی از کار اشتباه ندارند


فردی که اعتماد به نفس دارد، از اینکه ثابت شود کارش اشتباه بوده، هراسی ندارد. او دوست دارد ایده های خود را عملی کند تا درستی آنها را بیازماید، زیرا از اشتباهات خود درس می‌گیرد. وی از ظرفیت‌های خود به خوبی آگاه است و ترسی از اشتباه ندارد.

10- آنها ریسک می‌کنند


افرادی که اعتماد به نفس دارند هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهند. به فکر خطاها نیستند بلکه به خود می‌گویند: هیچ چیز نمی‌تواند مرا متوقف کند، حتما می‌توانم. به خاطر ترس، دست از کار نمی‌کشند زیرا می‌دانند اگر تلاش نکنند موفق هم نمی‌شوند و از شکست‌های خود درس می‌گیرند.

11- دیگران را تجلیل می‌کنند


شخصیتی که متزلزل باشد نسبت به همه چیز تردید دارد به همین دلیل دیگران را زیر ذره بین قرار داده و آنان را به نقد می‌کشد تا از این طریق خود را به اثبات برساند. برون گرایی را جایگزین درون گرایی کرده و مشتاقانه منتظر عملکرد دیگران و منفعت حاصل از آن، هستند. نتیجه طبیعی این رفتار و دیدگاه، تمجید از اطرافیان است.

12- برای درخواست کمک، نگرانی ندارند

یک فرد با اعتماد به نفس بالا، می‌داند درخواست کمک، وی را ضعیف یا کم هوش نشان نمی‌دهد. او از نقاط ضعف و قوت خود به خوبی آگاه است و به کمک دیگران نقاط ضعف خود را پوشش می‌دهد. همچنین می‌داند یادگیری از شخص آگاه‌تر و خبره تر، یکی از بهترین راه‌های پیشرفت است.


ویدیو : این رفتارها را فقط با اعتماد به نفس‌ها دارند!