این اسباب‌ بازی‌ های بامزه‌ اما خطرناک! : شاید شما هم ازجمله والدینی باشید ...


شاید شما هم ازجمله والدینی باشید که می‌خواهید بدانید چه معیارهایی برای خرید یك اسباب‌بازی مناسب برای كودك‌تان وجود دارد. در این مطلب به شما می‌گوییم برای خرید یک اسباب‌بازی ایمن به چه نکاتی باید توجه کنید. مجله سیب سبز: اسباب‌بازی مهم‌ترین عنصر دنیای کودکان است تا آنجا که دنیای خود را با آن می‌سازند. کودکان با اسباب‌بازی زندگی می‌کنند، از آنها می‌آموزند و حتی با اسباب‌بازی‌های‌شان دوست می‌شوند.

بچه‌ها می‌توانند ساعت‌ها با اسباب‌بازی‌ سرگرم شوند. آنها با این وسایل می‌توانند موضوعاتی را تجربه كنند كه در واقعیت شاید سال‌ها طول بكشد تا به آن تجربه‌ها برسند. همین‌ها کافی است تا اهمیت اسباب‌بازی برای کودکان را درک کنید.

بسیاری از والدین اسباب‌بازی‌ را وسیله‌ای لوكس و تجملی به حساب می‌آورند، اما ارزش پولی یك اسباب‌بازی لزوما با ارزش حقیقی آن برای تربیت و آموزش كودك، یكی نیست. اسباب‌بازی به همان اندازه که می‌تواند مفید و موثر باشد، ممکن است مضر و مخرب هم باشد.

اسباب بازی , خرید اسباب بازی , اسباب بازی لگو

این شما هستید که یکی از این دو تاثیر را برای فرزندتان انتخاب می‌کنید. شاید شما هم ازجمله والدینی باشید که می‌خواهید بدانید چه معیارهایی برای خرید یك اسباب‌بازی مناسب برای كودك‌تان وجود دارد یا به‌عبارت دیگر، وسیله‌ای كه كودك‌تان بیشتر اوقاتش را با آن پر می‌كند تا چه حد برای او مفید خواهد بود. در این مطلب به شما می‌گوییم برای خرید یک اسباب‌بازی ایمن به چه نکاتی باید توجه کنید.

نكاتی برای خرید اسباب‌بازی

یكی از اهداف كمیسیون ایمنی محصول مصرف‌كننده (CPSC) محافظت از مصرف‌كنندگان و خانواده‌ها از خطرات اسباب‌بازی‌هاست. این كمیسیون قوانین و راهنمایی‌هایی را ایجاد می‌كند تا اطمینان حاصل كند محصولات مطمئن هستند. اسباب‌بازی‌ها به دلایل متفاوتی مانند داشتن وجود سرب، خطرات آتش‌سوزی، خفگی و مسائل دیگر كه ایجاد خطر می‌كنند، ممكن است ایمن نباشند.

ایمنی اسباب‌بازی یكی از مسائل نگران‌كننده برای همه پدر و مادرهاست. اغلب پدر و مادرها درباره خطراتی كه برخی وسایل دارند مانند برق‌گرفتگی یا خفگی اطلاعات دارند اما درباره آنچه نمی‌بینید چطور؟ می‌پرسید چه چیزهایی؟ خب مثلا سربی كه در برخی رنگ‌های نقاشی وجود دارد یا مواد شیمیایی كه در برخی وسایل پلاستیكی می‌توانید پیدا كنید. بد نیست مروری بر راهنمای زیر بیندازید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید:

 1. برچسب را بخوانید

برچسب‌های اخطار اطلاعات مهمی در‌مورد چگونگی استفاده از اسباب‌بازی و اینكه این اسباب‌بازی برای چه سنی مناسب است، در‌اختیار شما قرار می‌دهند. برای مثال اگر روی بسته‌بندی نوشته شده «به‌دلیل وجود قطعات كوچك برای كودكان زیر 36‌ماه مناسب نیست» باید به هشدار عمل كنید. اسباب‌بازی‌هایی كه از جنس پارچه هستند، باید دارای برچسب «غیرقابل اشتعال» flame resistant باشند. اسباب‌بازی‌های پشمی و پارچه‌ای باید قابل شست‌وشو باشند و تمام اسباب‌بازی‌ها باید با مواد رنگی بدون سرب، رنگ شده باشند. لوازم كاردستی و نقاشی كودكان (مثل مداد شمعی)، باید عنوان «غیرسمی» (non toxic) را جایی روی برچسب یا جلدشان داشته باشند. به كودك خود بیاموزید چگونه از اسباب‌بازی به شكل صحیح استفاده كند.

 2. از خفگی پیشگیری کنید

اطمینان حاصل كنید تمام لوازم و قسمت‌های اسباب‌بازی بزرگ‌تر از آن است كه كودك شما بتواند آن را به دهان ببرد و ببلعد. خفگی هنگام بازی با اسباب‌بازی از رایج‌ترین خطرات برای كودكان در جهان محسوب می‌شود، بنابراین باید از خریداری اسباب‌بازی‌های كوچك یا چند تكه خودداری كرد، زیرا ممكن است كودك هنگام بازی با آنها، ناخواسته تكه‌ای را در دهان فرو كند و این كار باعث خفگی او شود.

