ایران و 1+5 آماده تهیه پیش‌نویس یک توافق تاریخی می‌شوند : اخبار سیاست خارجی ...



مکان های تاریخی ایران , دوره های تاریخی ایران , وکتور بناهای تاریخی ایران


اخبار سیاست خارجی - خبرگزاری فرانسه
 ایران و 1+5 آماده تهیه پیش‌نویس یک توافق تاریخی می‌شوند

همزمان با برگزاری روز دوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین، خبرگزاری فرانسه در گزارشی تحلیلی نوشت: ایران و شش قدرت جهان در حالی روز دوم مذاکرات خود را آغاز کرده‌اند که امیدوارند به مراحل بعدی رفته و تهیه پیش‌نویس یک توافق تاریخی را در ماه آینده آغاز کنند.

به گزارش ایسنا ، خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارشش نوشت: بحران اوکراین که از زمان جنگ سرد تاکنون بزرگ‌ترین بن‌بست میان روسیه و غرب به شمار می‌آید این مذاکرات را به خطر انداخته و احتمال می‌رفت که میان قدرت‌ها اختلاف به وجود بیاید.

ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تلاش می‌کنند تا توافق اولیه ژنو را تا 20 ژوییه که زمان این توافق به پایان می‌رسد آن را به یک توافق جامع و نهایی تبدیل کنند.

رسیدن به این هدف کاری است سخت و نیازمند این است که هر دو طرف با مسائل بسیار دشواری که می‌تواند تمایل آن‌ها و قابلیت‌شان برای عقب‌نشینی را امتحان کند دست و پنجه نرم کنند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه پس از آغاز دور سوم این مذاکرات گفت که یک گروه از کارشناسان حقوقی را تشکیل داده تا برای تهیه پیش‌نویس این توافق که کاری است پیچیده، سخت و کند، به وی کمک کند. اما عباس عراقچی معاون وی بیان کرد که اختلافات به میزان قابل توجهی کاهش یافته و فضای عمومی مذاکرات مثبت و خوب بوده است.

او اضافه کرد: دور چهارم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در اواسط ماه مه در وین برگزار خواهد شد.

هم‌چنین سخنگوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود این دوره از مذاکرات برای تعیین موضع مناسب ما در خصوص هر یک از موضوعات است.

علاوه بر این یک مقام ارشد آمریکایی که در این مذاکرات شرکت دارد روز جمعه گفت: ما کاملا قانع شده‌ایم که یک توافق باید به دست بیاید و هر دو طرف تلاش می‌کنند که تهیه پیش‌نویس این توافق را در ماه مه آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق توافق اولیه ایران و گروه 1+5 در ژنو که در 20 ژانویه 2014 به اجرا در آمد، ایران در ازای کاهش برخی تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق در آورده است اما ایران هیچ یک از ابزارهای هسته‌ای‌اش را به طور کامل از کار نینداخته و هر زمان که بخواهد می‌تواند به این تعلیق پایان دهد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در برابر قانونگذاران آمریکایی گفت که زمان عملی مورد نیاز ایران برای ساخت بمب هسته‌ای اگر بخواهد چنین کاری را انجام دهد حدود دو ماه است.

از این رو کشورهای غربی برای این که بتوانند این تعلیق را تمدید کنند خواستار توافق نهایی هستند تا بتوانند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دست کم برای مدت طولانی کاهش دهند. این توافق ممکن است از ایران بخواهد که تعداد سانتریفیوژهای خود را که برای غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد کاهش، ساخت راکتور آب سنگین اراک را تغییر دهد و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی‌های بیش‌تر را بدهد، ایران در ازا خواستار برطرف شدن تمام تحریم‌های غرب است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران درباره راکتور اراک گفت: اراک از موضوعات مهم در دستور کار ماست و همان طور که در توافق آمده پذیرفتیم نگرانی‌ها درباره این راکتور را رفع کنیم. معتقدیم از طریق استفاده از تکنولوژی‌های روز و فنی می‌توانیم این نگرانی‌ها را به حداقل برسانیم. راکتور اراک به کار خود ادامه می‌دهد.

او گفت: طرف مقابل دیدگاه‌هایش را درباره اراک گفته و فکر می‌کنیم دیدگاه آن‌ها آرام آرام به دیدگاه ایران در حال نزدیک شدن است.

هم‌چنین در ادامه این گزارش آمده است:‌ علیرغم وجود اختلافات میان غرب و اسراییل درباره این توافق کشورهای عضو گروه 1+5 در این میان از خود اتحاد نشان دادند اما الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در ماه گذشته سبب شده تا روابط این کشور و غرب رو به وخامت رود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که سرپرستی تیم مذاکره‌کننده روس در این مذاکرات را بر عهده دارد، پیش از آغاز این دور از مذاکرات گفته بود که روسیه مایل نیست از ایران به عنوان ابزاری برای بحث کردن با غرب به دلیل اختلافات کنونی‌شان بر سر بحران اوکراین استفاده کند.

کارشناسان معتقدند که تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه به دلیل اختلاف‌شان درباره اوکراین سبب می‌شود تا این کشور به ایران نزدیک‌تر شود.

گزارشات حاکی از آن است که مسکو و ایران در حال بررسی معامله نفتی 20 میلیارد دلاری هستند که طبق آن روسیه روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران خریداری و در ازای آن محصولات و کالاهای روسی به ایران صادر می‌کند.
 اخبار سیاست خارجی - ایسنا
 


ویدیو : ایران و 1+5 آماده تهیه پیش‌نویس یک توافق تاریخی می‌شوند