اینتل خبر از پردازشگر جدید Z670 برای تبلت‌ها داد : اینتل از نخستین پردازشگر ...


اینتل از نخستین پردازشگر اتم خود که منحصرا برای محصولات تبلت ساخته شده پرده برداشت. این پردازشگر جدید Atom Z670 نام داشته و SoC برگزیده اینتل جهت بازپس‌گیری جایگاه از دست رفته این شرکت است که به اشغال رقبا در آمده است. اینتل پیش از آغاز جنون تبلت٬ درباره دورنمایی که از دستگاه‌های قابل حمل٬ نِت ‌بوک‌ها و محیط کاری این وسایل داشت اظهار نظر می‌کرد اما حالا چند ماهی است که به سکوت عجیبی فرو رفته است.  حرف زدن درباره محصولات مبتنی بر ARM٬ از تگرا (Tegra) گرفته تا آی‌پد ۲ ٬ وجه غالب صنعت کامپیوتر را دربرگرفته است که در این بین به ندرت خبری از اینتل به گوش می‌رسد. اما حالا اوضاع تغییر کرده است. اینتل از نخستین پردازشگر اتم خود که منحصرا برای محصولات تبلت ساخته شده پرده برداشت. این پردازشگر جدید Atom Z670 نام داشته و SoC برگزیده اینتل جهت بازپس‌گیری جایگاه از دست رفته این شرکت است که به اشغال رقبا در آمده است.

عکس نوشته های جدید درباره خدا برای پروفایل , هشدار برای کبری 11 سری جدید , تبلت جدید سامسونگ عکس های جدید دخترونه برای پروفایل , غذاهای جدید برای مهمانی , تبلت برای کودکان

اینتل قصد دارد در بازار تبلت‌ها به رشد عظیمی دست پیدا کرده و رشد مداوم و متعادل خود در بازار نِت‌ بوک را نیز حفظ کند. توجه کنید که گراف مربوط به نِت ‌بوک (به رنگ زرد) به دلایلی از سال ۲۰۱۰ شروع می‌شود. اگر این گراف از زمان شروع عرضه این محصول به بازار آغاز می‌شد٬ آنگاه تفاوت میان سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ چشمگیر بود. با حذف سال ۲۰۰۹ ٬ خطوط گراف شکیل‌تر می‌شود (و همچنین پیش‌بینی آینده این صنعت راحت‌تر خواهد بود).

جزییات قانون جدید برای صدور کارت بازرگانی , تبلیغات مناسب برای کسب و کار جدید , تبلت های جدید سامسونگ

ادعای اینتل درباره اهمیت مداوم هر دو بخش (نت بوک و تبلت) در نمودار ون (Venn) در بالا به طور کامل نشان داده شده است. اکنون به بخش جالب ماجرا و ادعای شرکت اینتل می‌رسیم که مدعی است پردازشگر اتم Z670 سکوی مناسبی برای همه انواع مختلف دستگاه‌ها است. اینتل می‌گوید که این تراشه از ویندوز ۷ ٬ آندروید و می‌گو (MeeGo) پشتیبانی کرده٬ سرعت آن برابر ۱.۵ گیگاهرتز بوده و قادر است به فروشگاه اپلیکیشن شرکت اینتل (موسوم به Appup center) و همچنین برنامه‌های می‌گو دسترسی داشته باشد. به نظر می‌رسد خودداری اینتل نسبت به قرار دادن امکان پشتیبانی از بسیاری از قابلیت‌های ویندوز ۷ باعث ایجاد ترک‌های جدید در اتحاد میان اینتل و ویندوز شود – که همین چند وقت پیش در اوج خود قرار داشت. ادعای اینتل این است که سیستم عامل می‌گو «همان طور که شما فکر می‌کنید٬ فکر می‌کند». این تراشه جدید دارای TDP ۳ وات بوده و از فن‌آوری Rapid Burst اینتل پشتیبانی می‌کند (یعنی خودش را برای مدتی کوتاهی اورکلاک می‌کند) اما این پردازشگر یک تراشه تک‌ هسته‌ای/دو نخی است.

مؤلفه SoC پردازشگر اتم نکته واقعا جالبی ندارد. اگرچه از فن‌آوری پیشرفته SpeedStep٬ که نسل اول پردازشگرهای اتم فاقد آن بودند٬ برخوردار است اما از پردازش ۶۴ بیتی پشتیبانی نمی‌کند. پس از بررسی همه جوانب امر٬ بعید است که به پرداشگری که ظرف سه سال پیشرفت چندانی نداشته علاقه‌مند شویم.

خوشبختانه٬ در این پردازشگر از GMA 600 استفاده شده (که همچون GMA500 توسط بخش PowerVR SGX 535 شرکت Imagination Technologies ساخته شده است). GMA600 می‌تواند با پالس ساعتی دو برابر پیشینیان خود عمل کرده و عملکرد به نسبت بهتری ارائه دهد. قابلیت‌های این پردازشگر٬ از جمله خروجی ۱۰۸۰P٬ چیزی است که باعث می‌شود Z670 با آنچه در حال حاضر تبلت‌ها ارائه می‌دهند به تساوی برسد. درست است که GMA 600 جدید نیست (همزمان با لینکرافت (Lincroft) ارائه شد)٬ اما TDP بالاتر و برخورداری از قابلیت‌های ویدئویی موجب شده تا GPU نسبت به محصولات لینکرافتی قبلی با کلاک بالاتری کار کند.

منتظریم تا ببینیم که آیا بعد پردازشگر جدید Z670٬ خبری از تبلت‌های اینتل جهت رقابت با رقبایی همچون زوم (Xoom) موتورولا یا آی‌پد ۲ می‌شود یا خیر. تصور می‌کنیم که اینتل مایل است تا پیشتازی خود در این حوزه‌ها را پس بگیرد. به هر حال٬ برای محصولاتی که مبتنی بر x86 نیستند دشوار است که بتوانند در یک بازار مبتنی بر x86 برای مدت طولانی ابتکار عمل را در دست داشته باشند.

منبع : Gooyait.com


ویدیو : اینتل خبر از پردازشگر جدید Z670 برای تبلت‌ها داد