3. اسباب‌بازی با صداهای بلند نخرید

 این کار ممكن است باعث ایجاد مشكل در گوش كودك شما شود. كودكان نسبت به بزرگسالان، حساسیت بیشتری به صداها دارند و متاسفانه بسیاری از اسباب‌بازی‌های موجود در بازار، مانند بعضی اسباب‌بازی‌های الكترونیكی و موسیقی و ماشین‌ها، صداهای بسیار بلندی دارند كه ممكن است صدمه‌ای به شنوایی كودكان در آینده وارد كنند.

4. اسباب‌بازی‌های خوش‌ساخت بخرید

 اطمینان حاصل كنید كه تمام قطعات، درزها و شكاف‌ها نرم هستند و قسمت تیز و برنده ندارند. همچنین اسباب‌بازی باید قابل شست‌و‌شو باشد. هر روبان یا رشته‌ای كه ممكن است باعث خفگی شود از اسباب‌بازی جدا كنید. حواس‌تان به اسباب‌بازی‌هایی كه گلوله‌های كوچك دارد، باشد چون ممكن است باعث خفگی شود.

5. اسباب‌بازی باید بدون سرب باشد

 والدین باید درباره مدادرنگی‌هایی كه حاوی سرب هستند، محتاط باشند. قوانین جدید كمیسیون ایمنی محصول مصرف‌كننده بر محدود كردن مقدار سرب مجاز در محصولات تاكید دارد. براساس قانون جدید وضع شده برای سازندگان اسباب بازی، اسباب‌بازی‌ها باید ایمنی كافی داشته و به هیچ‌عنوان سرب نداشته باشند. مراقب فروشگا‌ه‌هایی كه اسباب‌بازی دست‌دوم می‌فروشند، باشید.

احتمالا لازم است اسباب‌بازی‌های قدیمی خانه را دور بریزید به‌خصوص آنهایی كه رنگ شده‌اند. علائم مسمومیت با سرب شامل تهوع، استفراغ، بی‌حالی، ‌رشد نكردن، وزن راكد و از دست دادن اشتها باشد. مهم‌ترین مسئله این است كه شما به اسباب‌بازی مشكوك شوید و اگر خواستید كودك‌تان را نزد پزشك اطفال ببرید باید اسباب‌بازی مورد‌نظر را هم همراه داشته باشید.

6. به مواد موجود در اسباب‌بازی توجه کنید

اسباب‌بازی‌های پلاستیكی محكم بخرید. اسباب‌بازی‌هایی كه با پلاستیك نازك تهیه می‌شوند به‌راحتی می‌شكنند. بسیاری از نگرانی‌های والدین و مسئولان در‌مورد اسباب‌بازی‌ها و بطری‌های نوزاد، بیسفنول A است كه تركیب شیمیایی مورداستفاده در تولید بسیاری از اقلام پلاستیكی است.

بحث بر سر این است كه آیا این ماده اثراتی بر رشد كودكان دارد یا خیر؟ سازمان FDA ادعا می‌كند این ماده شیمیایی برای كودكان بی‌ضرر است اما باز هم نیاز به تحقیقات بیشتر است. یكی دیگر از موادی كه به‌نظر خطرناك می‌آید فتالات است. گروهی از مواد شیمیایی موجود در انواع محصولات مانند اسباب‌بازی‌های ساخته شده از پلاستیك انعطاف‌پذیر به‌نام پلی‌وینیل كلرید است.

اسباب بازی کودک , اسباب بازی کودکان , طبل اسباب بازی

7. ضد‌اشتعال‌ها و آفت‌كش‌ها

 ضد‌اشتعال‌ها در حال حاضر توسط آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده تحت بررسی قرار دارد اما این آژانس گزارش می‌دهد این مواد می‌توانند برای انسان سمی باشند. بسیاری از ضداشتعال‌ها را می‌توان از محصولات كودكان مانند اسباب‌بازی‌های پر شده حذف كرد. آفت‌كش‌ها هم می‌توانند به‌طور بالقوه برای كودكان سمی باشند. آنها به سرعت تجزیه می‌شوند اما می‌توانند روی اسباب‌بازی‌ها یا درختانی كه در حیاط اسپری می‌شوند، باقی بمانند. موسسه بهداشت محیط جایگزین‌های دیگری را پیشنهاد می‌دهد ازجمله صابون‌های حشره‌كش كه می‌تواند حیاط خانه‌تان را تمیزتر نگه دارد.

8. اسباب‌بازی‌های حاوی مواد سمی نخرید

 برای این کار لازم است مطمئن شوید روی برچسب اسباب‌بازی‌ها عبارت «غیرسمی» نوشته باشد.

