اینطور که دایی میگوید همه غش میکنند! : عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال به ...


عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال به قضاوت داوران در نیم‌فصل نخست نمره قبولی داد. ایسنا: عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال به قضاوت داوران در نیم‌فصل نخست نمره قبولی داد.

هدایت ممبینی به تشریح قضاوت داوران و حاشیه‌های آن در نیم‌فصل نخست لیگ برتر پرداخت که در ادامه آن را می‌خوانید.

** قضاوت داوران را در نیم‌فصلی که گذشت چطور دیدید؟

درست است که اشتباهات داوری وجود داشت ولی به نسبت قضاوت داوران در این نیم‌فصل، پایان خوبی داشت. من علی رغم مشکلاتی که وجود داشت، نمره قبولی را به داوران می‌دهم. به نظرم تا زمانی که امر قضاوت برعهده انسان ها است، اشتباهات هم وجود دارد. کمیته داوران هم سعی کرده است با میدان دادن به داوران جوان و نسل جدید، انرژی مضاعفی را به داوری کشور وارد کند.

** پس به اعتقاد شما داوری در نیم‌فصل نخست خیلی مشکل نداشته است؟

مشکلاتی بوده ولی اگر بخواهیم به قضاوت داوران در کل مسابقات لیگ برتر کشور نگاه کنیم، می‌توانیم نمره قابل قبولی را به آن‌ها بدهیم.

** برخی اعتقاد دارند که قضاوت داوران در نیم‌فصلی که گذشت خیلی سخت‌گیرانه نبود، نظر شما در این خصوص چیست؟

داوران به دنبال مجرمان نیستند و قصدشان هم جریمه مجرم در زمین نیست. به هر حال بخش روانشناسی و مدیریتی داوری هم می‌گوید که داور باید بتواند بازیکنان را به نوعی در زمین به سمت سالم بازی کردن هدایت کند. نقشی که یک داور می‌تواند ایفا کند، نقشی انسانی است؛ داور یک پلیس نیست که وارد زمین بازی شود و منتظر باشد بازیکنی خطا کند و او را جریمه کند. داوران باید بتوانند با مدیران، مربیان و بازیکنانی که در زمین هستند، برخوردی خوب و متعادل داشته باشند.

** نظرتان درباره اصطلاح "غش‌کردن داوران" که اخیرا بر سر زبان‌ها افتاده است، چیست؟

غش‌کردن اصطلاحی است که دایی استفاده کرد؛ به نظر من اگر بخواهیم از اصطلاح غش کردن زیاد استفاده کنیم و از آن جا هم که اشتباهات همیشه وجود دارد، پس باید همیشه داوران را غش کرده به سمتی ببینیم. به هر حال داوران هم اشتباه می‌کنند که این هم مربوط به خطای دید و تشخیص است که ممکن است هر انسان دیگری هم مرتکب آن شود. اشتباه وجود دارد و شما در دنیا هیچ مسابقه‌ای را نخواهید دید که داور در آن اشتباهی نکرده باشد که البته ممکن است در مسابقه‌ای اشتباه بسیار کوچک باشد و به چشم نیاید و در دیداری ممکن است اشتباه بزرگ‌تر باشد. البته در این زمینه فیفا هم دوست ندارد که خیلی تکنولوژی را وارد بخش داوری کند و اعتقاد دارد که انسان‌ها باید قضاوت کنند.

** درباره حاشیه‌های اخیری که در زمینه داوری برخی دیدارها ازجمله پرسپولیس و سپاهان به وجود آمد، نظرتان چیست؟

به هر حال مباحثی در این زمینه مطرح شد و فدراسیون، کمیته انضباطی، کمیته اصل 90 و کمیته‌های دیگر هم به آن ورود کردند و اکنون هم منتظر ارایه نتیجه گزارشات در دستگاه‌های ذیربط هستیم و زمانی که نتیجه مشخص شد و به صورت واضح و شفاف گفتند که چه اتفاقی افتاده و یا این‌که اصلا اتفاقی نیفتاده است، بعد می‌توان در این خصوص بحث کرد. به نظرم پس از این‌که نتیجه اعلام شد ما هم می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم و راه‌کاری برای بهتر شدن قضاوت‌ها در نیم‌فصل دوم ارایه دهیم. باید بگویم اکنون هم هیچ گزارش رسمی‌ای درخصوص دیدار پرسپولیس و سپاهان داده نشده است.


ویدیو : اینطور که دایی میگوید همه غش میکنند!