این خورش سنتی را برای افطار آماده کنید : اگرچه معمولا خورش قیمه‌های رایج، تركیبی ...


اگرچه معمولا خورش قیمه‌های رایج، تركیبی است از گوشت، لپه و لیموعمانی ولی با اضافه كردن سبزیجات دیگری مانند بادمجان، كدو، بامیه و كنگر همراه با همین مواد هم انواع و اقسام قیمه را می‌پزند كه هركدام طعم و مزه خاصی داشته و با قیمه‌های معمولی متفاوت است. مجله آشپزی مثبت - فریده روستا: اگرچه معمولا خورش قیمه‌های رایج، تركیبی است از گوشت، لپه و لیموعمانی ولی با اضافه كردن سبزیجات دیگری مانند بادمجان، كدو، بامیه و كنگر همراه با همین مواد  هم انواع و اقسام قیمه را می‌پزند كه هركدام طعم و مزه خاصی داشته و با قیمه‌های معمولی متفاوت است. حالا كه فصل كنگر است از فرصت استفاده كرده و تنوعی به پخت قیمه‌تان بدهید. این بار قرار است به دستور پخت خورش قیمه كنگر بپردازیم.

در روز عروسی خود را برای هر اتفاقی آماده کنید ,  برای تهیه خورش ریواس ابتدا نعنا و جعفری را پاک کنید  , کدام گزینه برای وعده افطار مناسب نیست؟

مواد لازم برای 6 نفر

  • 750 گرم گوشت خورشی
  • 1 پیمانه  لپه
  • 1 عدد پیاز
  •  1 كیلوگرم كنگر پاك‌شده
  • 3 تا 4 عدد  لیموعمانی
  • 1  ق س رب گوجه‌فرنگی
  •  1 ق چ  زردچوبه
  • نوك ق چ زعفران ساییده‌شده
  •  نمك به مقدار لازم
  •  روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه:

1.  گوشت را پس از پاك‌كردن به صورت قیمه‌ای خرد كنید و بعد از شستن در سبدی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس پیاز را پوست گرفته و به صورت خلالی خرد كنید. حالا در یك قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از داغ‌شدن روغن، پیاز را داخل آن تفت دهید تا طلایی‌رنگ شود. البته  هنگام سرخ‌شدن پیاز، كمی زردچوبه هم بریزید و بگذارید بوی خامی آن گرفته شود.

2. زعفران را در كمی آب‌جوش حل كرده و كناری بگذارید. گوشت را به مخلوط پیازداغ اضافه كنید و همراه با آن تفت  دهید. حالا مقداری آب در قابلمه بریزید و بگذارید گوشت بپزد. البته در این مرحله زعفران حل شده را هم اضافه كنید.

3. در این فاصله، كنگرهای پاك‌شده را بشویید و هر كدام را به اندازه 3 سانتی‌متر خرد كنید. پس از آن در یك تابه گود، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید.  كنگرها را داخل تابه بریزید و كمی نمك به آن اضافه كنید و بگذارید كنگرها تفت داده شوند. حالا مقداری آب جوشیده در تابه حاوی كنگر بریزید و در تابه را بگذارید تا بپزد.

4.  لیموعمانی‌ها را بشویید و توسط چنگال‌ چند سوراخ در هر كدام ایجاد كنید. سپس در كاسه‌ای روی لیموها آب جوش بریزید تا نرم شوند.

5. كنگرهای پخته‌شده را داخل مخلوط لپه و گوشت بریزید و بگذارید جوش بزند. سپس لیموها را به آن اضافه كنید.

6. رب را تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. سپس رب را به خورش اضافه كنید. حالا زیر حرارت را كم كنید تا خورش خوب جا بیفتد.

یه جور دیگه

شما می‌توانید لپه‌ها را به صورت مجزا و از قبل بپزید و بعد از آنكه گوشت پخت، به آن اضافه كنید. اگر مایل هستید كه خورش ترش‌تر شود، علاوه بر لیمو عمانی‌های درسته، پودر لیموعمانی هم می‌توانید به آن اضافه كنید.


ویدیو : این خورش سنتی را برای افطار آماده کنید