9. اسباب بازی های پرتاب شونده

 از خرید اسباب‌بازی‌هایی كه شیء به هوا پرتاب می‌كنند، اجتناب كنید،  این قبیل اسباب‌بازی‌ها به‌راحتی می‌توانند جراحت‌های چشم را ایجاد كنند.

10.مجموعه های حاوی مواد شیمیایی

 از مجموعه‌های حاوی مواد شیمیایی برای كودكان زیر 12سال استفاده نكنید. این مواد شیمیایی ممكن است ایجاد احتراق كنند و حاوی مواد شیمیایی خطرناك باشند. مطمئن شوید كودك‌تان می‌داند چطور به‌صورت ایمن از این وسایل استفاده كند.

11. تاییدیه UL

اسباب‌بازی‌های برقی باید تایید ULرا داشته باشند برچسب را چك كنید تا مطمئن شوید.

12. آویز تخت

 اسباب‌بازی‌هایی كه از تخت آویزان هستند باید سیم‌ها و رشته‌هایی كوتاه داشته باشند،  این کار برای این است که  ایجاد خفگی نكنند. این‌گونه اسباب‌بازی‌ها به محض اینكه كودك قادر به ایستادن بود باید برداشته شود. هنگام خرید اسباب‌بازی مخصوص تختخواب كودكان باید به این موضوع توجه كنیم كه چیزهایی را خریداری كنیم كه طناب، زنجیر، بند چرمی و... نداشته باشد، زیرا ممكن است باعث خفگی كودك در تختخواب شوند. همچنین باید آنها را در جای مرتفعی قرار داد كه وقتی كودك در تختخواب سرپا ایستاده است، به آنها دسترسی پیدا نكند.

ایمنی کودک در اولویت است

امروزه استاندارد اسباب‌بازی‌ها توجه تمام كشورها را به‌خود مشغول كرده است. این استانداردها دائما به‌روز می‌شوند و آزمایش‌ها و تست‌های زیادی روی آنها انجام می‌شود، بنابراین بسیار مهم است كه به‌خاطر داشته باشید ایمنی در اولویت قرار دارد، چون هر سال هزاران كودك با همین اسباب‌بازی‌هایی كه وسیله سرگرمی هستند، مجروح می‌شوند.

چگونه از جراحت جلوگیری كنیم؟

اغلب جراحات با اسباب‌بازی بریدگی‌های جزئی، خراش‌ها و كبودی است. با این حال اسباب‌بازی می‌تواند منجر به صدمه جدی یا حتی مرگ شود. این اتفاق زمانی می‌افتد كه اسباب‌بازی‌های خطرناك به‌صورت غلط مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسباب‌بازی‌های خطرناك بسیاری وجود دارند كه كودك هرگز نباید با آنها بازی كند. در‌واقع بر‌عهده شماست كه به هر شكل ممكن فرزندتان را از بازی كردن با این‌گونه وسایل منع کنید.

مواد محترقه، اجسام نوك تیز، روروك و... از‌جمله موارد خطرناکی هستند که باید به آنها توجه داشته باشید.  اسباب‌بازی‌های الكتریكی نیز ممكن است باعث شوك یا آسیب‌دیدگی كودك شوند. اسباب‌بازی‌های پرنده و دارای تیر نیز در صورتی كه توجه كافی به نحوه استفاده‌شان نشود، می‌توانند آسیب‌دیدگی‌های چشم را به‌همراه داشته باشند.

اسباب بازی فروشی های بزرگ تهران , اسباب بازی فروشی , اسباب بازی برای کودک یک ساله

به توصیه‌ها توجه کنید

توصیه‌های سنی روی اسباب‌بازی‌ها می‌تواند مفید باشد زیرا آنها راهنمایی‌های زیر را دارند:

- ایمنی اسباب‌بازی (برای مثال اگر احتمال خفگی داشته باشد)

- توانایی كودك برای بازی با وسیله

- توانایی كودك در درك آن ‌كه چگونه از اسباب‌بازی استفاده كند

- نیاز‌ها و علائق كودك در سطوح مختلف رشد او

- اطلاعات مهمی كه در‌مورد اسباب‌بازی باید بدانید

آمارها غم‌انگیز است

در دهه90، 57‌كودك بر اثر بلعیدن اسباب‌بازی از دنیا رفتند، به‌همین دلیل كمیسیون ایمنی محصول مصرف‌كننده (CPSC) مقررات سنگینی برای ایمنی اندازه اسباب‌بازی‌ها به‌منظور بازی بچه‌ها به‌خصوص بچه‌های زیر 3‌سال در‌نظر گرفته است. با این حال بسیاری از اسباب‌بازی‌ها را می‌توان در بازار پیدا كرد كه برچسب احتیاط در‌مورد بلعیده شدن اسباب‌بازی را ندارند. در این میان توپ‌های كوچك 69مورد مرگ بر اثر خفگی را در دهه90 رقم زده است، بنابراین این توپ‌ها برای كودكان زیر 3سال نباید كوچك‌تر از 4/5 سانتی‌متر باشد.


ویدیو : این اسباب‌ بازی‌ های بامزه‌ اما خطرناک!