«ایست! آب نیست»/ بارندگی‌ها باز هم کمتر می‌شود : امروز همایش "ایست! آب نیست" ...



نیست شب زفاف کمتر زپادشاهی , ایست , عشق تعطیل نیست

امروز همایش "ایست! آب نیست" با حضور وزرای آموزش و پرورش و نیرو و رئیس سازمان محیط زیست برای پرسش مهر 15 برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین؛ در این مراسم، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از کارکردهای مختلف آموزش و پرورش فرهنگ سازی است چون فرهنگ جامعه و دانش آموزان در مدارس شکل می گیرد.

او با بیان اینکه برای این کار 4 شیوه نیاز است ادامه داد: اولین شیوه تغییر در دانش است و دوم تبدیل دانش به نگرش یعنی دانش آموزان و جامعه ذهنا و قلبا بپذیرند تا یک رفتار شکل بگیرد. وقتی یک نگرش تبدیل به باور شود آنگاه تعییر در نگرش و رفتار فرد ایجاد می شود که این سویمن شیوه است و شیوه آخر هم تغییر در رفتار گروهی است.

فانی گفت: در پرسش مهر 15 آموزش و پرورش به کمک سازمان دانش آموزی، دانش آموزان و خانواده را درگیر این موضوع کرد. من پیشنهاد می کنم یک کمیته دائمی برای این مشکل تشکیل شود چون کم آبی و فرهنگ سازی برای مصرف آن مربوط به یک سال نیست. امیدواریم وزارت نیرو محتواهای لازم در مصرف بهینه آب را در اختیار ما قرار دهد تا ما از طریق شبکه وسیع آموزش و پرورش این محتوا و پیام را به خانواده و جامعه منتقل کنیم.

کاهش 20 درصدی بارندگی در شهریور سال بعد
در ادامه حمید چیت چیان، وزیر نیرو گفت: زندگی تمام انسانها به آب وابسته است و اولین کلمه ای که همه ما در مدرسه یاد می گیریم نوشتن آب است.

او گفت: همه چیز از آب تهیه می شود. حیات و سلامت انسانها وابسته به آب است و بنابراین باید بیشتر قدر آن را بدانیم. در دنیا اصطلاح آب مجازی وجود دارد یعنی میزان آبی که برای تولید و ساخته شدن نیاز است چون برای تولید حتی یک ورق کاغذ هم آب نیاز است.

چیت چیان گفت: تا شهریور سال بعد 20 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال های قبل در کشور داریم. امیدواریم با کمک مردم و برنامه ریزی های جدی که برای مدیریت آب و برنامه های جدی که برای مدیریت آب هم در بخش کشاورزی و هم در بخش آب شرب صورت گرفته بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم. اگر مصرف بهینه آب از دوران کودکی آموخته شود، این گونه در ذهن کودکان ملکه می شود و تا پایان عمر رفتار بر حسب آن شکل می گیرد.

او با اشاره به سئوال رئیس جمهور درباره آب گفت: خوشبختانه میلیون ها دانش آموز و خانواده آنها درگیر پاسخگویی به این سئوال شده اند که یک اثر فرهنگی خوب برجا خواهد گذاشت و امیدوارم به کمک یک رفتار دائمی در سال های آینده آب را درست مصرف کنیم.
وزیر نیرو گفت: کشور ما کم آب است، نیازمند این هستیم که دقیقا بدانیم قطره قطره آب را چگونه باید مصرف کرد امیدوارم فرهنگ سازی ای که در میان خانواده ها انجام می شود با برنامه ریزی درست بر منابع آبی کشور را از خطر کمبود آب نجات دهیم. باید مدیریت مصرف داشته باشیم. صنایع، آبی را که مصرف می کنند باید با تصفیه کردن و با برگرداندنش به چرخه مصرف، چند بار از آن استفاده کنند.

چیت چیان ادامه داد: در کشاورزی با اصلاح الگوی کشت و اصلاح شیوه های آبیاری قادر هستیم میزان مصرف آب را کاهش دهیم و در مصرف خانگی هم خانواده به راحتی می تواند 30 درصد مصرف خود را کاهش دهد. استفاده از آب دریا، نمک زدایی و شیرین سازی آن و همچنین تمهیدات برای کاهش بخار آب دریاچه ها، از برنامه هایی است که در دستور کار داریم.

همکاری ایران با جامعه جهانی
در این برنامه همچنین معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست گفت: باید در این شرایط کم آبی را جدی بگیریم و خوشبختانه این تغییر نگرش ایجاد شده تا حیات طیبه حفظ شود.

او با بیان اینکه گرم شدن زمین و تغییر اقلیم امری قطعی و پذیرفته شده است ادامه داد: از اینرو دنیا در حال برنامه ریزی است و یک توافق جهانی تا پایان سال میلادی امضا می شود که ما هم در این راه همراه می شویم.

ابتکار گفت: ایران هم باید جامعه جهانی همراه باشد و در کاهش تولید گازهای گلخانه ای کوشا باشد. از آنجا که شهروندان با طبیعت سر و کار دارند؛ می توانیم با آموزش دانش آموزان و معلمان در جهت حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از تولید و انتشار زباله گام برداریم.

رییس سازمان محیط زیست گفت: برای حفاظت از منابع آب و جلوگیری از مصرف بی رویه آن باید در ابعاد مختلف کار کنیم. اکنون در شرایط دشواری به لحاظ وضعیت بارندگی ها و خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها قرار داریم، از این رو لازم است روش های نادرست در ارتباط با استفاده از آب را کنار گذاشته و با رویکردهای نوین و تغییر ساختارها، این شرایط دشوار را با موفقیت پشت سر بگذاریم

ابتکار ادامه داد: امیدواریم با جریان سازی اجتماعی که در آموزش و پرورش آغاز شده و طرح پرسش مهر رییس جمهوری که امسال به موضوع آب اختصاص یافته است بتوانیم گام های موثری در این زمینه برداریم.

مدیریت آب گفتمان رایج دانش آموزان و فرهنگیان
حمید رضا کفاش معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: جلسه همایش‌های پرسش مهر با هدف جریان سازی مناسب در نگهداری و استفاده بهینه از آب برگزار می شود. اجرای طرح پرسش مهر در اجتماع یک جریان‌سازی می کند و باید مدیریت آب به گفتمان رایج دانش آموزان و فرهنگیان تبدیل شود.

او با اشاره به اینکه برنامه های مختلف در قالب مسابقات فرهنگی درباره پرسش مهر در مدارس کشور را اجرا کرده ایم ادامه داد: سلسله همایش‌های ایست! آب نیست، به عنوان یکی از محوری‌ترین حرکت های جریان ساز اجتماعی برای این امر مهم برگزار شد تا مدیریت آب به گفتمان رایج دانش آموزان و فرهنگیان تبدیل شود.

کفاش از توزیع بیش از یک میلیون برگه با محوریت آب در بین دانش آموزان برای درگیر کردن خانواده ها خبر داد و گفت: برای تقویت حس مسئولیت پذیری همایش «ایست! آب نیست» در 54 هزار و 902 مدرسه کشور برگزار شد و در مجموع در همایش امروز «ایست! آب نیست» 700 نفر شرکت کرده اند که شامل 400 فرهنگی شهر تهران و 300 دانش آموز است.

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 


ویدیو : «ایست! آب نیست»/ بارندگی‌ها باز هم کمتر می‌شود